HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gammal VS ny CD....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/12/17 :  11:08:48  Show Profile Send K-man a Private Message
Jag fick för ngn veckan sedan tips på ett gäng CD att lyssna på i 15-20' klassen....(såväl nya som beg)(tackar för tipsen!!) jag har lyssnat på en del av dem och alla har sina goda sidor.... tyvärr lyssnar man ju i första steget på så olika anläggningar så att det är ju svårt att få ut "tillräckligt" mycket utav det. Och det är ju inte så många handlare som har "samma modeller" så man kan jämföra tvärs.

Nåväl, när jag lyssnade så tyckte jag nog överlag att de från början dyrare modellerna(edit "typ dubbla nypriset") som nu fanns beg lät bättre än de nya...fast de inte hade all den nya och högteknologiska tekniken... vad jag utifrån det nu undrar och gärna vill ha reflektioner/kunskap om är varför och hur...?

Man har ju fått höra att det händer "SÅ MYCKET" på CD-utvecklar sidan så att några år gamla maskiner låter just gamla, men vad är det som händer egentligen?

För att ta ett exempel som verkar ligga rätt i linjen med forumet så tänkte jag ta ADVANTAGE/SAT....(kunde tagit vilket märke som helst...nästan)

Där finns ju på ca 5-års tid åtminstonde 3 "generationer"....
CD-1, CDfix och S1 (och att inte glömma T-1/DAC-1)

Skiljer det så mycket på några år så att T-1/DAC-1 som väl kostade ca 60' utklassas utav S1 för ca 45'?... eller är det bara olika ljud? Är det rent utav så att CDfixen hävdar sig mot T-1/DAC-1?
(Vill återigen påpeka att jag bara använder Adv/SAT som exempel, samma förhållande finns ju hos stort sett alla tillverkare...)

Är det på DAC-sidan utvecklingen sker? eller är det på både Drive och på DAC sidan? Vad är det som utvecklas?

Och ja, i slutändan handlar det om att jag skall njuta av ljudet, inte av tekniken eller om den är ny eller gammal....

Tankar?

\\K-man

Edited by - K-man on 2002/12/17 11:11:51

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  11:31:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
För tradionell D/A-omvandling går utvecklingen snarare bakåt. Det beror på kostnadsjakten. Det är nämligen ca tio - tjugo gånger billigare att tillverka ett D/A-omvandlachip som bygger på enbitarsteknik än multibitarsteknik. Gissa vad tillverkarna vanligtvis sätter i dagens CD-spelare? I lyssningstester som jag genomfört är det mycket vanligare att multibitars D/A-omvandlare presterar bättre. Och då har det dessutom varit ganska gamla konstruktioner men som fortfarande säljs. Så att nytt är bättre ser jag inga som helst belägg för.

Advantage/S.A.T. är ovanliga i sammanhaget ty där används oftast Burr Browns finaste D/A-chip PCM1704 som är en äkta 24 bitars multibitars D/A. Mycket bra! Hur de låter vet jag ej, jag har inte genomfört seriösa test av dem. Det finns även mycket annat som måste göras noggrant i en CD-spelare för att ljudet ska bli bra. PCM1704 bygger på deras 1702 men har utökat antal bitar den kan hantera. Kanske något mer? 1704 är i dagsläget världens finaste kommersiellt tillgängliga D/A-chip. Dessa sitter även i de dyraste DVD-Audiospelarna, och i Yamahas och Pioneers dyraste hembioförstärkare.

Enbitars D/A brukar marknadsföras som "24 bit" bla bla bla. Det betuder bara att de kan hantera 24 bitars ordlängd in i dACen.

Det finns idag inga D/A-ovandlare, vare sig multibitars eller enbitars om klarar full 24 bitars upplösning, de brusar för mycket.

Fråga därför om CD-spelaren har äkta multibitars D/A eller inte före köp. Större chans att det blir bättre.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/17 :  11:46:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En jätteintresant fråga du tar upp, hoppas någon vill ge sig in och ha åsikter.

Förra helgen var jag i Alingsås och lyssnade på Shanlings stora cd spelare för dryga 20 000 kr. Den är enligt mig både snygg och välljudande, men det mest spännande var att den lät bäst då man lyssnade utan uppsamplingen på. Detta var både jag och mina två kompisa överens om. Hifi och Musik kom till samma slutsats då de testade denna spelare. Att köpa en ny cd spelare idag, som saknar uppsampling kan nog av många betraktas som dumt. I detta fall var dock de nya tekniken inte att föredra.

Har haft en del diskusioner med Olle på Hifi Consult i ämnet då han vill sälja nen äldre KRELL dac, mm. Han menar att det viktigaste för välljudet är analogdelen, och den kunde man göra bra redan för 10 år sedan. Detsamma bör vl gälla strömförsörjning och mekanisk stabilitet. Rent mekanisk så tror jag att man byggde gedignare apparater tidigare, än vad man gör nu. Utbudet av olika drivar verkar ha minskat och det sitter ofta samma billiga Sony eller Philipsdrive i spelare från några tusen upp till en himla massa pengar.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/17 :  11:48:59  Show Profile Send Brosk a Private Message
Just denna fråga härjar bland mina grå titt som tätt. Tack för bra svar Knoppen. Jag har själv fått känslan av att CD-spelare med 2-4 år på nacken ger mest välljud för pengarna. Inte minst pga hur den svenska kronan (eller är det dollarn?) har uppfört sig på senare år. Nån annan?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:03:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Har haft en del diskusioner med Olle på Hifi Consult i ämnet


Lita aldrig på en hifi-handlare.
Vill dom sälja en ny cd-spelare så säger dom att dom nya är ljudmässigt överlägsna dom gamla spelarna och vill dom sälja en begagnad så säger dom att det inte har hänt någonting i utvecklingen.

