HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite OT: Problem med mätinstrument.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/04/08 :  22:23:13  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Hejsan,
Detta är väl egentligen lite OT men det känns ändå som mer teknik fråga än ren OT.

Jag har en MIC-4070D LCR meter som fått lite stryk. Om jag kommer ihåg rätt så gjordes det en kapacitansmätning på en e-lyt som visade sig vara laddad... Detta har resulterat i att den inte fungerar speciellt bra, eller snarare inte alls. Den visar skumma värden i displayen hela tiden, oavsätt om man mäter på något eller ej. Värdet ligger även och flackar runt lite. Jag har kollat lite som hastigast i den men det är inget som ser vare sig bränt eller medgånget ut. Är det någon som har något tips alt. ett schema av instrumentet? Känns lite surt att ha ett hyffsat bra instrument som bara ligger och skräpar, vore kul att skrämma liv i det igen...

/Dahlfalk

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/04/16 :  08:49:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur mycket var kondingen laddad till tror du? Handhållna instrument brukar ofta ha motstånd (ganska feta) plus gnistgap eller varistor. Vid kraftig överspänning går detta motstånd sönder (ska göra det).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/04/16 :  10:45:02  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Jag vet faktiskt inte hur mycket eller ens vad det var för konding. Jag har fått detta instrument från ett företag där jag jobbade tidigare och det var någon där som lyckades med det. Ska kika lite på det där med motståndet. Men som jag kommer ihåg det så sitter det dels en säkring på ingången och sedan några transistorer. Transistorerna ser hela ut men jag mistänker att det är någon/några av dem som gått åt skogen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000