Author |
Topic |
|
Transient Design
Member
287 Posts |
Posted - 2008/04/11 : 12:04:29
|
Efter flera långa trådar om RGC-24 aka "saltburken" så kommer nu nästa spännande produkt från Japanska Acoustic Revive: RR-77.
RR-77 är en liten burk som sänder ut elektromagnetiska vågor med en frekvens på 7,83 Hz, den sk Schumann-frekvensen. Detta till synes enkla medel ska tydligen förbättra även ljudupplevelsen för lyssnaren då den placeras i samma rum.
Läs gärna recentionen som Jeff Day skriver på 6 moons: http://www.sixmoons.com/audioreviews/acousticrevive/rr77.html
RR-77 vinner en Blue Moon Award i kategorin "Effective and Affordable Enhancemensts"!
Pris i Sverige 4000kr. Givetvis så bör denna produkt provas hemma i lugn och ro så fråga om öppet köp i butiken innan en ev beställning. Vi har hittills sålt en RR-77 till en kund som anser att han utan tvivel kan höra skillnad med och utan. Mindre lyssningströtthet och bättre rumsupplevelse utlovas. Dessutom så anses den även eventuellt ha vissa hälsobringade effekter och om så är fallet kanske jag borde sälja den som hälsokost eller hyra ut den per timme som terapi?
Länk till tillverkaren: http://www.acoustic-revive.com/english/rr77/rr77_01.html
Mvh Lasse
|
www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar. |
|
Transient Design
Member
287 Posts |
Posted - 2008/04/11 : 12:06:22
|
Ett par veckor har nu gått och nu har RR-77 levererats till 4 olika kunder som visat intresse för att prova den. Och då jag vet att många har svårt att förstå varför RR-77 skulle göra nytta så väntade jag mig nog att kanske någon skulle komma i retur. Men, nej! Två av kunderna har redan beställt ytterligare var sin och en tredje beställde en till sin kompis! Inte illa.
Kommentarerna så här långt har varit ungefär följande:
- Mer lättlyssnat, mindre påträngade diskant och mindre lyssningströtthet vid långa lyssningar. - Mer musikaliskt, roligare. Kopplas den bort så "dör" liksom drivet i musiken. - Mer rumslighet, inspelningslokalen hörs mycket tydligare än tidigare. - Upplösning: Nu får instrument klinga ut mer och det känns mer "övertonsrikt" i musiken.
Jag fick dessutom en Japansk tidning som heter Audio Assessory där de testa en massa utrustning och ger flera av Acoustic Revives och Oyaides produkter priser /utmärkelser som årets produkter. Men även en skiva medföljde där man får höra på ljudet från en inspelning före och efter att Acoustics Revives produkter applicerats. Rätt intressant och tydligt hörbara skillnader. För den som vill ha en kopia på denna skiva från Studio MigMig är välkommna att kontakta mig på: post@transientdesign.se
Mvh Lasse |
www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar. |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2008/04/11 : 13:05:45
|
Tänkvärt!
http://www.jstor.org/pss/3431121
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Transient Design
Member
287 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 11:22:23
|
Mycket! Fast man ska minnas att vad RR-77 försöker göra är att efterlikna jordens (atmosfärens) egna svängningar och enligt vissa ska motverka annan mera skadlig strålning. De tillskriver ju dessutom hälsoeffekter av denna sk. Schumann-frekvens så jag hoppas ju verkligen inte att den ska ha motsatt effekt! Så detta tål att undersökas.
Jag kan bara nämna det att min far som huvundskyddsombud på järnvägen i Eskilstuna var med i en stor undersökning av stålning från eltrådarna på 16 kV. Men efter att ha gått med en apparat på ryggen under lång tid så ansågs det att inga nivåer som kan orsaka cancer kunde påvisas. En tanke från min sida är att det möjligen är skillnad på 60Hz och på 16 Hz och på 7,83 Hz? För man måste hela tiden minnas att även ljus och värme faktiskt är elektromagnetisk strålning av olika frekvens. Så all strålning är inte av ondo för utan soljus så blir vi sjuka. Men av för mycket får vi hudcancer. Även C-vitamin blir skadligt i för stora doser, det svåra är att ta reda på vilka doser som är bra och dåliga när det gäller magnetfält.
Jag ska fråga tillverkaren vilka effekter som RR-77 sänder ut. Någon som vet vilka våglängder som ubåtars radio har? För de använder väl extremt låga frekvenser vid komunikation under vattnet?
Mvh Lasse |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 11:29:50
|
Jag minns inte på rak arm vilken frekvens ubåtarna kör med, men det är en massa watt med i bilden. På ytbåtarna var det förbjudet att vara på däck när det sändes pga Volten som var dödlig !
