Author |
Topic |
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 03:18:37
|
Eftersom jag tycks ha erhållit någon slags allergi mot Hornresp. så fortsätter jag mitt lilla faktainsamlande för den tid då allergin försvinner.
Om man vill vara säker på att det element man till slut väljer håller för PA-nivåer och PA-bruk, hur går det till att avgöra? Man måste väl t.ex bestämma sig för storleken på det rum där THt skall spela i?
Finns det någonting i byggnadsteknik, elementihopsättning etc, som antyder om ett PA- eller en bil subb håller ihop bättre rent mekaniskt, jag är mao inte i detta läge intresserad av det ljudliga?
Jag har ju sett t.ex att vissa bilsubbar där syr man ihop kon och "surround", håller det bättre?
Vidare så undrar jag över magnetens storlek, eller kanske rättare sagt, magnetens/magneternas vikt. Vad har den för betydelse? Subbar med ungefärligt likvärdiga Bl-värden kan ju ha magneter som diffar flera 100%. Såg denna definition på Bl: "The magnetic strength of the motor structure". Har då tyngre magneter lägre styrka per gram om Bl är likvärdigt, eller har det med hur man sätter ihop motorn? |
J. Ullberg |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/06/19 : 08:38:21
|
quote: Om man vill vara säker på att det element man till slut väljer håller för PA-nivåer och PA-bruk, hur går det till att avgöra?
Jag brukar se till vad som sägs och skrivs på diverse proffs forum (exempelvis prosoundweb) om olika tillverkare, jag brukar även se till vilka fabrikat som renomerade högtalartillverkare använder och ta del av vad de som jobbar med dessa högtalare anser om prestandan.
Det är även nyttigt att skaffa sig lite erfarenhet själv genom att känna till och känna igen olika högtalartillverkares lådor, veta vad dom är bestyckade med för komponenter och sedan reflektera över detta i olika sammanhang där man kan träffa på dem, på koncerter etc.
Men viktigast av allt är att själv ser till vad man behöver och trivs med, lyssna runt och läs på, kolla vad folk säger och skriver som jobbar med dessa komponenter och bilda dig därefter din egna uppfattning.
Fråga exempelvis folk som jobbar inom proffsbranchen när du får tillfälle och jag tror att du kommer märka att det är ungefär samma grupp av fabrikat som dyker upp gång efter annan.
Det jag själv känner är intressant med Proffskomponenter är att de måste bevisa sig i verkliga sammanhang, man måste kunna lita på dem, tänk om du drev en firma som fått ett större jobb, kanske det första och din firmas ryckte och framtid hänger på att lyckas bra och du har bara ett tillfälle på dig, inget får gå fel.
10000 personer som betalar kanske 500kr/skalle för att komma och lyssna, vad skulle hända om saker och ting börjar tystna mitt under pågående koncert? denna typ av produkter får helt enkelt inte falera.
Detta styrs också av produktionsbolaget och artisterna via s.k raiders, en typ av spec. som beskriver vilken utrustning som bör användas, detta kan ses som en form av garanti eller trygghet för arrangör och artist smat publik att evenemanget blir lyckat.
quote: Vidare så undrar jag över magnetens storlek, eller kanske rättare sagt, magnetens/magneternas vikt. Vad har den för betydelse?
Sett till prestandan så tror jag att magnetvikten inte någon större betydelse, detta känns mer som en marknadsföringsploj.
Se exempelvis på neodynium magneter som är mkt effektiva (starka), dessa kan således göras mindre och lättare med bibehållen styrka för att hålla nere vikten på färdiga högtalare.
Detta är inte ovidkommande inom proffsgenren där man i vissa fall även ser till material som kolfiber och aluminium för att hålla nere vikten på sina produkter (högtalare).
Dessa börjar nu allt mer dyka upp även i konsumentprodukter, även om jag ställer mig lite frågande till varför då det inom hifi anses vara fint ju tyngre (och dyrare) saker och ting är. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/06/20 : 04:55:32
|
Vad gäller neodyniummagneter, så såg jag på ett bilstereoforum att det anses att dessa magneter tappar sin kraft så att säga, när de blir varma mkt fortare än t.ex ferrit och andra magneter. Om detta stämmer kan det ju också vara en faktor att betänka?
Jag är just nu mest inne på bilsubbar, eftesom det inte är så många som använt dessa ännu. Någon som vet/tror att dessa skulle orka med PA-bruk också?
Om det finns intresse så kan jag ju berätta att jag nu fått en del offerter på bilsubbar, både från USA och från Sverige. Det verkar som om det är mkt billigare att köpa från en distributör/återförsäljare i Sverige än att försöka med egenimport. Detta är bara mina höfst begränsade små generella observationer, variationer kan ju givetvis förekomma. |
J. Ullberg |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/06/20 : 21:15:09
|
De flesta typer av neodyn börjar tappa sin kraft över 80 grader. Normalt ingen fara alltså.
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/06/21 : 00:40:08
|
linnar, jag fick intrycket av att det skulle vara permanent, dvs, att magneten med tiden skulle tappa sin verkan efterhand pga värmen, men som jag förstår av ditt inlägg är det bara när den drivs? |
J. Ullberg |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/06/21 : 01:31:41
|
När det gäller vikten på en högtalare kan det ha en viss betydelse i PA-sammanhang och för uthyrningsföretagen. Hemmavid spelar det ju inte så stor roll hur mycket lådorna väger eftersom lådorna är stationära. Subbar i PA sammanhang är oftast väldigt stor i jämförelse med en bilsubb. Jag tror knappast att en bilsubb duger till att täcka in en lika stor yta som en PA subb. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/06/22 : 20:00:14
|
quote: linnar, jag fick intrycket av att det skulle vara permanent, dvs, att magneten med tiden skulle tappa sin verkan efterhand pga värmen, men som jag förstår av ditt inlägg är det bara när den drivs?
http://www.hyab.se
Jag vet faktiskt inte om magneten tappa sin förmåga för gott vid för höga temperaturer. Det finns nu också ND-magneter som klarar 190 Grader.
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/07/05 : 00:05:01
|
quote: Jag vet faktiskt inte om magneten tappa sin förmåga för gott vid för höga temperaturer. Det finns nu också ND-magneter som klarar 190 Grader.
Så här står det på Atomics hemsida:
When a magnet or magnetic structure becomes exposed to relatively high temperatures, the amount of the magnetic force (Tesla meters) reduces permanently. |
J. Ullberg |
|
|
maal
Member
801 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 14:46:33
|