Olle har sagt till mig att äldre spelare inte har en chans ljudmässigt mot nya spelare. Men då hade han ingen begagnad spelare att sälja.

Min erfarenhet är att en 10 år gammal välgjord spelare kan låta bra men att man numera får ett bättre ljud på nya spelare till lägre kostnad.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/12/18 :  01:13:09  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Knoppen,

I stort sett håller jag med dig. Men jag tycker du sågar en-bitare lite för lätt. Resultatet i slutändan är beroende av många faktorer som inte låter sig reduceras i enkla en/flerbits-termer.

Gamla en-bitare som CS4328 och TDA1305 kan i rätt miljö låta mycket bra.

Vi har under sista tiden fått nya en-bits chips som är högpresterande som tex PCM1738. För mig är den fortfarande ett oskrivet kort. Texas har nya kretsar på gång med ännu bättre prestanda.

Jag tycker att några år gamla dacar mycket väl kan vara ett alternativ till nya. Bäst är väl att lyssna själv och bilda sin egen uppfattning.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/18 :  01:53:49  Show Profile Send Nagra a Private Message
Enbart DAC kan inte avgöra hur ljudet blir, det är samspel mellan analog och digitaldelen, samt driven. Shangling använder pcm 1704, och det samma gör Mark Levinson 390S, men jag kan lova att ljudet skiljer dom åt ganska mycket.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/18 :  09:48:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
Drmabuse: Classe använder PCM1738 i deras nya CDP-10 som kostar ca 25000. Hur bra den spelaren låter vet jag dock inte. PCM1738 är betydligt billigare än en PCM1704. Jag håller med knoppen om att PCM1704 är en fin dac. Låter också spännande att TI/BB har nya dacar på gång.

TDA1305 må vara lite gammal men den användes t.ex. I den ganska nya Naim CD5.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/18 :  09:54:03  Show Profile Send Rebo a Private Message
StefanB: Har du lyssnat på Shanlings näst dyraste CD? Den utan rör? Heter nått med cd-24, om jag minns rätt.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/18 :  14:46:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

Knoppen,

I stort sett håller jag med dig. Men jag tycker du sågar en-bitare lite för lätt. Resultatet i slutändan är beroende av många faktorer som inte låter sig reduceras i enkla en/flerbits-termer.

Gamla en-bitare som CS4328 och TDA1305 kan i rätt miljö låta mycket bra.

Vi har under sista tiden fått nya en-bits chips som är högpresterande som tex PCM1738. För mig är den fortfarande ett oskrivet kort. Texas har nya kretsar på gång med ännu bättre prestanda.

Jag tycker att några år gamla dacar mycket väl kan vara ett alternativ till nya. Bäst är väl att lyssna själv och bilda sin egen uppfattning.




Hej drmabuse!
Jo det är lätt gjort att man generaliserar. Vad jag menar är väl i stil med "i medeltal mellan olika apparattyper med olika typer av DACar") Men du noterade väl att jag skrev "Det finns även mycket annat som måste göras noggrant i en CD-spelare för att ljudet ska bli bra."?

Jag har haft goda erfarenheter av AKM:s D/A-omvandlare av olika varianter och kommersiella totala konstruktioner i DVD-spelare och hembioförstärkare.

På samma sätt har jag mindre bra erfarenheter av Analog Devices D/A (även då utvärderat genoom kommersiellt tillgängliga konstruktioner).

Det ska tolkas så att det vid flera tillfällen varit fler lyckade konstruktioner med AKM än med Analog Devices.

Crystal (kommer ej ihåg sort), satt i HK AVR3000 och Outlaw, vill jag minnas inte blev så lyckat resultat med, dock MYCKET bättre än Analog Devices. Peter Bremens (numera Steindl) Licence No 1 med Crystal DAC i är ju nästan ganska helt ok.

Obs!
Tänk dock på att alla dessa skillnader mellan olika DACar (egentligen totalljudet analogt ut på lågnivå ut) är mycket små. I jämförelse med skillnader i ljud på högtalare så är de subjektivt mindre än en hundradel eller liknande storleksordning.

Jag vet inte heller hur TI/BB PCM1738 presterar, jag har inte lyssnat på den via någon konstruktion. SKulle vara intressant.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/18 :  14:48:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Nagra

Enbart DAC kan inte avgöra hur ljudet blir, det är samspel mellan analog och digitaldelen, samt driven. Shangling använder pcm 1704, och det samma gör Mark Levinson 390S, men jag kan lova att ljudet skiljer dom åt ganska mycket.


OM det är så, då är minst en av dessa spelare av mycket dålig kontruktion.

/Johan
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:49:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Thorsten Loesch (?) gillar ju PCM63, Phillips TDA1541, samt NPC SM5864/NPC SM5872.

http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=digital&n=4206&highlight=SM5872&r=&session=


Det vore kul att få en lista på vad olika spelare egentligen har, och vilka spelare som har genom tiderna använt ovanstående DA. Marantz CD6000 modell använder NPC SM5872. Nån kommentar till denna DA och TDA1541?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/19 :  01:26:43  Show Profile Send DHT a Private Message
Holfi brukar använda TDA1541 om jag inte minns fel. Åtminstone gjorde de det för ett par år sedan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000