HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förslag på förförstärkare Passiv eller EJ ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2008/03/26 :  12:22:52  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Hej
Ska snart börja ett slutstegsbygge o funderar på o bygga integrerat denna gången
Så nu kommer frågorna:
Vad finns det för för o nackdelar på passiv förförstärkare ??
Om mna kör passivt så hur funkar dessa jämfört med en "aktiv" ???
Finns det en bra förförstärkare som ej ger för hög utsignal DVS Gain 1 ??
Ge gärna förslag på kit om ni vet om några bra.

MadFinn

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/03/26 :  16:19:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Passivt funkar om dina signalnivåer är tillräckligt höga. Drivförmågan är klen, av naturen vilket påverkar diskanten om kabelkapacitansen gör sig påmind.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:01:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Varför heter det passiv förförstärkare? Passivt kan den inte förstärka någonting, och består mestadels av en box med olika ingångar, omkopplare samt volymkontroll. Det rätta benämningen torde vara manöverbox eller något liknande.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/26 :  17:39:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kanske inte förstärka men du kan ha trafovolymkontroll. Om den förstärkar eller inte är ju onekligen ordklyveri iomed att den faktiskt kan öka spänningen(men inte effekten) på signalen och om man ska tro wikipedia på deras definition av förstärkare så...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förstärkare

Men annars håller jag med om att det är väldigt förvirrande att kalla nånting förstärkande för passivt...
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2008/03/26 :  18:35:51  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Hej
Kanske ska förtydliga mig lite:
Har byggt en förförstärkare tidigare o den låter i mitt tycke bra
Men jag har bekymmer med förstärkningsnivån ihop med mina befintliga slutsteg
Har justerat ner Gain en hel del
Slutstegen jag ska bygga vet jag ej gain värdet men det finns nog i manualen nånstans har dock ej läst denna grundligt än
Det skall köras ihop med PA03 slutstegen
Signalen från min cd är Ca 2 Volt o då måste ju detta matchas ihop med slutstegen så att volymkontrollen inte blir för känslig

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/27 :  10:03:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lovan:Med sk passiva förförstärkare tänkte jag i första hand på och som jag också skrev en box med ingångsväljare och volymkontroll. Transformatorvolymkontroller är tämligen ovanliga och jag tyckte ej jag behövde nämna dessa. Sen kan man också fråga sig om det är lämpligt att transformera upp spänningen i en dylik, det medför ökad utimpedans, ofta föredras så låg utimpedans som möjligt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/03/27 10:04:12
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/03/27 :  12:50:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Input sensitivity: 1 V / 60 W / 8 #937; => 2 volt lär troligen räcka. Jag ska dock skriva ut förstärkningen i klartext (tror den var 30 gånger) under avdelningen "technical data"

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Anders Enquist
Member

65 Posts

Posted - 2008/04/04 :  23:19:16  Show Profile Send Anders Enquist a Private Message
Jag har själv ett par Sowter trafos och kan rapportera att det funkar, får t o m ut +6 dB (spännings)förstärkning. Trafos funkar som skolans hävstänger, där man byter väg mot kraft så det blir hyfsat låg utimpedans jämfört med resistiva lösningar iaf.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000