HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns det bra AV Receivers för tvåkanals ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/03/30 :  16:10:44  Show Profile
Undrar om det finns någon AV Receiver som låter bra i två kanaler?

Budget upp till 25000:-

Har kikat på Denon AVR3808, Marantz SR8002, Onkyo TX NR905 samt Yamaha RX-V3800.

Som jag skrivit i andra trådar är jag ute efter mycket dynamik, mikrodetaljer samt kontrollerad bas och taktfast ljud.

Tackar på förhand!


Rullebulle

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:02:47  Show Profile Send B-200 a Private Message
Denons nya serie 3808 och 4308 tycker jag passar in på din beskrivning. 3808 är faktiskt riktig prisvärd av de 2 maskinerna, inte så mycket som skiljer dem ifrån varandra.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:16:24  Show Profile
asimov66!


Har du testat dessa?

Orkar 3808 driva trögdrivna högtalare? har Canton Ergo RC-S som kräver en hel del av förstärkaren för att kunna spela bra.

Har läst någonstans att Denons nya förstärkare inte är så starka som tidigare modeller, någon som vet?


Rullebulle
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:20:02  Show Profile Send FBK a Private Message
Arcam AVR350 borde passa om du ska köra enbart Receiver utan extra slutsteg(många hänger på separat steg till frontarna) och prioriterar 2-kanal. Den lite äldre Arcam AVR-300 är den bästa som jag har hört under "20" när det gäller rent 2-kanals ljud och 350 kostar efter prissänkning numera bara "20"

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:22:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Orkar 3808 driva trögdrivna högtalare? har Canton Ergo RC-S som kräver en hel del av förstärkaren för att kunna spela bra.

Har läst någonstans att Denons nya förstärkare inte är så starka som tidigare modeller, någon som vet?

Finns väl nästan ingen Japan receiver som verkligen har kraft, eller har det kommit någon som har mer seriösa slutsteg i sig förutom Yamahas största?
Jag tror inte att enbart 3808an till Canton Ergo blir 100% lyckat, men jag har inte testat så man kan ha fel.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2008/03/30 17:26:39
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/30 :  17:47:38  Show Profile Send B-200 a Private Message
Har lyssnat gillade dem, men tycker att de saknar lite kraft om man skall driva dem rent och högt med bra frontar. Dock låter de klart bäst om man (jag) tittar runt och testar lite olika recivers. Tycker denon har det bästa försteget av de recivers jag testat.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2008/03/30 :  19:07:48  Show Profile Send The Dude a Private Message
Det är Rotel eller Arcam som gäller...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/30 :  19:14:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Köp min
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67481

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2008/03/30 :  19:31:55  Show Profile Send Pelle a Private Message

Primare SPA21? Snart kommer Primares nya SPA22 men jag misstänker att den ligger över 25000-kronorsgränsen.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/03/30 :  22:09:48  Show Profile
Jag såg på prisjakt.nu att det finns Marantz SR9600 för 19900:- och den verkar ju intressant.

Är dock lite skeptisk till Marantz som har en historia att göra förstärkare som låter lite mjukt och gosigt istället för neutralt och rappt, hoppas att jag har fel.

Någon som har lyssnat på SR9600? eller har andra vettiga tips på bra AV Receivers?

Tacksam för alla svar och tips!

Rullebulle
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/30 :  23:51:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Köp min

Skulle jag lägga "20" och det fanns en beg. Z9a för den pengen, så skulle inte jag fundera längre. Har väl utsetts till den allra bästa Av-Receivren av flertalet tidningar världen runt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/30 :  23:55:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är dock lite skeptisk till Marantz som har en historia att göra förstärkare som låter lite mjukt och gosigt istället för neutralt och rappt, hoppas att jag har fel.

Mina intryck har varit liknande förr,men jag har inte lyssnat själv på någon model ifrån de senaste två serierna och av det jag har läst så verkar Marantz numera vara lite mer neutrala än förr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/31 :  11:41:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Ett beg. alternativ till i form av Onkyo TX-NR5000E
http://www.blocket.se/vi/15645552.htm?ca=11_s

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/03/31 :  14:56:05  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
För de pengarna; Arcam AVR350!!! En underbar maskin.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/04/01 :  11:13:12  Show Profile
Arcam ligger väl efter med de olika ljud och bildkretsarna (programvara)???

Har haft Arcam ett flertal ggr tidigare och var då mycket nöjd med ljudet men inte kvaliten i bygget som knappar, rattar och den hemska designen.

Nu är ju inte det viktigast, men jag tycker att knappar skall ha en viss kvalitetskänsla och sitta rakt och inte glappa som på Arcam:s prylar.

Smaken är som baken!


