HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Årets första tur med hojjen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2008/03/30 :  19:24:50  Show Profile Send Jazz a Private Message
Den vart inte lång men vägarna är inte riktigt sopade än.
Dom 5km det blev avhjälpte inte suget utan det vart bara värre...

Har ni andra hunnit plocka ut motorcyklarna än?

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/03/30 :  19:42:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jadå, körde första vändan i februari en "varm" dag. Förra helgen blev det 14 mil till.

Så ut och kör. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/30 :  20:46:01  Show Profile Send edison a Private Message
Japp, körde 2-3 mil en solig närmast molnfri dag i månadsskiftet som var, men det var för kallt att verkligen njuta (= jag för uselt påpälsad alltså...hehe)

Ska väl snart bli en tid med det där perfekta klimatet att hoja, senvårens ljumma men "osvettiga" dagar...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/03/30 :  21:40:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du var nog inte ensam om att vara ute,,, såg en mängd vårfärska förare.
Men det märktes inte ett dugg. Snarare tvärt om. Lekte bland andra trafikanter, bakhjulsåka mitt inne i stan, bland bussar och bilar.

Hoppas det snabbt blir bättre, för jag vill verkligen inte komma närmare det jag såg idag.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/31 :  01:50:55  Show Profile Send edison a Private Message
Z:
A disgrace for 'the community'!!!

Det är enda man kan säga, dårar blir tyvärr inte mindre farliga på 2 hjul...

SMS har en del att ta tag i...men vissa skiter i övriga trafikanter oavsett vad vettigare hjärnor gör och säger...och det är ju bara så sjukt...
Sen måste en nybörjare som jag jobba på att vara smidig i trafiken och vare sej vara "ivägen" för övriga, eller köra över förmågan

Säger en som inte skulle klara av en "wheelie" ens på avlyst område.
Iget man behöver skämmas för...men det vore ju kul (och bra) att kunna hantera järnet mästerligt.
Ute i trafiken är det dock ens %¤&/=)((/&%-e skyldighet att hålla igen rena lekbeteenden ÄVEN om man skulle vara en hävert på hojtrix.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/03/31 01:55:24
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/03/31 :  10:00:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Uff, batteriet är helt dött! Annars hade det blivit en tur igår...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/31 :  10:58:05  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
- Jepp -har kört (endast med uppehåll när det snöat) sedan April 2006!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/03/31 :  11:44:27  Show Profile Send Magoo a Private Message
Ja nu närmar sig säsongspremiären med stormsteg. Det ska bli så skönt!
Förhoppningsvis nästa helg.

comfortably numb
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/03/31 :  14:08:25  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag var ute och luftade Lill-Klas (125:a scooter) för en månad sedan. Stor-Klas (GSF1200 Bandit) står avställd tills jag blir tillräckligt frisk i höftleden för att kunna handskas med den.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/03/31 :  15:40:15  Show Profile Send Nicks a Private Message
Tror jag är inne på årets 6:e eller 7:e tur faktiskt

Hihi. :)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/31 :  18:15:10  Show Profile Send edison a Private Message
Lill-Klas & Stor-Klas

Önskar dej snar läkning av höften...inte bara för Stor-Klas skull!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/03/31 18:17:03
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2008/03/31 :  19:30:50  Show Profile Send Jazz a Private Message
Mmmmmm va gött!
Dom har sopat gatorna som tokiga här idag.
Bara det slutar regna blir det en sväng till å en till å en till...
Nu skulle jag bara haft tag på GSX-R 750

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/03/31 :  19:50:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då var det redan dags,,,

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1310609&wpa=mcforare-i-krock-efter-flykt-fran-poliskontroll

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2008/03/31 :  20:02:31  Show Profile Send Jazz a Private Message
FAN vad endel ska förstöra!
Hoppas att han lärde sig något

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/04/01 :  01:17:15  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Du var nog inte ensam om att vara ute,,, såg en mängd vårfärska förare.
Men det märktes inte ett dugg. Snarare tvärt om. Lekte bland andra trafikanter, bakhjulsåka mitt inne i stan, bland bussar och bilar.

