HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advance acoustic MDA-503 extern rördac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/03/31 :  18:18:34  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hej!
Är det någon här som testat eller läst om denna Ad/da omvandlare även kallad dac?

Som jag sett så verkar det vara ett fint bygge.

Jag tänkte även kolla om någon hört om den tickar som deras cd spelare mcd 203.

Eller är det ett bra köp om man är ute efter en bra rördac för en mindre peng?

Jag undrar om tidningen High fidelity testat spelaren än eller om den är för ny så att dom inte hunnit?

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/03/31 :  18:59:17  Show Profile Send ahultin a Private Message
Kolla i nästa nummer av Hifi & Musik. Ska komma ut den 8/4 till butikerna...med lite tur kommer den till oss som prenumererar den här veckan....
Det skulle vara ett test av ett antal billigare DAC:ar (på teasern kan man se baksidan av MDA503:an...). Är själv mycket intresserad av att se testet.... Är på G att köpa in en SB3 för att sedan komplettera med en DAC någonstans efter sommaren... (Hörde en Sonos + Harmony Designs DA9 häromdagen mot en Marantz SA7001... Kan säga att efter det så har jag skrinlagt alla planer på att köpa en ny cd-spelare...det blir SB3+DAC istället...)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/03/31 :  19:12:35  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag funderade själv också på att köpa en ny cd spelare först.
Men efter att ha hört ifrån så pass många att squeezebox tydligen skulle vara den rätta melodin nu näst efter vinylspelaren.
Så tänkte jag köpa en bra dac som jag tänkt ha tillsammans med en squeezebox.

Jag kommer att hålla utkik i tidningskiosken & se om dom inte testar även rördacar också.

Edited by - PeterE on 2008/03/31 19:13:17
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/03/31 :  22:31:38  Show Profile Send ahultin a Private Message
Jag hade först hemma en SB3 och körde den analogt in i anläggningen - och var väl inte direkt imponerad (av ljudet - vad gäller användarvänligheten är den fullkomligt lysande!). Men efter någon vecka så växer ljudet på en och jag skulle kunna byta rakt av (mot den gamla cd:n).
Men efter att ha hört en nätverksspelare tillsammans med en bra DAC finns det ingen återvändo längre...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/04/01 :  00:31:37  Show Profile Send PeterE a Private Message
Nätverks spelare alltså en squeezebox tillsammans med typ en Advance Acoustic MDA 503 som jag känner mig väldigt sugen på att få läsa om.

Jag har även läst lite om Xindak DAC-5.
Men det verkar inte vara några grejer som man blir direkt imponerad av presis & den har tydligen bara rör i ena utgången & små transistorer i den andra xlr utgången så det är nog mer en hybrid.

Såhär ser Xindak dac-5 ut under skalet http://www.xindak.com/products/images/dac-5_sm.jpg

Såhär ser Advance acoustic MDA 503 ut under huven http://www.rap-oberhausen.de/Advance%20Acoustic/MDA-503.JPG

Det ska bli väldigt intresant att få se ett test!

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/04/10 :  19:59:13  Show Profile Send PeterE a Private Message
Varken nyaste high fidelity eller Hifi & musik fanns då jag var in på ica nu i veckan.
Dom visste inte heller så pass mycket.

Så jag kommer nog att gå till biblioteket imorn & se om man inte kan kolla testet där.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/04/10 :  20:59:35  Show Profile Send ahultin a Private Message
Tyvärr....av någon anledning hade Hifi&Musik bestämt sig för att skjuta fram testet till nästa nummer (arrrrgh!!!)
Precis när man köpt sig en SB3 (trevlig födelsedagspresent till sig själv...presenterna blir kanske ingen överraskning men ändock mycket njutbara...)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/04/10 :  21:06:34  Show Profile Send Smackman a Private Message
Typiskt av hifi@Musik att skjuta på dom intresanta artiklarna
Verkar nästan va nån sjuk strategi
Synd på en annars bra blaska .

Go to Top of Page

Linus_L
Starting Member

20 Posts

Posted - 2008/04/11 :  09:16:09  Show Profile Send Linus_L a Private Message
MDA 503:an såg ju riktigt intressant ut. Undrar hur den står sig mot Harmony Design DA9:an.

Synd att behöva vänta på testet, hade sett fram emot det då jag fick tidningen i lådan
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/04/12 :  19:34:55  Show Profile Send PeterE a Private Message
Fan det är inte sant..
Är testet försenat?
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/04/12 :  22:43:01  Show Profile Send ahultin a Private Message
Japp...nästa nummer ska komma den 8/5...tydligen ska det även vara med nya Squeezebox Duet också... Om man nu vill lita på H&M...
Iaf ska de testa mot Cambridge 840C vilket kan vara intressant..

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/04/13 :  13:01:17  Show Profile Send PeterE a Private Message
Okej f**n så synd.
Men står det vilka grejer dom ska testa?

Känns som om det verkar vara värt att köpa det där numret.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:41:53  Show Profile Send ahultin a Private Message
Nix - står inget om vilka DAC:ar som kommer med. MDA503 har man visat baksidan på i en teaser så den borde komma med, likaså 840C (som kan fungera som DAC). I övrigt står det inget om vilka fler (men förhoppningsvis kanske DA9 finns med...det är ju en ny version av den sedan en tid tillbaka....).

/Andreas

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/08/20 :  01:51:05  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Uppar tråden lite.

Har någon sett den i test? Eller kanske rent av användt den själv?
Undrar oxå om det går att modda in volymkontroll i den?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/20 :  10:42:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Har läst testet och de tyckte att den var en helt ok maskin. Lite värme och mys-ljud tydligen. Inte samma dynamik och konturskärpa som Harmony Design och Benchmark, ej heller lika neutral.

Så, vill man ha en dos värme och lyster i ljudet verkar den vara vettig. Lyfte sig tydligen med rörbyte en del.

Benchmarken och Harmony Design ansågs som bättre DAC'ar än AA. Harmony Design och Benchmark finns ju även med inbyggd volym.

En fördel med AA's DAC är ju att den har flera ingångar, vilket är ett måste iaf för mig när digitalbox, dator och hela konkarrongen ska kopplas ihop.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000