HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 750 liter, rakt upp i muumindaalen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/03/30 :  23:47:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ja, alltså. Jag har två stycken platsbyggda garderober nere i ett rum i nyinköpta (fast inte nytt) huset.
Huset är trångt vad beträffar yta för ljudrum. I källaren finns ett rum där inre långväggen har inbyggda garderober. Då skulle ett alternativ vara att förstärka och täta de där garderoberna och helt enkelt proppa in typ 15-tums baselement i dem, och på det sättet skaffa sig baslådor.
De är inte särskilt djupa, men är fullhöjd. Måtten: varje garderob har djup ca 34 cm, bredd ca 110 cm, höjd ca 200 cm. Inte djupa alltså - men räknar man ihop det så får man faktiskt cirkus 750 liter potentiell baslåda, per kanal.
Garderoberna hänger inte ihop, men det cirka 70 cm breda utrymmet mellan dem kan man komma åt och jiddra med om man vill - det utrymmet mynnar ut i hallen, med en liten dörr framför. (Jag vet, det låter inte riktigt klokt, men det är troligen menat att vara dörröppning in i rummet, fast har aldrig använts som detta)
Rummet i sig är litet, 12-15 kvadrat.

Skulle man kunna göra baslådor av dessa? Jag funderar: horn? sluten låda?? Basreflex???
Finns det platta horn... och vad skulle det vara isåfall? Eller kunde man vrida till nån Karlson-låda på nåt sätt... jaaaa, funderingarna är många, men egentligen vill jag bara ha bra och musikalisk bas, så långt ner som praktiskt möjligt i rummet. Och kunna kombinera med en relativt osynlig baskonstruktion.

Edit: sorry, det blev många ändringar i texten. Jag är lite trött.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/03/31 00:18:23

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/31 :  00:45:08  Show Profile Send HNK a Private Message
OO fan, kan nog bli riktigt häftiga basar där, dock vet jag inte om det funkar men varför inte
Lycka till

MVH henrik
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/31 :  12:33:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ett tappat horn eller två???

quote:
varje garderob har djup ca 34 cm, bredd ca 110 cm, höjd ca 200 cm

Borde gå att vika in ett par långa tappade saker i där. Vad har du för behov?? +125 dB @ 20 Hz???
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/03/31 :  18:11:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tja, tappat horn - kanske det?
125/1W/1meter? Vid 20 Hz? Wow, det låter ju ganska OK... om man säger så.
Finns det nån "designhjälp" i form av kriterier för bredder, höjder, vinklar, m.m och hur konstruktionen funkar, lite grovt? Jag vet inte ett dugg om tappade horn.

Litet rum (12-15 kvadrat), innebär det problem för basen? Eller är det skit samma när vi pratar 125dB@20Hz?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/03/31 :  18:20:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Till dina öppna bafflar är väll inte horn att föredra. En stor sluten (nästan på IB) låda vore väll det absolut bästa?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/03/31 :  23:16:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det tror du? Klangmässigt alltså?
Ja, kanske blir det i princip IB. Eller om man öppnade in till det där mellanutrymmet, och sen öppnar dörren ut till hallen så får man iallafall en enda, men väldigt välventilerad låda... jag skulle vilja gissa på att det mest skulle likna en TL om man gjorde så.

Två alternativ, sett ovanifrån. Det randiga är hjärtväggen, en bärande vägg av betong. Resten är träskivor. Det röda är dörren i hallen (alltså den dörr som aldrig använts som ingång till rummet), som man kan slå upp helt när man spelar, men här är den bara lite käckt vriden för att visa att det är en dörr. Elmätare och vattenledningen in i huset sitter i detta utrymme, så det kan inte bara tas bort helt och dörren måste fortfarande kunna stängas helt när det inte spelas. Nedre alternativet (det är typ så som det ser ut idag) är det med "IB/sluten låda". Övre alternativet om man tar bort mellanväggarna till utrymmet och sätter upp en mellanvägg mitt i istället. Visst liknar det litegrann en kort TL?

Har haft funderingar på att utnyttja vinden ovanför vardagsrummet för IB. Det är ett större rum.

Jaaa, själv vet jag inte. De öppna bafflarna har ganska känsliga element. En bra, dynamisk och "öppen" bas är vad som jag tror behövs till dem. De lär gå ner till cirkus 90 Hz, basdelen behöver m.a.o. spela från typ 20-90. Vemsom, hur gick det egentligen med den där Billyhylle-basen? Det var ju ungefär samma storlek på baffel som detta skulle bli. Funkade det?

