HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilka kör med 64 bit system??? (linux,windows)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/29 :  17:27:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har just börjat läsa lite om 64 bit system, å då speciellt Linux såklart. Det verkar ju finnas en del verkliga fördelar, typ snabbare dator, fler instruktioner, kan adressera mer minne mm. Nackdelen som det verkar är ju att det inte finns lika mycket program till 64 bit. Det går ju att komma förbi det mesta med lite vilja. Jag märkte tillexempel idag att virtualisering av ett 32 bitars OS går långsammare i ett 64 bitars än på ett 32 bitars. Jag har lekt med KVM (Kernel Virtual Machine) i Ubuntu, och installerat både Debian 32 bitars och XP 32 bitars.
Tycker nog att datorn är snabbare vid tex rippning och omkodning av CD-skivor än när jag kör den vanliga 32-bitars-smaken av Ubuntu.

Vad har ni för erfarenheter av 64 bits, kära Forumslingar???

Mvh Johannes.

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/03/29 :  18:26:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Vad har ni för erfarenheter av 64 bits, kära Forumslingar???


Inga alls har ännu inte tagit ställning om det blir så jag byter till 64bitars men kommer det mer mjukvaror så kanske.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/03/29 :  19:56:16  Show Profile Send tian a Private Message
Nope, kör inte heller 64bits än, men man är ju lite sugen på att uppgradera sig
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/03/29 :  20:56:43  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Kör inte heller 64bit, ännu iaf. Är på gång att uppgrader / köpa ny hårdvara men jag är lite skeptiskt än så länge.
Mest med tanke på det låga utbudet av kompatibla applikationer i dagsläget...
Jag kör förövrigt linux/unix, hade jag kört wintendo så hade jag nog varit ännu mer skeptisk. =)

Edit: Kör iof 64bits i min Sun burk nu när jag tänker efter lite! Fast Sun har ju kör med 64bit ett tag!

Edited by - dahlfalk on 2008/03/29 21:02:21
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/03/29 :  21:33:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Glöm inte alla som kör Mac OSX
Tyvärr är det få program som är optimerade för 64bitars system trots att de varit ute i flera år. Dåligt.
(jag kör 64-bitars windows. Men windows verkar ju inte bli bättre för det).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/29 :  21:39:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Allt jag provat idag på min AMD-burk och Ubuntu 64bit har funkat klockrent. Inget problem med flash, wine eller open office. Har nu spelat Half-Life 2 i min 64bits Linux-burk!!! Jag kör KVM, Audacious, Sound Juicer, Firefox Beta 3, VLC, Gimp, UFraw, Google Earth, Transmission, Pidgin mm....

Jag har hitills inte stötit på en enda anledning att inte köra 64bits.

Nöjd 64bits användare.

Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2008/03/30 :  00:04:18  Show Profile Send myskankan a Private Message
Circlomanen

Får man lov att gå lite ot i din tråd? Du som är säker på Linux =)) Hur får jag mitt Echo Gina20 att fungera i Ubuntu 7.10 eller i kommande 8.04? Jag har googlat och letat, men inte lyckats än så länge. Så fort det är klart så tar jag bort Windows direkt. Annars så blir det till att köpa nytt ljudkort som fungerar i Ubuntu. Det vill jag helst inte.

Tillbaka till topic. Vad kvrävs det för hårdvara till ett 64 bits Ubuntu? Kanske en dum fråga? Jag är ganska ny på Linux. Enda erfarenheten är när jag chattade med BitchX på 90-talet och det lilla jag har lekt med Ubuntu 7.10. Men jag sattsar på att gå över helt till Linux detta året.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/30 :  08:49:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.webalice.it/g_pochini/ead/

Och

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-gina20

Bra läsning om Echo Gina20 i Alsa.

Prova Ubuntu Studio. Kommer snart i version 8.04. Väldigt skojsigt med RT-Kernel och jackd.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/30 :  08:59:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tillbaka till topic. Vad kvrävs det för hårdvara till ett 64 bits Ubuntu? Kanske en dum fråga? Jag är ganska ny på Linux.