Minns inga siffror dock
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2008/04/12 : 17:06:12
|
Inte menat att vara en surpuppa!
Men cancer är en sjukdom som många av oss har drabbats av, pesonligen eller via vänner/bekanta, så tycker jag bara att man skall tänka sig för innan man skapar magnetfält frivilligt.
Jag är säkert färgad av en professor från högskolan som gjorde mycket forskning på området när Maxlab i Lund skulle byggas.
Som en del av denna, så kom just lokförare på tal och enligt den forskning som han hänvisade till så fanns det betydande belägg för att lokförare löpte stor risk att få Leukemi. Detta har tyvärr visat sig troligt, då bekanta som varit lokförare haft ett flertal kollegor som dött i sjukdomen.
http://www.elforsk.se/distribut/emf_2001.pdf
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Transient Design
Member
287 Posts |
Posted - 2008/04/14 : 08:35:16
|
Det svåra med just cancer är att man inte säkert kan säga när och exakt varför en viss person fått cancer när hans kollega inte får det. Förr i tiden så kontrollerade man om ett ämne var radioaktift genom att sätta ett provrör i fickan och se om huden på kvällen var rodnad eller ej... Marie Curie må ha vunnit två Nobelpris men cancer dog hon av ändå.
En god vän till mig gick för knappt ett år sedan bort i Leukemi och lämnade sin fru med två små barn. Leif var mannen som körde ut postpaket till oss på Golden Age och saknaden efter denna ständigt skojande och leende mannen är stor hos många av oss.
Hans frus enda teori till varför han kunde få denna hemska sjukdom var att han andats in så mycket avgaser från lastbilar på lastkajen vid poståkeriet.
Jodå, jag känner via min far till åtskilliga lokförare (och kolleger till honom) som drabbats av olika sjukdomar. Men samtidigt ska man minnas att det i el-lok rör sig om våldsammt stora strömmar bakom ryggen på dem och ovanför huvudet.
Vi besökte vid ett tillfälle en radarmast i det militära och de sa det att om man går upp på taket då den är påslagen så blir du steril inom minuter då det som först slås ut på en människa är fortplantningsorganen. Inte kul... Och där flyger fåglar mm glatt omkring.
Många män i detta landet drabbas av cancer i halsen. Jag har en liten teori om detta varför: Vid ett tillfälle så ansade min far skägget bakom väggen där jag satt och jobbade med datorn. Skärmbilden fick spel och efter några sekunder så slog datorn av helt! Senare i det militära så berättade de att en mycket effektiv störsändare är just huvudet på en rakapparat! Behöver jag säga att jag bara använder hyvel då jag snyggar till hakan?
Om sedan RR-77 kan orsaka liknande problem lovar jag att försöka kolla upp bäst jag kan då jag inte vill att någon ska drabbas av skador från något jag säljer.
Lustigt nog så sade en av mina kunder att hans huvudvärk efter en lång dag på jobbet försvinner då han slår på RR-77..? Men som jag sade i tidigare inlägg, allt är farligt i fel dos. Så jag hoppas detta är rätt mängd!
Mvh Lasse |
|
|
Transient Design
Member
287 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 11:42:18
|
Jag frågade den Japanska distributören om strålningen från RR-77 och fick detta till svar:
"Dear Lars,
We do not think RR-77 is regulated by any laws, beause the frequency of RR-77 is 7.83Hz which is so called "Schumann Resonance Wave" and is originally existing on the Earth from the beginning!
Therefore, a body of human being should be constructed based on this Schumann Resonance Wave 7.83Hz, however, nowadays there are several harmful waves from electronic appliances and the original condition of the Earth became very dirty and harmful.
Therefore, Schumann Resonance Wave Generator was originally developed for a healthy appliance to return the condition of the Earth to the original situation."
Tja, vem vet vad som är rätt eller inte i denna frågan. Helt klart är dock att vi lever i en värld där strålningsnivåerna ständigt ökar med trådlösa produkter överallt. Om sedan RR-77 verligen kan minska inverkan från dessa andra stålningskällor kan ju diskuteras fast tydligen så forskas det mycket på detta området på olika håll i världen. Så någon relevans verkar det ju ha i vilket fall.
Och lyssningstester verkar ju visa på att RR-77 gör flera positiva resultat för ljudet åtmindstånde. En kund som nu beställt sin andra RR-77 vill ha den i sovrummet för han upplever att han känner sig mer utvilad då han vaknar. Han gör en liknelse med att ligga på en strand och lyssna på havet som slår in och det lugn som då infinner sig hos honom. Låter ju trevligt!
Mvh Lasse |
|
|
|
Topic |
|
|
|