HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 100dB mycket ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:55:39  Show Profile Send MadMan a Private Message
Är det 100dB mycket???

jag har en decibel mätare som verkar lite ranglig...

är det verkligen 102-104dB jag hör.. den visar det vid nästan full volym

Nice from a far, but far from nice.

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/17 :  23:06:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om man lirar med över 100dB vid kontinuerligt lirande så är det högt. Åtminstone om man inte kör med superkomprimerad populärmusik med låg crest-faktor.

Är det peakmätning så bör man inte bli förvånad om man kommer över 110dB och om man tycker det är högt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/17 :  23:11:48  Show Profile Send MadMan a Private Message
förklara crest faktor...

jo visst är det peekar vid typ 109dB med dom små satteliter man har men dom ligger på 100 kontinuerligt mera....

tror du en vanlig decibel mätare kan mäta 20hz toner.. eller är det bara dyrgripar som kan det ??

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2002/12/18 :  09:42:17  Show Profile Send luminous a Private Message
När jag spelar relativt högt så visar min db mätare runt 85-90 dB kontinuerligt, 102-104 dB borde vara väldigt högt. Hos en kompis med en kraftigare stereo kunde vi nå ~110 dB innan vi inte vågade dra på mer, då var det MYCKET högt. Undrar just om min mätare visar för lite...
Billiga mätare klarar knappast 20Hz toner om du inte hittat en som är väldigt bra, min egen halvkassa mätare klarar 100-10000Hz tror jag. Det visste jag inte när jag köpte den...

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:00:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Radio Shacks billiga mätare klarar fint av att mäta 20Hz toner. 100dB kontinuerligt är högt speciellt när transienter på +30dB slår till.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/18 :  16:52:56  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Kan någon förklara varför en decibelmätare inte skulle kunna mäta alla frekvenser?

De jobbar väl efter den princip att den känner av en tryckförändring. Alltså då mot ett referenstryck som är satt i en inre kammare i mätaren. Den lär då vara kalibrerad att visa 0 dB(A) vid normalt atmosfärstryck (1013 mBar ungefär) och sedan göra utslag för tryckförändringarna som förekomer i exempelvis ett lyssningsrum. Sen anpassas ju då tryckförändringarna till den mätkurva som används, t ex dB(A) för mänsklig hörsel.

Här torde ju den frekvens som högtalaren spelar inte betyda någonting. En sinussignal på 1 Hz är ju en cykel per sekund. Alltså högtalarkonen ska flytta sig framåt från nollläge, förbi nolläget bakåt och sedan tillbaka till nolläget en gång per sekund. Detta lär ju ge precis lika mycket lufttrycksförändring som om den skulle göra det 1000 gånger per sekund (förutsatt då att konrörelsen är lika stor i båda fallen). Vilket, enligt vad jag tror, borde medföra att en decibelmätare inte borde ha några problem med att mäta vissa frekvenser. Iof får man ju en lägre "samplingsfrevens" vid mätning av lägre frekvenser vilket inte ger en lika konstant tryckökning. Samt att våglängderna blir våldsamt långa vilket medför att man kanske inte alls får någon stor tryckökning i det begränsade rummet, såvida avskärmningsytorna (väggar, tak, golv..) är 100 % reflekterande. Trycknoder kanske helt och hållet tar ut varandra...

Men jag kan självklart ha helt och hållet fel, vad vet jag :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/18 :  17:46:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Microfonenen är orsaken.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000