HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa högtalaren för rock och metall för 25k?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/28 :  12:54:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Som det står i topic:

Vilka/vilken högtalare är vägen att gå för någon som lyssnar mycket på rock och metall och vill ha ett jäkla klipp i ljudet, bra tryck i basen, men inte vill kompromissa med hifi-kvaliteterna?

Är mest en sondering av terrängen då jag kommer flytta om ett halvår och ha ett vardagsrum på ca 40 kvadrat att fylla ut...

Drivning finns i min signatur.

Främst är det väl nya burkar som är intressant, men begat går ju bra det med även om det blir svårt att kanske låna hem och lyssna.

Så, ingen vass diskant, ingen bumlig bas, stor ljudbild, djup och rapp bas osv osv. Dynamik och stor ljudbild är prio ett, samt ett inte alltför kallt eller analytiskt spelsätt.

Detta är väl lite vad jag tittat på ute på nätet utan att lyssnat på nån av dem:

Vienna Acoustic
Klipsch
JBL
Martin Logan
Magnepan
Monitor Audio
Audiovector
BC Acoustic
B&W
DALI
Spendor
Sonus Faber
Canton
Infinity
QRS
XTZ
ELAC
NHT

Hjälp mig i djungeln... Behöver lite fingervisning för att sålla ut ett gäng kandidater att kika närmare på då det i många fall är långt att åka för bara en lyssning.

Skulle gärna fortsätta med PMC, men jag måste upp på OB1 för att fylla ut rummet och då snackar vi 50 lakan, det går inte...

Bökiga laster är inga problem för mina stärkare heller.

Kan nämna att jag igår var och lyssnade på JBL K2 hos Lefflers och jävlar i lådan vad bra det lät! Så nära "riktig" musik har jag aldrig varit! Men de kostar 300k också...

Edit: La till ett par tillverkare...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/03/28 13:23:17

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:29:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nya PMC FB1+i kanske? Annars fungerar Cantons Ergo-serie bra till denna typ av musik, 611 DC eller 609 C. Även Monitor Audio GS20 (som jag ägt) fungerar, liksom Vienna. Dali Mentor hade jag också lyssnat på.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/03/28 13:31:02
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:33:04  Show Profile Send bibi50 a Private Message
jäkla klipp i ljudet, bra tryck i basen, men inte vill kompromissa med hifi-kvaliteterna
lyssnar mycket på rock och metall

KLIPSCH - billigast och bäst för musiktypen
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:34:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Vilka/vilken högtalare är vägen att gå för någon som lyssnar mycket på rock och metall och vill ha ett jäkla klipp i ljudet, bra tryck i basen, men inte vill kompromissa med hifi-kvaliteterna?


Ja, precis så kände och tänkte jag när jag letade högtalare, efter mycket provlyssningar så föll valet på Von Schweikert. Skulle gärna velat ha VR4 eller VR4jr... hade dock inte råd med mer än att anskaffa VR2 som kostade 24' ... Men märket är klockrent enligt ovanstående beskrivning. Kruxet är att Von Schweikert inte är representerade i Sverige för tillfället (?), men begagnat kan du göra klipp.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:45:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Bra tips alla!

Hur är det med NHT Classic 4? Ligger bra i pris iaf...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:48:36  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Nya PMC FB1+i kanske? Annars fungerar Cantons Ergo-serie bra till denna typ av musik, 611 DC eller 609 C. Även Monitor Audio GS20 (som jag ägt) fungerar, liksom Vienna. Dali Mentor hade jag också lyssnat på.


Ja lyssna på Matte vetja!! Han har ju iallafall snart provat/ägt jordens alla högtalare!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:52:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ja lyssna på Matte vetja!! Han har ju iallafall snart provat/ägt jordens alla högtalare!!


Mahler = överdrifternas okrönte mästare?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:59:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
Eller hur!! Hur många högtalare har du ägt sen 2005??


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/28 14:04:23
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/03/28 :  13:59:31  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Vilka/vilken högtalare är vägen att gå för någon som lyssnar mycket på rock och metall och vill ha ett jäkla klipp i ljudet, bra tryck i basen, men inte vill kompromissa med hifi-kvaliteterna?



quote:
Så, ingen vass diskant, ingen bumlig bas, stor ljudbild, djup och rapp bas osv osv. Dynamik och stor ljudbild är prio ett, samt ett inte alltför kallt eller analytiskt spelsätt.



Det är i princip samma krav som jag har när jag har letat högisar. Det blev ett par Vienna Baby Grand...igen!
Har lyssnat på många modeller av dom du nämner men Vienna har precis det ljudet jag letade efter. Kommer aldrig att gå ifrån dom igen (det paret jag har nu är mitt andra). En framtida uppgradering i Viennafamiljen är dock troligt

Tyvärr finns dom väl inte att lyssna på norr om Skåne om jag fattat det rätt....?



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2008/03/28 14:00:45
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  14:07:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja Vienna är en jättebra rekommendation faktiskt!!

Ägde ju som sagt själv ett par Strauss under drygt 1,5 år så jag hann bilda mig en ordentlig bild av dess kvaliteter.. Helt klart rätt högtalare för ROCK och TRYCK men dom var lite kinkiga med kringutrustningen... Vet ju inte om jag skull driva ett par Strauss med en hembioförstärkare!! Man kan ju med tur hitta Strauss runt 20-25 loppor begagnat!!

Hur dom mindre modellerna Vienna är och hur krävande med kringutrustning låter jag vara osagt. Ingen aning.

