HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mårten Design Monk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/17 :  21:29:57  Show Profile Send bliss a Private Message
Jag fick i en tidigare tråd tips på ett par stativhögtalare. Mårten Design Monk. Nu undrar jag på vilken stativhöjd dessa lämpligen placeras på? Köper man nåt färdigt verkar det vara 45 respektive 60 cm man har att välja på. Jag undrar speciellt eftersom det är en lutande högtalare. Vad säger ni som vet?

Oh by the way, which one's Pink?

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/17 :  21:50:31  Show Profile Send Gus a Private Message
Stativets höjd får du "malla" in efter lyssningsavstånd,hur högt du sjäv sitter,rummets påverkan o.s.v.Svårt att säga något generellt mått förutom att det anses vara lämpligt med diskanterna i öronhöjd.
"Bottenplattan" på mina Monk befinner sig 43,5-cm.över golvet och diskanterna är då riktade mot min "öronhöjd" på lämpligaste lyssningsposition i mitt rum.
Gus
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:33:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag använder 60cm stativ. Jag vill inte ha dem så lågt ner att man "tittar ner på diskanten". Jag tycker att det funkar bäst när man ser diskanten rakt framför sig, så att säga..

Har du nära till sidoväggar så kan det vara en bra idè att vinkla in dem så att det ser ut som om de korsas ca. 0,5m framfär din näsa.
Jag har 2,5m mellan dem och något liknande fram till lyssningsplatsen.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/18 :  10:14:34  Show Profile Send bliss a Private Message
Tack för synpunkterna....men det är precis detta som är mitt problem. Nu har jag två förslag 45cm och 60cm precis som min utgångspunkt. Visst kan jag laborera med höjd, sittposition osv. Saken är den att jag nog har möjlighet att få ett par stativ gjutna i aluminium till låg (ingen) kostnad om jag bygger en modell först. Då kom jag att tänka på att stativhöjden helt plötsligt blev flexibel. Vad säger ni om vikten då? Där kan jag nog också komma med synpynkter till gjutaren. Vet inte vad ett vanligt stativ brukar väga, men de kan sandfyllas ibland har jag läst.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/12/18 :  10:40:22  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Oj, stativ gjutna enligt egen modell...låter riktigt spännande. Kan din gjutare tänka sig att gjuta flera par till rimlig ersättning?? Kan tänka mig att det finns flera som skulel vilja vara med och specialdesigna stativ.

Att gjuta med kaviteter kan bli svårt men visst är det optimalt att dämpa ut egen resonans med sand.

/B
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:24:05  Show Profile Send bliss a Private Message
Ja, beroende på hur många stativ det blir. Jag måste höra hur mycket jobb de har inbokat osv först. Första paret blir ju dyrast eftersom de måste göra en form först utifrån en (trä)modell) Håligheter har de gjutit förut så det tror jag inte är några problem. De gjuter både till industri och annat. Så om någon har (idén) ritningen på ett optimalt stativ så kan jag kolla av med gjuteriet om det är möjligt och vad det kan kosta.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  12:41:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Sonus Faber har ju höj- och sänkbara stativ. Nått att titta på.

Vad som är rätt, kanske Mårten Design kan svara på...Men som så ofta är det värt VÄLDIGT mkt att testa själv.
Iom höjden så ändrar du ju de tidiga golvreflexerna's beteende (eller inverkan), du påverkar dessutom i vilken utsträckning du lyssnar On eller off axis...

Många aspekter blir'e...

// Pär E
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/18 :  17:21:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om man placerar en stativare på lite lägre höjd så kan golvet ge lite extra förstärkning
i basen vilket Monken kan må bra av.
Den är ju gjord för att stå nära en vägg och ta hjälp av väggen för extra basförstärkning.
Det kan vara värt att experimentera lite med höjden på stativet.
Man blir förvånad över vilken skillnad det kan göra.
Be att få lån hem stativ och testa vad som passar bäst.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:22:50  Show Profile Send Gus a Private Message
Ang.höjder och golvreflexer,basåtergivning o.s.v. så var det inte dessa kriterier som fick bestämma mitt val,ljudbildens "läge" i rummet fick avgöra stativets höjd.Jag tycker inte om när det spelar sologitarr uppe i taket,vill inte heller att orkestern ska sitta på min matta och spela.Min stativhöjd är en kompromiss som passar i mitt rum,alla skivor beter sig ju inte på samma sätt så kompromisser blir det.Ang.vikten på stativ så kan dom inte bli för tunga,mina hembyggen väger 18,0-kg.st. Tillverkade av board och fyllda med blästersand.

Edited by - Gus on 2002/12/18 20:24:50
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:00:03  Show Profile Send bliss a Private Message
Tack för alla tips. Förutom dessa tips har jag pratat med leif på mårten design. Detta tillsammans med en hel del surfande på nätet har gjort att jag nu kommer att låta gjuta ett par stativ i aluminium. Tanken är att stativen ska bli så stabila att det ska motsvara ett förhöjt golv, så att det bli samma sak som att använda golvhögtalare, fast ännu bättre. Stativen kommer att vara formade som rektangulära timglas, 55 cm höga. Midjan kommer att vara ca 5x3,5cm (bort med vibrationer här!) och ca 24x19 i varje ände. Två plattor kommer sedan att skruvas i varje ände av "timglaset" och bilda botten och topp. Dessa plattor kan göras i olika storlek, men mina kommer att ha exakt monkarnas dimensioner(33x24). Stativen blir helt ihåliga och möjliga att fylla med sand. En o-ring (packning) i gummi kommer att läggas i botten för att förhindra ev sandläckage. Sandfyllda kommer stativen att väga ca 15-20kg, stativen enbart 5-8kg (beror lite på godstjocklek). Färgen blir svart eller borstad aluminium. Bra va?!

Min fråga till er nu blir...är det fler än jag som skulle vilja ha ett par likadana stativ? De kommer att kosta mellan 1500-2000:- beroende på godstjocklek, modellsnickare, arbete, hur många de gjuter mm mm. Skulle folk vara intresserade av ett par stativ som dessa?

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000