HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fundering angående sub till ett par små högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/09 :  16:59:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag vet... det är ju lite som att svära i kyrkan att prata subbasar på ett hififorum.

Undrar om ni har några vägledande synpunkter på mina funderingar, har nämligen ingen möjlighet att provlyssna dessa kombinationer.

Jag har ett par KEF Cresta 30 stående i mitt vardagsrum som är relativt stort. De har en endaste 5,25 tummare som sköter både bas och mellanregister, och även om ljudet är väldigt trivsamt saknar jag lite botten ibland. Speciellt till gammal dåligt inspelad 80-tals thrash! Så jag hade tänkt köpa mig en kompletterande sub för att använda lite då och då....

Min fundering:

KEF Cresta 30 spelar ner till ungefär 45 Hz.

Jag sitter och väljer mellan två Audio Pro modeller som är hyfsat prissatta.

- B1.28 (8") som spelar ner till 30 Hz. (Matchar Black Diamond och övriga högtalare i Image serien...)

- Sub Level 110 (10") som spelar ner till 27 Hz.

Jag vill mest ha lite extra stöd i basen, inget muller... för jag är ingen fan av dunka-dunka musik! Hur djupgående sub kan man tänka sig skulle matcha mina KEF utan att den tar över för mycket?

Någon som har erfarenhet av dessa subbar får gärna ge övriga synpunkter på dem också...




Edited by - millenniumking on 2008/04/09 17:01:33

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:26:10  Show Profile Send dwain a Private Message
Hade b1.28 ett bra tag. Spelade riktigt bra djypt och snabbt riktigt snabbt. Men det är absolut ingen disco bas vilket borde passa dig perfekt. Med disco bas menar jag att du kan inte fläska på satan med en massa tung bas. Men vill man ha en snabb bas och som fyller på bra neråt så funkar den utmärkt
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:29:36  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Jag vet... det är ju lite som att svära i kyrkan att prata subbasar på ett hififorum.

Detta förstår jag inte, varför skulle det vara det?

quote:
Hur djupgående sub kan man tänka sig skulle matcha mina KEF utan att den tar över för mycket?


Hur djupt den spelar har inget med hur väl den kommer spela med dina "toppar".

Lyssna på dem och skaffa 2st, 1st är väldigt svårt att få att låta bra.

Fundera också över att dela dina Kef aktivt för att göra en snygg övergång till subbarna.

Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/04/09 :  17:30:36  Show Profile Send HNK a Private Message
svära i kyrkan är det väl inte, subwoofer är nödvändigt tycker jag bara den går att intregera med fronthögtalarna.
har ingen erfarenhet av de subbar du nämner men kan tipsa om en till som har fått massa bra kritik.
xtz w10 på www.fyndborsen.se

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/09 :  20:01:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
B1.28 (8") som spelar ner till 30 Hz. (Matchar Black Diamond och övriga högtalare i Image serien...)


Har audio pro-sub, tror att min heter B1.32. Tycker den fungerar utmärkt. Behöver dock laboreras en hel del med delning och placering för att kännas "musikalisk" och kännas som "ett" med fronthögtalarna. Sedan var det ett tag sedan jag hade den igång, tänkte spara den till ett ev hemmabio-projekt senare. Tyckte att det blev ett himskans springande fram och tillbaka till subben hela tiden för att ändra hela tiden, "bara lite, lite vrida på en knapp, bara flytta lite, lite någon cm fram eller mot hörnet.... bara lite..." Till slut fick man ju till det...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/04/09 20:02:01
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:18:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Har erfarenhet av Audio Prosubbar i stereosammanhang, dock inte nån av "dina" modeller.
Mina har fungerat väldigt bra och integrerat fint med mina högtalare.
Den ena heter B.2.27 och den gillar jag väldigt bra! Den har dock en stor svaghet och det är de oförklarligt klena klämkontakterna som hör till högnivåkopplingen.
Med stort besvär har jag filat till dem så de passar bananer, men varning om du skall använda högnivån!
Det ligger något i vad guy gadbois säger om att skruva och ändra, det gäller nog att inte pilla för mycket!
Själv tycker jag det räcker med en subb det är ju på många sätt väldigt praktiskt med bara en basenhet!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/09 :  23:51:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller med Eref om klämkontakterna som var av det usla slaget även på min...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/10 :  07:56:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tack för alla åsikter och funderingar, lite klokare blir man trots allt (?).
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2008/04/10 :  10:11:07  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Har inte lyssnat på någon av subarna du funderar på, men jag har haft en Audio Pro B1.35. Jag känner igen vad Guy säger, ett evigt springande fram och tillbaka för att justera. Trots många ommöbleringer och justerande blev det aldrig bra, suben spelade aldrig ihop riktigt med frontarna, det känner jag även igen från andra Audio Pro subar.
Jag hade nästan aldrig på den när jag lyssnade på musik, så det slutade med att jag sålde den. Men till film så saknar jag den ibland...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/10 :  11:36:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
men jag har haft en Audio Pro B1.35.


Ja, just det, så hette den.... Då har vi haft samma

quote:
Trots många ommöbleringer och justerande blev det aldrig bra, suben spelade aldrig ihop riktigt med frontarna, det känner jag även igen från andra Audio Pro subar.


Svårt är det, och jag tror iofs inte att det är ett typiskt drag för bara audio pro - utan snarare ett drag för subbar generellt. En god vän har Focal Nova Utopia Be, med två (!) utopia subbar till det... riktigt smaskigt och sjukt välljudande, men märks subbarna och blir det helt sömlöst integrerat? Nja, det kommer väl alltid att märkas?

