HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bakgrundsskval
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/13 :  14:58:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tips!
Många människor tycks inte trivas utan ett visst bakgrundsbuller hela tiden. Då verkar en skräpradio vara perfekt att ta bort tystnaden med. De blir ofta rastlösa och det verkar som om det är något på tok när det är tyst. Jag förstår inte detta alls, det är ju väldigt skönt att ha tyst runt omkring sig. Ni som ofta har köksradion eller annat påslaget (jag tror inte att det är många här dock), prova själv eller be din bullrande kompis att ha en tyst vecka! Det måste kanske inte vara helt tyst i en vecka, men man kan tänka efter en extra gång då man tänker sätta igång olika ljudkällor.

Somliga människor (ganska vanligt förekommande enligt min erfarenhet) sätter på ljud det första de gör när de vaknar på morgonen.

Synpunkter? Kolla vad din vän tycker om han/hon prover detta, eller hur du själv upplever det. Plöstligt kommer stereon att subjektivt låta MYCKET bättre sedan, ungefär som när man varit borta på semester och man kommer hem igen och inte lyssnat på musik.


/Johan Lindroos


n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  17:49:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

A instämmer( 1st öde värre än döööden( att bli instämd av A alltså, ed)).
quote:
De gånger som A av yttre omständigheter drabbats av musik-frånvaro upptäcktes
det att njutningen av musiklyssning efter uppehållet kraftigt hade förhöjts. Några dagar/1st vecka ett fåtal ggr/år, kan verkligen göra underverk,-då ju överdosering aldrig är någonting positivt, inte ens när det handlar om musik.



Mvh A
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/13 :  21:52:30  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Tips!
Många människor tycks inte trivas utan ett visst bakgrundsbuller hela tiden. Då verkar en skräpradio vara perfekt att ta bort tystnaden med. De blir ofta rastlösa och det verkar som om det är något på tok när det är tyst. Jag förstår inte detta alls, det är ju väldigt skönt att ha tyst runt omkring sig. Ni som ofta har köksradion eller annat påslaget (jag tror inte att det är många här dock), prova själv eller be din bullrande kompis att ha en tyst vecka! Det måste kanske inte vara helt tyst i en vecka, men man kan tänka efter en extra gång då man tänker sätta igång olika ljudkällor.

Somliga människor (ganska vanligt förekommande enligt min erfarenhet) sätter på ljud det första de gör när de vaknar på morgonen.

Synpunkter? Kolla vad din vän tycker om han/hon prover detta, eller hur du själv upplever det. Plöstligt kommer stereon att subjektivt låta MYCKET bättre sedan, ungefär som när man varit borta på semester och man kommer hem igen och inte lyssnat på musik.


/Johan Lindroos







Intressant inlägg "Knoppen", jag har själv märkt
detta dom sista låt oss säga 10 åren att det är
mer skvalmusik på många ställen exempelvis kaféer
konditorier servicebutiker och hamburgerställen etc.etc.
Förr var det tyst på liknande ställen men numera hör
man musik/skvalmusik lite överallt. Förmodligen sätts
radion på av ren vana när dom börjar jobbet och står
och skvalar hela långa dan. Det tycks bero på att
nu för tiden är samhället mer ytligt och stressigt
så då spelar det inte någon större roll vad det är
för musik man lyssnar på, bara det låter. Radions
utbud är ju trots fler kanaler mer enformigt idag
än för 15 år sedan, undersökningar har ju också visat
detta, sorgligt men sant.

Jag kom nyligen tillbaka efter 2 veckors semester
på Skiathos i Grekland och stereon lät nu mycket
bättre, detta på grund av att jag lyssnat på mindre
bra anläggningar under semestern.
Dessutom håller jag med dig om att många gånger
är det skönt när man inte har på stereon

Trevlig helg!
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/13 :  22:36:23  Show Profile Send Morello a Private Message
Håller med om att skval-skräp.musik bara är irrriterande.
Morello lyssnar aldrig på radio; dels på grund av att Morello inte uppskattar den typ av musik som är allena rådande i etern, dels på grund av att radio bjuder på sämsta tänkbara återgivningskvalitet.

När Morello vaknar på morgonen tas rörstärkarna i drift på momangen, varpå M går in i duschen. När M kommer ut ur duschen gör han en dubbel espresso.
Denna dubbla espresso(ie. Doppio) kan M INTE avnjuta utan en god skiva som sällskap.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/14 :  00:07:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag lyssnar aldrig på musik i bilen eller när jag arbetar.
Och har heller aldrig gjort detta. Det är enbart störande för mig.
Helt tyst som det kan vara i långt ute i skogen eller ute till havs en vindstilla dag är toppen.
Men vi är väl alla olika.
Men för min del finns enbart koncentrerat lyssnande på musik eller inte alls. Jag har inga mellanting vad det gäller detta.



Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  00:54:37  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Jag lyssnar aldrig på musik i bilen eller när jag arbetar.
Och har heller aldrig gjort detta. Det är enbart störande för mig.
Helt tyst som det kan vara i långt ute i skogen eller ute till havs en vindstilla dag är toppen.
Men vi är väl alla olika.
Men för min del finns enbart koncentrerat lyssnande på musik eller inte alls. Jag har inga mellanting vad det gäller detta.



Jorma



Håller med Jorma om musik och arbete. Bra musik tar min uppmärksamhet och då blir det svårt att arbeta. Men att sörpla i sig en god doppio i sällskap med en bra skiva är en utmärkt start på dagen. I alla fall är detta sant för Morello.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000