Men Vienna lär passa dig som handen i handsken om det är dylik musik du vill fokusera på!!

Goood luck mate!!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/28 14:11:49
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/28 :  14:57:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, Vienna har jag tittat väldigt mycket på. Dessutom är de snygga, vilket är ett krav från HSB (hon som bestämmer)...

Lite kinkigt med ÅF bara... Vill gärna prova i lugn och ro i egen miljö.

Drivningen är som sagt inga problem. Kan brygga mina slutsteg och få ut 1400 watt styck i 4 ohm, så ström finns det...

Det får absolut aldrig bli grötigt och rörigt i ljudet samtidigt som det ska vara en ovass diskant. Inte så lätt att få ihop alla gånger.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/28 :  15:23:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Eller hur!! Hur många högtalare har du ägt sen 2005??


Några stycken, men inte alla på hela jorden inte

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/28 :  15:29:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nää,


Inte exakt alla!!!

Men nästan!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/28 :  15:33:15  Show Profile Send matte76 a Private Message


OcA: Jag håller med om att Vienna är ett bra val, även om fler väl så bra val finns som Canton, Monitor Audio, Dali. Du bör provlyssna flera olika alternativ med din elektronik.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2008/03/28 :  16:14:52  Show Profile Send Raffe a Private Message
Tjo,

Jag har ägt ett par JM Lab Electra 915.1 tidigare o de var klockrena till rock/hårdrock. Mycket dynamiska o med bra fart i basen.

Inte alls överanalytiska som vissa ibland anklagar dom för, iallafall inte i min anläggning...


//Jonas


Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/03/28 :  20:33:47  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vr4:a JR färdigt..... :)


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/03/28 :  21:21:00  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Mirage kanske. Ingen risk att man hamnar utanför lyssningsfönstret när man kör loss med luftgitarren.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/03/28 :  21:22:16  Show Profile Send pak a Private Message
försök hitta ett par snell c5-finns väl bara begagnade kanske,men än då.
de ihop med en kraftig förstärkare-typ Dp 4000h eller nån liknande,så ska jag lova att golvet gungar med hårdrock!
spelar rätt bra på det mesta.har en kompis med såna och det rockar minst sagt!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/28 :  22:45:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ska rocka loss lite i morgon med mina IS815PRO om allt blir färdigt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/29 :  11:07:16  Show Profile Send dwain a Private Message
qrs cirrus. Försök ta dig en lyssning på dessa. Rockar grymt bra och landar nog i der prissegmentet. Spelar i mina öron väldigt trevligt och det går att ösa på sjukt bra utan att det för den delen blir jobbigt eller tappar detaljer
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/03/29 :  11:13:28  Show Profile Send educk a Private Message
jag håller med om att du ska iväg å lyssna på dalis mentor serie. jag har varit runt och lyssnat och jag gillar högtalare som ger lite tryck. testa system audio ranger också, är dock osäker över hur den fyller ut ett så stort rum. jag var dock förvånad över trycket som fanns i basen. saknar kanske lite botten mot det jag har nu. men de gick förvånadsvärt djupt. de kräver dock en strömstark förstärkare för att de ska bli bra. hörde dem med primares förstärkare för 14k var lite för klen. med en hegel för 24k var de riktigt bra.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/03/29 :  11:32:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Inte för att låta gnällig nu men jag misstänker att tipsen i denna tråden bara blir fler och fler helt olika och då med helt skilda ljudkaraktärer då vi har helt olika preferenser och öron då en person kan tycka att xxxx är en perfekt rockhögtalare medan någon annan skriker nej. Mina öron säger tex nej till en del rekommendationer här som rockhögtalare.
Så mitt tips är, lyssna på så mycket olika modeller/märken som du har möjlighet till innan köp!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/03/29 :  11:49:20  Show Profile Send Smackman a Private Message
Måste inflika att det beror inte enbart på högtalarna...Förstärkeriet är nästan lika viktigt tycker jag och måste slå ett slag för Mcintosh ! tex den jag har Ma6900 2*200w jag har då aldrig lyssnat så mkt Hårdrock som jag gör nu :) tom skivor som knappt va lyssningsbara tidgare fungerar nu yeaahaaa .


Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/29 :  18:41:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Givetvis blir det lite granna subjektivt i denna tråd, men det är meningen också för att få så många uppslag som möjligt!

Har provat många stärkare med mina burkar och måste säga att det jag har nu är det som funkat bäst för det jag lyssnar på.

Men McIntosh vore kul!

Begat går ju också bra, men det måste vara rätt träslag/färg på burkarna, annars blir frugan grinig...

Ek eller svart piano är det som gäller.

Det är heller ingen brådska då huset inte är kalrt förrän i september-oktober så jag har gott om tid på mig att lyssna - viktigt!

Men, NHT Classic 4? Någon som lyssnat? Recensionen i Hifi&Musik lät väldigt bra med tanke på vad jag är ute efter...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/03/30 :  11:26:23  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Tjena! Blev impad av Monitor Audio´s silver 8 när jag hörde den. Dessutom lagom mycket hifi parametrar för att det skulle funka allround. Mina preferenser ligger också mot metal/rock.

Annars tycker jag att dali´s helicon gör det mesta rätt. Finns beg för de summor du rör dig runt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2008/03/30 :  20:49:53  Show Profile Send Raffe a Private Message
quote:
Vr4:a JR färdigt..... :)



Jo, dom är klockrena till hårdrock men priset kanske inte stämmer riktigt


//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000