Det är ingen dum fråga. Jag är oxå ny på Linux. Jag får läsa mig till det mesta på nätet. Jag var en total analfabet på datorer för några år sedan. Hoppas att du kommer tycka om Linux. Det är skoj, men hur omfattande som helst.
Det krävs egentligen samma typ av hårdvara som om du vill köra 64bits windows. Jag själv kör med en AMD ATHLON 64 X2 4000+, 3 GB DDR2 800 MHz RAM, ett Gigabyte GA-MA69VM mATX moderkort, och ett Nvidia 8400 grafikkort.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/03/30 :  12:13:25  Show Profile Send JonasY a Private Message
Ja, OS X. Kan inte säga att jag märker av att det är 64-bitars dock Däremot blev mitt datoranvändande mycket trevligare sedan jag skaffade en Mac.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/30 :  18:36:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Har nu lekt ett par timmar till med Ubuntu 8.04 AMD64. Det finns RT-kernel även till 64 bits versionen. Mycket skoj.
Jag är redan MYCKET nöjd med 8.04, å då speciellt 64bit. Stabilare än 7.10, fast 8.04an bara är beta-release. Överlag en mycket smidig och lovande release. Om ni har minsta fundering på att prova Linux så skall ni omedelbart prova detta. Jag själv känner mig alldeles lyrisk.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/03/30 :  18:46:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kul att höra att linux 64 bitars fungerar bra jag hade linux installerat för några år sedan men gick tillbaka till windows för jobbets skull men vid nästa datorbyte blir det linux för hela slanten. Ubuntu har jag provar och förmodligen hamnar det i den nya datorn.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2008/04/05 :  01:00:10  Show Profile Send myskankan a Private Message
quote:
http://www.webalice.it/g_pochini/ead/

Och

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-gina20

Bra läsning om Echo Gina20 i Alsa.

Prova Ubuntu Studio. Kommer snart i version 8.04. Väldigt skojsigt med RT-Kernel och jackd.


Tack för länkarna =)) Alsa har jag läst lite på innan. Den andra sidan skall jag försöka med imorgon. Jag har säkert bara missat något. Ubuntu Studio har jag provat. Kändes som det gick lite snabbare att använda datorn och temat passade mig bra. Men Grub blev väldigt segt. Det tog lång tid att starta upp datorn, och ljudkortet fungerade inte. Jag kan iofs använda det intrigerade ljudkortet i värsta fall, men det låter inte bra. Använder inte mitt studio-ljudkort till att spela in musik längre. Har kvar det bara för att det spelar mycket bättre än det intrigerade.

Nu är jag lite inne på att köra Xubuntu. Jag har en ganska gammal dator, MSI 845E Max2 med P4 1,8Ghz och 1,5GB DDR RAM och ett ATI Radeon 9250 128MB. Gjorde ett försök med Compiz Fusion och en massa effekter i Ubuntu 7.10. Det gick inte bra. Segt som sirap. Fast jag prioiterar nog en snabb dator än en med, visserligen häftiga, effekter. Kanske kan slänga in en 3Ghz processor eller ett bättre grafikkort och se om det fungerar?? Men ändå, faktum är att jag egentligen inte behöver en bättre dator än den jag har. Synd bara att jag har misslyckats att bränna 3st skivor med Xubuntu. Skall prova att ta bort Gnome och installera Xfce i Ubuntu. För det är väl Gnome som gör att Ubuntu tar mer kraft från datorn?? Om man kan göra så överhuvudtaget??

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning

Edited by - myskankan on 2008/04/05 01:22:08
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:52:27  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag köt Fedora 8.0 64-bit på servern här hemma med hårdvaru raid.
Fungerar alldeles utmärkt o stabil som ingen annan Win jag testat.
Nu kör jag bara SAMBA, FTP och Apache webserver(utveckling av hemsida).
Sen använder jag ett admin verktyg som heter WEBMIN super bra verktyg för den som inte är nån Linux/Unix hacker.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2008/04/06 :  15:27:15  Show Profile Send Hornta a Private Message
kör med Vista 64-bit, inga problem hittills. om det är bättre än 32bitars vetja inte då jag inte provat...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2008/04/07 :  17:13:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Verkar vara en bättre minneshantering i 64-b vista än i 32-b.

:-) W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000