Hoppas det snabbt blir bättre, för jag vill verkligen inte komma närmare det jag såg idag.



quote:
Då var det redan dags,,,

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1310609&wpa=mcforare-i-krock-efter-flykt-fran-poliskontroll



Personligen tycker jag att du kan sluta skriva i denna tråden!
Du kör uppenbarligen inte motorcykel och det enda du gjort i denna tråden är gnällt! Det finns gott om idioter i trafiken, även bland dom som kör bil. Lägg din energi på något vettigt istället för att vara en surkärring i denna tråden!

För att återgå till topic så har jag själv inte kört en meter ännu! När jag hade besiktningstid så var det en decimeter nysnö på morgonen så det fick ställas in. Skall besiktiga mc:n om 10 dagar och då blir det en runda per automatik



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2008/04/01 01:20:33
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/01 :  08:57:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Spelar det någon roll om jag kör hoj eller inte? Sluta skriva i tråden?
Näe! Inte när jag utsätts för en fara i trafiken pga av att nån asfaltskåt hojåkare?
Visst. Kalla det gnäll, andra kanske skulle säga omsorg...
Tycker det är bättre att belysa att problemet finns och att ALLA trafikanter måste vara mer uppmärksamma, nu när de flesta bikers har
klivit ut ur vinterdvalan. En trafikant som på några sekunder kommer upp i 200km/h är de flesta andra trafikanter inte vana med. Speciellt inte på våren.

En av mina bättre vänner gick bort för några år sen, just pga en lite sak, där han på hoj inte tänkte efter tillräckligt mycket.
(Som att lastbilen som svängde framför honom, kunde ha släp...) Så jag vet hur fort livet kan ändras just pga av VÄLDIGT SMÅ saker.

Allt jag önskar är bara att de lite ringrostiga wheelie åkandes kunde låta bli det mitt i stan och att sommaren flyter förbi utan skadade Mcvänner.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/04/01 08:59:14
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/01 :  09:50:15  Show Profile Send Lovan a Private Message
Z: Även om din tanke är bra så är du fortfarande OT... Starta en ny tråd om idioter i trafiken istället
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/04/01 :  10:10:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tycker nog att MC-fantasterna även ska kunna ta lite kritik i denna tråd. Tycker inte att det är off topic i en tråd med rubriken "Årets första tur med hojjen!" att även beskriva hur andra trafikanter upplever vårystra och ringrostiga motorcyklister i trafiken. Det syns inte förrän när situationen uppstår vilka MC-åkare som är den där procenten rötägg och vilka som tillhör majoriteten som anpassar körningen efter sin förmåga och situationen i övrigt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/04/01 :  12:06:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, jag vill påstå att bilister ställer till med mer förödelse mot motorcyklister än tvärtom. Helt klart.

På ett forum där jag hänger, med likadana hojjar som jag har, har det testats med reflexvästar, såndadär gula västar. Alla har slutat. Varför?
Bilister tror att det är en moppe, du håller på att dö för att de kör ut framför dig. Bilisterna tror att mcnissen leker polis, kör aggresivt som fan mot motorcyklisten sen. Vad i helvete handlar det om?

Så, ska det "kollektivt" gapas i tråden så utnämner jag bilisterna till de riktiga svinen. Var så god.

Varför är bilister så griniga mot motorcyklister? Sura för att motocyklisten verkar ha kul?
I Australien var det stor skillnad när jag åkte mc och när jag åkte vespa. På vespan så log alla mot en och vinkade fram en, på mcn var man levande villebråd.

Nej, jag har inte körkort för bil så jag frågar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/04/01 :  14:19:46  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
Det börjar bli dags att ta fram skönheten nu så man kan börja övningsköra på riktigt
Tanken är att lyckas ta A-lappen i sommar så man kan fylla på listan på körkortet lite till.

Skönheten är för övrigt en vit och blå suzuki GSX750 ES från 1984, samma årgång som jag, som går som en klocka när den vaknat till liv. Den är lite trögstartad efter långa uppehåll, men annars inga problem alls.
Enligt specifikation ska den vara lika snabb som en ferrari F50 på kvartsmilen, och med den vetskapen så behöver jag inte bevisa något för någon utan tänker enbart njuta på vägarna i sommar.

