HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-wire är ute?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:40:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Dynaudio har konsekvent kört med single-wire.
Sonus Faber verkar gå över till single.
Focal anser att det tillför fler problem än det löser med bi-wire och att det är bättre med en bra kabel än två lite sämre. (Fritt ur minnet ur senaste H&M som jag ögnade igenom lite snabbt i bibblan).
Även Audiophysic levererar med ett terminalpar som standard.

Är det helt enkelt så att det är single-wire som gäller nu?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/07 :  20:57:13  Show Profile Send marens a Private Message
Det är inget som "gäller". Det kanske bara råkar vara fler som inser att biwire bara är en förlängning av högtalarens internkablar och vill man som konstruktör anpassa internkablaget i konstruktionen så gör man det säkrast inuti högtalaren där de flesta kunder inte ändrar någonting. Filosofin: samma signal till alla elementens filtergrenar.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/07 :  21:02:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Gäller var kanske inte rätt ordval, men det verkar ju onekligen som fler tillverkar anser att det kan ge fas-/tidsfel vid bi-wire.
Sen blir det väl en avvägning i produktionskostnaden, var satsa pengarna? Med single-wire blir det väl mer "bang for the buck".
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/04/07 :  22:20:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Har det inte med mest optimal filterkonstruktion att göra? Om seriefilter eller parallellfilter är den som föredras av konstruktören.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/08 :  07:34:30  Show Profile Send Vox a Private Message
En av orsakerna att flera högtalarleverantörer väljer "single" kan vara att det medför lägre material- och tillverkningskostnader. Inga stora pengar per högtalare, men med större produktionsserier blir det en hel del pengar. Sedan gäller det för dem att "övertala" oss konumenter om att det är bättre med single än bi.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/08 :  08:52:59  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Om seriefilter eller parallellfilter är den som föredras
Totalt okunnig men så kanske det är
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/08 :  10:53:08  Show Profile Send marens a Private Message
Tror inte det har med filtertekniken att göra, även om seriefilter förutsätter singlewire. Det är ju poäng med att ha samma insignal till båda filtergrenar på parallella filter. Lägre materialkostnader tror jag inte heller på. Skillnaden i pris mellan en enkel och en dubbel terminal är rätt liten och om biwire skulle vara bättre så skulle man tjäna in den kostnaden flera gånger om. Nu är det ju tom ofta lättare att sälja högtalare med biwiremöjligheter och ändå har många tillverkare inte det, trots att de alltså skulle kunna få fler kunder på det. Dessutom är det rätt vanligt att billigare högtalare har biwire och dyrare inte har det. Det tycker jag talar mot att det skulle ha med materialkostnaden att göra.

Man kan likna biwire som koncept vid att sätta terminaler med externa filterkomponenter över och låta användaren ändra i filtret. Man överlåter alltså kontrollen över filterkonstruktionen i viss mån till användaren att försämra eller förbättra. De flesta tillverkare tycker ju att de redan är färdiga med filterkonstruktionen och att det inte behöver ändras. På sin höjd bygla för att anpassa diskantnivån eller basavrullningen efter tycke och smak och det är ju inte sådant som biwire gör. Biwire bibehåller ju huvudsakliga klangbalansen men ändrar fasförhållandet mellan elementen om man inte använder extremt tunna eller långa kablar på ena registret alltså.

Edited by - marens on 2008/04/08 10:54:32
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2008/04/09 :  09:02:32  Show Profile Send Fred a Private Message
jag talade med Stig Carlsson (Carlssonhögtalarna) om detta en gång och han sa att "biwire bara är dumt och låter sämre, men marknaden vill ha fyra högtalarterminaler, så då blir det väl det". Jag föredrar alltid singelwire. Har testat med dubbel kabel och det känns alltid fel på nåt sätt, som om man lägger till en konstgjord effekt på all musik...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/09 :  09:48:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Dynaudio har konsekvent kört med single-wire.
Sonus Faber verkar gå över till single.
Focal anser att det tillför fler problem än det löser med bi-wire och att det är bättre med en bra kabel än två lite sämre. (Fritt ur minnet ur senaste H&M som jag ögnade igenom lite snabbt i bibblan).
Även Audiophysic levererar med ett terminalpar som standard.

Är det helt enkelt så att det är single-wire som gäller nu?

Har det någonsin varit inne med biwire?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/09 :  10:26:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja, det har det väl då det skulle vara olika kablar för matning av bas respektive diskantsignaler.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:08:34  Show Profile Send Antonic a Private Message
Sedan finns ju även Bi-amp
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:21:44  Show Profile Send Mattias a Private Message

Har biwire möjlighet på högtalarna men skulle hällre vilja ha singlewire.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:10:52  Show Profile Send FBK a Private Message
Inget av allternativen har väl varit mer eller mindre inne, utan det handlar om olika konstruktörers övertygelser om vad de anser är bäst. För egen del föredrar jag singel-wire pga det blir billigare med kablar dåmen på de högtalare som jag har ägt och som det funnits biwire möjlighet på så har de alltid låtit bäst med biwire.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2008/04/11 :  21:30:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Har det någonsin varit inne med biwire?



