Jag behöver råd och hjälp, har ett Technics SE-A5 slutseg som "protection" lampan lyser på, jag vet inte riktigt vad problemet är. Har kollat alla säkringar och så. Så fort man slår på det så lyser lampan även fast ingenting är inkopplat. Någon som e en fena på elektronik som känner sig manad att hjälpa mig?
Hmm synd, vad kan det vara för fel tror du? Högtalar kontakterna verkar lite knasiga, kanske det är där det kortsluter eller nått, för säkringarna e hela...
På vilket sätt är högtalarkontakterna knasiga? har du tillgång till en mulltimeter så kan du resistansmäta mellan + och - på högtalar utgången med förstärkaren urkopplad och se om det är kortslutning. och du kan kanske mäta om du har likspänning ut när stärkaren är på utan något inkopplat fast det kanske inte går pga av protection kretsarna. felet ligger troligtvis i utgångssteget.
På vilket sätt är högtalarkontakterna knasiga? har du tillgång till en mulltimeter så kan du resistansmäta mellan + och - på högtalar utgången med förstärkaren urkopplad och se om det är kortslutning. och du kan kanske mäta om du har likspänning ut när stärkaren är på utan något inkopplat fast det kanske inte går pga av protection kretsarna. felet ligger troligtvis i utgångssteget.
Mikael
Kontakterna är av någon konstig typ som jag inte sätt förut, man stoppar in kabelni i ett hål på ett vred, och sedan vrider man ett kvarts varv och "låser" kabeln... Vad kostar det att lämna in det och få det kollat?