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/04/01 :  17:01:56  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Spelar det någon roll om jag kör hoj eller inte?


Japp, med tanke på vad topicen är!

quote:
Näe! Inte när jag utsätts för en fara i trafiken pga av att nån asfaltskåt hojåkare?


Jag utsätts dagligen för fara i trafiken. Det gör alla som färdas på våra vägar! Det görs i genomsnitt minst 15 000 bilresor varje dag i Sverige med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes (källa Vägverket). Varför skriver du inte om det? Avsevärt större problem än folk på mc.

Dete är inte så att jag försvarar det som du skrivit om i dina två inlägg men dom hör inte hemma i denna tråden.

quote:
Allt jag önskar är bara att de lite ringrostiga wheelie åkandes kunde låta bli det mitt i stan.


Håller jag definitivt med om. Dock handlar denna tråden fortfarande inte om idioter på mc utan: "Årets första tur på hojjen!"


quote:
Tycker nog att MC-fantasterna även ska kunna ta lite kritik i denna tråd.


Tycker jag med men då skall det vara konstruktiv kritik! Inte vad någon/några idioter håller på med.

quote:
Det syns inte förrän när situationen uppstår vilka MC-åkare som är den där procenten rötägg och vilka som tillhör majoriteten som anpassar körningen efter sin förmåga och situationen i övrigt.



Tyvärr så är den stor del av olyckorna med dödlig utgång inte mcförarnas fel. Ofta hörs det på olycksplatser: "såg den inte", "trodde det var en moped", "trodde jag skulle hinna". Bilister och blinkers vid filbyte och omkörning är också en historia för sig. Används sällan eller aldrig av vissa. Resultat: krasch för mc:n med mer eller mindre allvarliga skador som följd

Har hittills blivit av med tre vänner under mina 25 år med mc-kort (har tagit det i trafikskola och inte fått det med bilkortet som vissa). Alla tre har dött pga. bilistens brist på uppmärksamhet och INTE pga. sin egen brist på omdöme. Jag har forfarande ett par kompisar som kör och som troligtvis kommer att köra så länge dom orkar. Risken att dö har alltid funnits där och kommer alltid att finnas där men det har vi vetat sedan tidernas begynnelse.

Vill jag ha folk som berättar hur farligt det är att köra eller läsa om diverse idioter i trafiken så kan jag göra det på annat håll. Här handlar det om "Årets första tur med hojjen".......

Så kontentan blir: kan inte, kommer aldrig tycka att inlägg som "Zalves" hör hemma i en tråd som denna!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2008/04/01 17:27:53
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/04/01 :  19:10:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, det man hunnit lära sig redan efter ett fåtal år med MC-kort är att ALDRIG lita på att förare av fyrhjuliga fordon ser en!

För övrigt är jag precis hemkommen från Biltema med färskt batteri som jag just tryckt in - tur att det var piggt, för det tog en stund att få igång hojen efter vintern...

På väg ut på årets första tur precis - NU!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2008/04/01 :  19:35:20  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag har funderat på en sak som ni kanske kan hjälpa mig att förstå.
När jag tar mc,n till jobbet så är det mycket längre väg att åka och det tar längre tid!
Särskilt på hem vägen.
Hur kan det komma sig?

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/04/01 :  20:08:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Fyra hjul är mera effektivt?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/04/01 :  20:51:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Resan är ju målet, det borde du veta vid det här laget. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/04/01 :  20:51:46  Show Profile Send Magoo a Private Message
Men om man räknar med total sträcka som hjulen rullar tillsammans så jämnar det ut sig, särskilt om bara ett är i marken...
Inte för att jag kan köra på ett hjul, (eller gör förövrigt).

Dock finns en lust att lära mig på något avlyst ställe, men konsekvenserna vid ett misslyckande får mig att låta bli. Kanske dags att teckna pensionsförsäkring.

edit: stavfel

comfortably numb

Edited by - Magoo on 2008/04/02 22:16:18
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000