För några (5-7?) år sedan var det nog det. I alla fall upplevde jag det som att det var väldigt mycket snack om det då. Det var väl ungefär samtidigt som det här med dyra kablar började bli populärt på allvar?
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/04/14 :  10:26:49  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Det ser snyggare ut med biwire
Ett argument så bra som något.
(hemma hos mig känns det lite bättre också, även om diskant och
bassladdarna är identiska )

//Håkan
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/14 :  11:19:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Stig Calsson fick givetvis tycka detta precis som du Fred också får tycka att biwire bara är dumt och ett marknadsmässigt försök att lura kunder att köpa mer kablar än de behöver men jag är inte av den åsikten att singlewire skulle vara bättre.

Men det har ju mycket med hur man konstruerat högtalaren som skall drivas.För jag skulle tro att det finns minst lika många högtalartillverkare som ger möjlighet till detta som de som inte gör det. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2008/04/14 :  13:59:29  Show Profile Send olof a Private Message
Jag har för mig att jag läste något om bi-wire på sonic designs hemsida. Biwire hade fördelen att det reducerade någon emk(antar att det är den som talspolen inducerar) som smög fram och tillbaka mellan de olika filterhalvorna och förstörde. Det stod även att det skapade en rad stokastiska fasfel om jag inte minns fel(som gjorde att det lät lite luftigare ). Kontentan var iaf att man kunde kontruera ett filter som var okänsligt för de problem som biwire reducerade och på så vis rendera principen meningslös. Hurvida detta är hela sanningen låter jag vara osagt. Själv hade jag gärna sluppit alla sladdar
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/16 :  10:59:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag glömmer inte den gången då jag testade att biwira mina högtalare. Efter det fanns det ingen återvändo.Sedan får det finnas stokastiska fel och vad som helst annat som säger att det inte skulle vara så bra som jag tyckte då men faktum kvarstod för min del, det var bättre åtminstone på mina gamla QRS Tellus.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/16 :  11:37:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som nämdes, glöm inte Bi-amp


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/16 :  11:52:51  Show Profile Send marens a Private Message
Jo gör det. Det är bara slöseri med slutsteg.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/16 :  12:14:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
rent teknisk - säkert men jag har bara bra erfarenhet med att köra med olika steg till olika register

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/16 :  14:11:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har dock dessvärre inte haft nöjet att testa olika steg utan endast biwiring både med olika kablar och med kablar anpassande för det. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/04/17 :  10:06:25  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Vadå Biamping är slöseri med slutsteg???
Aktiv biamping med ett riktigt bra delningsfilter är i många fall det mest optimala man kan ha,har även gjort en hel del mycket stora och dyra PA riggar med 2-4vägsdelning,att tex signalen löper genom en spole på ex. antal meter är väl knappast att föredra,men som sagt BRA delningsfilter skall det vara,med start från tex Rane...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2008/04/17 10:08:04
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/17 :  10:25:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kör ju med aktivt idag, klagar inte men det är ganska långt ifrån Bi-wire/Bi-amp med passiva filter.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/04/17 :  14:34:15  Show Profile Send marens a Private Message
bi-amp är benämningen på när man kör varsitt slutsteg till registrena utan att dela signalen aktivt.

Använder man aktiva filter så kallas det aktiv drift och det är ju en helt annan sak. De båda har inte särskillt mycket gemensamt vad gäller tekniska egenskaper.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/04/18 :  08:44:37  Show Profile Send niklass a Private Message
Jag tycker mig ha hört skillnad åt det positiva hållet med biwiring sedan mina första SF concertino. Men jag ska såklart inte säga att det är en sanning, det finns ju väldigt få såna i vår värld. :)

Däremot så är jag väldigt glad att mina audiovectorer har dubbla (jo t o m trippla men använder det som två) terminalpar då det har gett mig möjlighet att biampa, även med den allra enklaste varianten av biamping har det gett mig väldigt mkt ljudmässigt.

Sen kan man ju alltid argumentera mot att jag har en biostärkare o s v och ifall jag köpt en "riktig" stärkare hade "problemet" aldrig uppstått från början o s v. Men dubbla terminalpar är enligt mig en fördel då det ger mig som konsument större frihet i hur jag vill använda min produkt.

Jag gillar att konfa saker på olika sätt och se hur jag kan få ut mest i alla tänkbara varianter och då är ju dubbla TP:s ytterligare en frihetsgrad. Men men, jag kanske är åt det extrema hållet, efter nyinstallation av windows lägger jag ung. en halvdag på tweak och fix för att få xp att bete sig och se ut som jag vill ha det. :)

/sir Confalot :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000