Author |
Topic |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 11:51:21
|
Har en liten fundering.
Kan man på ett enkelt sätt beskriva ljudkaraktären hos olika hornkonstruktioner. Typ tractrix, mulitcell, exponential osv.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 12:21:43
|
Har inte hört tractrix än, men det kommer...
exponential Jag har byggt 600-liters bakladdade bashorn. De ger en väldigt luftig fjäderlätt bas som ragerar på minsta lilla impuls. Basgitarr och liknande blir underbart! Så även när det kommer en bastrumma eller liknande smäller det till som attan, på ett fullkomligt naturligt sätt fritt från lådlljud och liknande.
Även Beatrice, det 4.5 m3-hornet från förra sommarn spelar på ett liknande sätt, fast djupare och mer mer dist från lådväggar men med ännu mer kraft.
Jag skulle vilja kalla det för ett "frustande" ljud, det på något vis hörs att det är luften som låter och inte ett element. På ett bra sätt...svårt att förklara.
Edgar midbashorn är av exponentialtyp och spelar i mitt tycke mycket bra och naturligt, fritt från hornljud med mycket dynamik. Ska bli intressant att jämföra de mot mina tractrixmidbashorn (reVintage)
Hyperboliskt horn Enda jag hört är Imperial och det skulle jag säga låter som en blandning mellan vanlig basreflex och ett horn men med mycket mer jävlar anamma än en sådan. Den stor bakkammaren tar bort lite av snabbheten, så ljudet får en aning tyngre karaktär än för ett rent horn.
Multicell Har förmågan att skapa en enormt stor och ljudbild och spelar mer avslappnat och inte lika "på" lyssnaren. Bra dynamik utan att låta vasst. Trevligare i mitt tycke. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/03/29 : 01:13:12
|
Någonstans läste jag att någon fann att det fanns minst två problem med multiceller, det enda jag kommer ihåg utan mina papper är spridningen. Ingen annan som tycker likadant? Varför kan inte alla tycka likadant |
J. Ullberg |
|
|
MatsB
Member
327 Posts |
Posted - 2008/03/29 : 01:49:50
|
Ja det ska bli mycket intressant att lyssna i Göteborg. Aldrig förrut har man haft chansen att få lyssna på så många olika horn. Vi är mycket tacksamma för att ni orkar släpa dit så många och så stora hornatudor. Plus alla andra intressanta system. |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
|
|
|
Topic |
|