HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 underbara NAXOS, fruktansvärda NAXOS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/04/06 :  18:32:39  Show Profile Send TomasF a Private Message
Har just köpt en Naxosskiva, Vieuxtemps violinkonsreter 5-7 (NAXOS 8.557016). Det är en mycket realistisk inspelning, i klass med det bästa jag har på skiva. Speciellt konsert nr7 är mycket bra. Hemma har jag säkert 3-4 andra toppinspelningar från skivmärket.

Hur samma skivmärke kan släppa en skiva som Alfvén Symphony No. 4 (NAXOS 8.557284) är en gåta. Så dålig inspelning att man tröttnar efter en minut. Jag har faktiskt aldrig klarat att lyssna igenom skivan trots bra framförande av bra musik... Och detta är bara en av flera bottennapp från Naxos.

Håller ni med om att Naxosinspelningar är toppklass eller dåliga, och sällan mittemellan? Vad kan det bero på?

/ mvh Tomas F.

musikälskare

Edited by - TomasF on 2008/04/06 18:36:05

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/04/06 :  18:33:46  Show Profile Send TomasF a Private Message
Får man skriva så här om en leverantör förresten? Om inte ska moderatorerna förståss dumpa inlägget. /TF

musikälskare
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/04/06 :  19:58:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har en Naxos CD med Grieg musik och den är helt underbart inspelad. Telarc skall ju ha bra skivor rent tekniskt men jag har både botten napp och riktigt fina saker så det kanske skiftar för alla bolag.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/04/06 :  20:01:48  Show Profile Send Mattias a Private Message

Naxos är ett unikt lågprisbolag tycker jag. Förser världen med en bredd på musik som för vilket annat storbolag som helst att blekna. Allt är inte guld och gröna skogar. Men mycket som man ger ut är riktigt bra både musikmässigt och inspelningsmässigt.
Backar man säg 15år har jag fått för mig att det var mer "kalkoninspelningar" än idag.

Kolla på tex den klassiska tidningen Gramophone*1 där man väljer ut 10 inspelningar per nummer som Editorn är extra nöjd med. Man kallar detta Editors choise. Kollade in deras hemsida och i maj numret 2008 är det 2st Naxos inspelningar med som Editors choise.

Szymanowski - Symphonies Nos 2 & 3
Naxos 8570721

Strauss, R - Four Last Songs
Naxos 8570283

/Mattias

Edited by - Mattias on 2008/04/06 20:02:15
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/04/08 :  16:39:18  Show Profile Send poppen a Private Message
Det är ömsom vin ömson vatten från Naxos. Med priset på 69 eller 45 från Megastore.se så gör det inte om du får ett botten napp.
John Rutters Requiem är fantastiskt bra köp.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2008/04/08 :  20:38:12  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Inspelningstekniskt så är det lyckligtvis betydligt färre bottennapp idag än tidigare.

Artistiskt och kvalité på solister och musiker varierar rätt mycket. Ibland kan det sjungas och spelas falskt. Naxos har ju sällan de riktigt kända världsartisterna utan förut var det inspelningar i (gamla) östblocket.

Malmö Symfoniorkester har inlett ett samarbete med Naxos och det kommer säkert en hel del trevliga inspelningar där ifrån.

Jag kan rekomendera Faurés Requiem (+Messe basse, Cantique de Jean Racine), NAXOS 8.550765, en mer tidtypisk ursprunglig och lite nedskalad version med liten kör och orkester. Väldigt bra ljud och rumsinformation! Vare sig du har Faurés Requiem eller inte så är det ett mycket bra köp!

Det finns även en del amerikanska klassiker med väldigt bra ljud och orkester.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000