HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mäta effekt från slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:36:02  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Jag funderar på hur man mäter effekt på ett slutsteg vilken utrsutning man behöver o hur man gör?

Anledningen till att jag undrar är att jag fått tillbaks mitt thule steg från reparation och det ska ge 5x100 alt 2x250

Jag har testat att switcha mellan 2 och 5 kanals läget med en spelare med dubbla analoga utgångar utan att höra någon som helst skilland. Därför misstänker jag att det inte fungerar som det ska. På reparations kvittot står det bara uppmätt effekt i 5 kanals.

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:47:32  Show Profile Send norman a Private Message
hmmm varför skall du höra skillnad? eller klipper den vid samma nivå på de olika lägena? (att du alltså har testat att vrida på tills förstärkaren inte orkar mer)
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:49:34  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:
Originally posted by norman

hmmm varför skall du höra skillnad? eller klipper den vid samma nivå på de olika lägena? (att du alltså har testat att vrida på tills förstärkaren inte orkar mer)



trodde att med 150% mer effekt så borde det låta lite annorlunda men jag kanske är ute o cyklar?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:51:36  Show Profile Send norman a Private Message
är stegen välkonstruerade så bör man inte höra nån skillnad (direkt) förutom på så höga nivåer att det klenare steget klipper.

hmm undrar hur switchningen fungerar? man kanske bryggkopplar 4st av de 5 kanalerna vid 2 kanalslyssning..

Att mäta effekt gör man lättast med ett oscilloskop och nån lämplig belastning på utgången. Själva slutstegen kan nog dock inte bli fel på så att de lämnar mindre effekt men låter ok ändå, dock kanske man skulle kunna tänka sig att det är fel på själva omkopplingen mellan effektlägena.. men som sagt så är det nog inget att oroa sig för att de låter lika.

Edited by - norman on 2002/12/17 18:59:36
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:08:20  Show Profile Send PatrikM a Private Message
quote:
Originally posted by norman

är stegen välkonstruerade så bör man inte höra nån skillnad (direkt) förutom på så höga nivåer att det klenare steget klipper.

hmm undrar hur switchningen fungerar? man kanske bryggkopplar 4st av de 5 kanalerna vid 2 kanalslyssning..



Thules steg är ju byggda lite konstigt :)

Det är ju ingenting som det finns 5 av tex och summan på effekten i 2 kanaler är ju samma som summan i 5 kanaler.

kolla bilden:

Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:10:22  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Min tanke var ju att den inte bryggar alls utan bara kör på 5 kanals effekten även i 2 kanals. Det hörs ju att den klickar till i reläet men det behöver ju inte betyda att det fungerar för det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000