Rullebulle

Edited by - octavius on 2008/04/01 11:15:28
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/01 :  22:32:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Ett tips är att du läser de senaste nummret av Hemmabio (Nr4) där de testar Marantz SR-8002 och Onkyo TX-NR905 och där de även skriver en sammanfattning kring intrycken av Denon AVR-4308,Yamaha RX-V3800, Pioneer VSX-LX70 som de testade i nummer 1-2.
Det är intressant läsning som kanske får det att klarna lite om vad som kan passa dig bäst.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/02 :  19:51:31  Show Profile Send OcA a Private Message
Varför inte testa processor och slutsteg? Finns att få riktigt bra prylar (begat) för de pengarna vi pratar om här.

Beroende på hur viktigt det allra senaste är i formatväg så finns det en horder prylar att titta närmare på.

Har själv en Sony 9000ES processor och lyftet från integrerad spis (Yamaha DSP AZ2) var enormt! Sedan kan du matcha med vilka slutsteg som helst i princip!

Annars fick jag faktiskt bättre tvåkanalsljud när jag bytte från NAD S300 till Yamaha DSP AZ2. Om det beror på att Yamahan är bättre än NAD'en eller om det handlade om matchning låter jag vara osagt, men bättre ljud blev det när jag väl fattade hur man skulle ställa in Yamahan.

Är ett ocker att komma från två-kanal och gå över till multikanal. Lätt att gå bort sig i alla menyer och inställningar som finns...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/07 :  09:33:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Skulle jag lägga "20" och det fanns en beg. Z9a för den pengen, så skulle inte jag fundera längre. Har väl utsetts till den allra bästa Av-Receivren av flertalet tidningar världen runt."

Yamaha DSP Z-9 är ingen hemmabio receiver utan en flerkanalsförstärkare. Därav torde den vara klart bättre än den receivers som är för hemmabio.Den flerkanaliga receivern heter RX-Z9 och jag skulle bli förvånad om den kan tävla mot deras flerkanliga förstärkare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/07 :  09:53:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Enda skillnaden mellan en reciever och en flerkanalsförstärkare är väl radiodelen? Rent principiellt alltså... Eller är jag ute och cyklar?

De hemmabioprylar jag provat har alla varit flerkanalsförstärkare, dvs ej recievers.


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/07 :  10:22:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Anledningen till att man inte kan jämföra hemmabioreceivers mot flerkanalsförstärkare är eftersom man i Receiverarna sparar in på förstärkardelen så mycket eftersom kostnadsramen även skall täcka en radiodel.

De testade för ett antal år sedan i Hifi&Musik just hemmabioreceivrar mot stereoreceiverar och rena integrerade förstärkare.

Nu kan man ju givetvis dock anta att utvecklingen gått framåt så att man inte skulle behöva lägga 3 gånger högre kostnad på en hemmabioreceiver för att få ens i närheten av samma stereoljud som motsvarande rena stereoförstärkare.Men utvecklingen har ju även gått framåt inom stereoförstärkare så jag skulle anta att det är samma fall fortfarande åtminstone inom de lägre prislägena.

Med detta dock inte sagt att de inte kan vara bra ändå men att de skulle kunna tävla mot rena stereoförstärkare tycker jag verkar mindre troligt. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2008/04/07 10:24:31
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/07 :  10:27:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Yamaha DSP Z9 Prissänkt

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67481

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/07 :  10:46:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Yamaha DSP Z-9 är ingen hemmabio receiver utan en flerkanalsförstärkare. Därav torde den vara klart bättre än den receivers som är för hemmabio.Den flerkanaliga receivern heter RX-Z9 och jag skulle bli förvånad om den kan tävla mot deras flerkanliga förstärkare.

Det är roligtsvis samma maskin förutom radion då, och den med radio (RX-Z9) har nog inte sålts i Sverige eller?
quote:
Enda skillnaden mellan en reciever och en flerkanalsförstärkare är väl radiodelen?

Exakt!Det kallas Av-receiver när radio ingår. Och oftast så brukar inte olika modeller finnas med eller utan radio som de verkar vara i detta fallet.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/07 :  10:55:39  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Radiodelen är en kostnad, de fem extra slutstegen en annan och digitalprocessorn är en tredje kostnad som gör att AV-recieverns 2-kanalsljud ofta är sämre än en lika dyr stereostärkare.

Räkna med tredubbla prislappen på AV-recievern för att få lika bra 2-kanalsljud som från en stereostärkare.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/04/07 :  11:10:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men man blir ibland förvånad över att hemmabioreceiverarna faktiskt ändå är så bra. Har testat hemma hos mina föräldrar där farsans Primare A30.1 fått gå en match mot hans hemmabioreceiver en Yamaha RX 595 eller något sånt heter den, och visst det är klara skillnader men inte så stora som det på pappret skulle vara från början.

Men det märks ju givetvis att det är klasskillnader.Förstärkaren är en gammal trotjänare eftersom den tidigare varit min och det skiljer ju då några år mellan dem samt att den kostade en del mer så jämförelsen haltar en del, men faktum kvarstår att receivern faktiskt gör ett mycket bra jobb för de pengar som den kostat.Mvh Kristofer

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000