Edited by - zix on 2008/03/31 23:22:26
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/04/01 :  07:41:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
125/1W/1meter? Vid 20 Hz?

Noop. Tyvärr inte så känslig, utan ett max ljudtryck. Borde behövas ca 400 watt för att nå dit.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/01 :  17:49:36  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Aha!
Ja, alltså, ju mer känslighet desto bättre. 95db@20Hz med hjälp av 100W då. Jag har iofs ett par 100W The End som kan göra tjänst.
Jag har föreställt mig att med bashorn och bra, känsliga element behöver man inte så många watt. Är det annorlunda med tappade horn?

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/02 :  10:27:39  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
rakt upp i muumindaalen...

Alltså!!!! Jag rodnar lite lätt, med ett leende på läpparna när jag läser den överskriften

Kanske för att jag associerar mumindalen med något annat

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/02 :  10:36:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nja, du ligger på runt 100 dB / watt vid hörnplaceing vid 20 Hz om du stämmer av hornet så lågt...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/02 :  19:07:59  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Heja mace, du fattar galoppen! Citatet är ju egentligen "500 liter", men 750 fick duga.

Tyvärr är det inte ren hörnplacering på båda dessa. "Väggplacering" är kanske snarare det mest riktiga. Jag har inte ritat ut hela rummet...

Edited by - zix on 2008/04/03 07:58:39
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/04/02 :  22:12:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Zix.
Billy-högtalarna spelar förvånandsvärt djupt trots att de är helt öppna och inte så jäkla breda.
Dina skulle ju få en oändig baffel (ingen dipolutsläkning).

Precis. Jag syftade på klangmässigt och spelstil som jag tror du redan gillar från dina öppna bafflar.
(Jag har inte haft äran att lyssna på IB-basar, men gissar på att de spelar på ett liknande vis som jag vet jag gillar).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/03 :  08:07:34  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag får väl börja kolla på IB. Gissar att man behöver sisådär en 15" åtminstone.
Har iofs två 12" Pro Audio (den billiga på hifikit) från ett W-dipolbasprojekt som inte blivit av än. Kanske skulle de gå att använda... det är högt Qts på dem, dock. 0.97. Frågan är hur bra de skulle må i en riktigt stor IB-baffel... de får nog ligga och vänta tills de kan sitta i en dipol.

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/04/03 :  09:38:27  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
quote:
95db@20Hz med hjälp av 100W då.

Behöver du 400 W till 125dB så bör du få 107dB med 5 W och ca 100dB med 1W. Halverad effekt ger minus 3 dB.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/04 :  00:21:21  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
hmmmm. Jag blandade nog ihop det med den akustiska regeln (10dB ljudökning=dubbling av upplevd ljudstyrka). Tack för rättelsen!

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/05 :  18:31:47  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Man skulle kunna tänka sig Karlsonbasar också. Så himla mycket svårare vore det inte att göra några extra skivor och stoppa in. Nån som har koll på Karlson och dimensionering? Här skulle det bli cirkus halva garderoben, alltså ungefär 375 liter, övre delen kunde man använda till vinyl/CD-förvaring och sånt.

Det verkar inte helt lätt att få tag på dimensioneringsregler, önskade TS-parametrar och sånt för Karlsonbasar. Och frågan är om elementet egentligen måste sitta rakt bakom den där öppningen... eller om det går att göra som jag har ritat.

Edit: Vid närmre eftertanke: nä. IB/stor sluten låda eller IB/TL/stor portad låda eller vad det nu klassas som, får det bli. Det blir för mycket möckel med Karlson.

Edited by - zix on 2008/04/06 10:22:45
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/07 :  22:56:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Efter mycket funderingar fram och tillbaka lutar jag mest åt att
* ta loss den ena av dörrarna på varje garderob
* köpa två billiga spånskivor som är lika stora som dörrarna som plockats loss, och såga hål för ett eller två baselement i nederkanten.
* Se till att skivan/dörren kan "svängas ut" lite lagom, så att man får något som mest liknar en stor dipol. Stänger man så får man så en sluten låda. Gissningsvis hade det varit ganska till väldigt bra med en högtalare med varierbart Q - en fältspole alltså - för det här. Men man kunde kanske börja med något annat.
... två P.Audio kanske...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000