Men frågan är; om man sitter som milleniumking (som jag också gjorde för några år sedan) med ett par stativare som har 5,25 tums basar. Tillför en sub mer än den ger bekymmer och problem? Jag svarar tveklöst Ja på den frågan. Den ger ändå en ny dimension i återgivningen, ett lugn över ljudbilden och en känsla att "allt kommer med" i musiken - och i de fall den ställer till problem så går den att stänga av, en del låtar är ju "svårare" än andra.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/10 :  12:08:32  Show Profile Send Eref a Private Message
På sätt och vis kan man väl säga att en separat subb + stativare ger andra möjligheter än integrerade fullregisterhögtalare.
Det blir lättare att placera basen rätt i rummet och man kan själv justera brytningsfrekvensen och basnivån.

Själv har jag gjort kompromisser mellan ljud och andra möbleringsaspekter. Sedan har jag testat ut brytningsfrekvens och basnivå som låter bäst och sedan ändrar jag inget.
Att ställa in optimalt för varje musikstycke blir för tröttsamt för mig.

Men det är ju trevligt att möjligheten finns vilket den ju faktiskt inte gör med en högtalare som inkluderar subbasen i sitt system.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/10 :  12:31:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Att ställa in optimalt för varje musikstycke blir för tröttsamt för mig.


Nej det ska man nog undvika. Subben ställs med fördel in så att den passar den mesta musiken. I vissa fall kommer den ändå att bli överflödig eller bli "för påtaglig". Då kan man stänga av i de fallen, det var det jag menade.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/10 :  14:01:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Man får ju helt enkelt hitta någon inställning som passar relativt bra till det mesta, och sedan kan man ju som ni påpekar stänga av den ibland om det blir helt fel. För mig som tillbringar flera timmar varje dag med att lysna på skivor och byta plattor skulle det bli ohållbart i längden annars.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2008/04/10 :  14:35:18  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har stor erfarenhet av nästan alla Audio Pro's subbar sedan 10 år tillbaka. Och jag tycker Sub Level 110 är deras mest prisvärda någonsin. Den är dessutom (enligt mig) bättre än B1.28 på allt.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/10 :  16:43:16  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Är Sub Level 110 möjligtvis betydligt enklare att placera eftersom basen är nedåtriktad?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2008/04/11 :  12:45:32  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Den är lättplacerad, men om det beror på den nedåtriktade basen kan jag inte svara på.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/04/11 :  17:14:48  Show Profile Send shifts a Private Message
"...och även om ljudet är väldigt trivsamt saknar jag lite botten ibland. Speciellt till gammal dåligt inspelad 80-tals thrash!"

Jo jag undrar, om det antyds att det via dina högtalare saknas mer bas på dessa inspelninga än andra du också spelar, vad för skillnad kommer då en sub göra? Antagligen finns väl inte de låga frekvenserna på inspelningen helt enkelt. Alltså på just dessa specifika inspelningar av dåligt inspelad 80-talsthrash.

Många mattnyttiga tips har kommit fram ändå, men jag är tveksam till att du kommer uppleva storskillnad på just den nämnda musiken om de nu känns tunnare än andra inspelningar du har.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/04/11 :  19:05:16  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Självklart är det ju så att vissa av dessa inspelningar är såpass dåligt gjorda att de saknar en hel del djupbasinformation. Men lite grann tillför nog trots allt en liten sub ändå.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/12 :  00:34:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Audiovector K-Sub är en underbart torr HIFI-sub. Rapp och korrekt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:38:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message
"Subben ställs med fördel in så att den passar den mesta musiken."

Subben ställs in så den passar med ihop rummet och sidohögtalarna ihop. Först då kommer den att passa på all musik.
Hur subbar låter är helt avhängigt inställningar och rumsproblem. Det är enligt mina erfarenheter omöjligt att jämföra hur dom låter om man inte hör dom på samma plats. Olika rum, olika ljud.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/12 :  11:53:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Subben ställs in så den passar med ihop rummet och sidohögtalarna ihop


Mitt rum spelar ingen musik...

...så då blir det ändå till att slå på stereon med musik och ställa in efter hur jag uppfattar att subben funkar med den i olika lägen, i rummet, med delning, med nivå osv....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/12 :  13:03:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ok, jag litar inte på hur skivor låter, så jag mäter in filter och sub ihop med ett uns av kontrollyssning på slutet.
Dessutom så behöver ju inte all sorts musik alls sätta igång rumsproblemen eftersom alla toner inte finns med, och heller inte i alla möjliga kombinationer.
Så vi har lite olika erfarenheter och preferenser tydligen.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/13 :  00:12:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Så vi har lite olika erfarenheter och preferenser tydligen


Nej tror egentligen inte det, Harry. Har tyvärr inte tillgång till mätutrustning och lämpliga program. Då blir det till att ta vad man haver. Man flyttar runt prylarna tills det "sitter" och man tycker att det funkar.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/13 :  07:34:57  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag kan nosa mig till att du kan få glädje av en sub level 110, millenniumking.
Det går säkert att hitta inställning och placering som är good enough. Man får inte glömma att det är lite roligt att skruva och ha sig och placera hit och dit också.
Och, som guy badbois säger, kan man ju stänga av vid viss musik och vid vissa tillfällen(sent på kvällen t.ex.)
Tror att denna subb är högklassig (såg att den har rejäla anslutningsdon också)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2008/04/13 07:36:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000