Author |
Topic  |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 20:55:44
|
Hur gör man? utan att köpa någon dyr maskin?
Om jag spelar en skiva med relativt dålig nål, 1-2ggr påverkar detta vinylen?
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 21:04:47
|
quote: Originally posted by jatttelite
Hur gör man? utan att köpa någon dyr maskin?
Om jag spelar en skiva med relativt dålig nål, 1-2ggr påverkar detta vinylen?
Diskuterades i en tidigare tråd,kanske hittar du några svar där-- http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5396&SearchTerms=rengöring
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 21:05:01
|
Våt + vakumtvätt är nödvändigt, IMO, om det ska bli rent. Jag gör det med 30% isopropanol i destillerat vatten + några droppar Kodak PhotoFlo. Efter vätning av skivan använder jag dammsugaren och ett hemmabyggt munstycke för att suga upp vätska + smuts. En vakumfälla bör man också ha för att undvika explosionrisk i dammsugaren!
En dålig nål eller felinställd nål förstör skivorna permanent och kan göra det efter en enda spelning!
Thomas
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 21:27:54
|
quote: Originally posted by Thomas A Efter vätning av skivan använder jag dammsugaren och ett hemmabyggt munstycke för att suga upp vätska + smuts.
Alltså innan skivan torkat? hur ser ditt bygge ut?
(fungerar inte vanligt diskmedel och vatten?) var själv bara använt min egen "tryckluft" innan, men det räcker inte på vissa skivor |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 21:39:05
|
Inga bilder, tyvärr. Jag har bara slaktat möbelmunstycket till dammsugaren. Slipat der den med fint sandpapper och limmat på sammetslameller. Sen använder jag den manuellt. Lägger skivan på ett diskunderlägg och sprider vätskan med en gammal kofiberborste. Sen suger jag av vätskan genom att sätta munstycket på skivan (munstycket täcker i princip hela bredden på skivan) och snurrar skivan runt för hand tills den är helt torr. Sen forsätter jag ett par varv till.
Om skivan är mkt skitig gör jag om det 1 gång. Detta är för 1 sida...så det tar tid.
DOCK GÖR JAG DET UTAN VAKUUMFÄLLA VILKET ÄR EN POTENTIELL BRAND OCH EXPLOSIONSRISK! För säkerhet bör man bygga en mellanbehållare (vakuumfälla) som har en slang in och en ut, den ena till dammsugaren och den andra till munstycket. |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 21:42:02
|
Stort Tack |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 21:57:30
|
Tomas du har PM |
 |
|
Mattias S
Member

461 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 22:23:40
|
Kanske lite orelaterat men ett litet tips om för rengöring av nålen:
http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=2712&view=yes
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2002/12/17 : 22:50:28
|
Jag har en svägerska som har tillgång till 99,97% eller va det nu är e det bra o blanda med dest vatten
Tackar/ Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Topic  |
|