HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fel på förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matteolle
Starting Member

18 Posts

Posted - 2008/03/24 :  17:04:05  Show Profile Send Matteolle a Private Message
Jag har ett problem med min förstärkare (tror jag) som jag skulle vilja få lite hjälp med/åsikter om:

När jag nyligen bytte högtalare och kopplade ihop med nya kablar uppstod ett mycket otäckt ljud i mellanregistret och diskanten. Det låter som när man sänker ner pickupen lite för hårt på en LP i diskanten, tiondelen senare ploppar det till i mellanregistret. Ljudet hörs kanske en gång per sekund. Detta hörs i båda högtalarna oavsett i vilken position volymen står i eller vilken signalkälla som är vald. Eftersom jag är rädd om högtalarna stänger jag naturligtvis av väldigt snabbt, men jag har varit tvungen att prova vid flera tillfällen.

Förstärkaren fungerar också som försteg så basen får kräm från ett slutsteg och därifrån hörs inget. Just nu spelar jag bara med slutsteget, förstärkaren är bortkopplad från nätet och är för tillfället en helt passiv volymkontroll.

Detta har gjorts:

Kablarna har mätts upp - inget fel att finna.
Förstärkaren har skickats till fabrik - en dålig lödning på en IC åtgärdades. Den har provspelats i flera dagar och befunnits fullständigt funktionsduglig. När jag fick hem förstärkaren och kopplat upp hela systemet upptäckte jag till min fasa att samma oljud fortfarande var kvar.

Testade direkt med ett par små Monitor Audio - då fungerar det perfekt. Inget oljud alls. Även med mina förra högtalare fungerade förstärkaren helt ok.

Åkte in till handlaren med mina nya högtalare, han kopplade upp dem med sin Arcam elektronik/Audioquest kablar. Och vad händer? Jo högtalarna fungerar perfekt! Det pekar sålunda på förstärkaren, eller? Sänder min förstärkare ut något skumt som högtalarna inte tål? Vad göra?

Detta verkar vara ett elektronikproblem som vida överstiger mitt förstånd. Förstärkare är Densen B-100, slutsteg är B-300 och högtalare är Audiovector S3 super, kablar är Audioquest Type 8.

Mvh
Mathias

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  08:57:13  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tyvärr händer underliga saker ibland. Vissa förstärkare
får 'hicka' av för knepiga högtalarlaster. Oftast är
det rörförstärkare och mycket svårdrivna högtalare
med komplicerade delningsfilter, låg impedans (<4 Ohm)
och fasvridningar.

Tyvärr kanske du måste välja - vill du ha kvar förstärkarna
eller högtalarna, du kanske tvingas byta någondera för att
bli av med problemet.

Martin
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/03/25 :  09:19:49  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
MatinN: Du borde tillagt "motkopplade rörförstärkare", ett flertal av dessa står på gränsen till självsvängning (oscillering). Jag har tom varit med om att en Engelsk rörförstärkare konstrurerad och tillverkad av en mycket känd konstruktör, tagit eld och bränt upp kretskortet på grund av för komplex last.



Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  09:58:31  Show Profile Send MartinN a Private Message
Sedan kanske det kunde vara värt med endel tester
för att vara på den säkra sidan. Vad som ännu
inte har testats är om ljudproblemet (självsvängning?) uppstår
med din förstärkare och en 'annan Audiovector högtalare'.
Kommer ljudet från både höger och vänster högtalare ?
Är det möjligt att prova dina högtalare med t.ex.
en Densen integrerad förstärkare ?

Lycka till, men det låter ganska 'allvarligt' så
jag skulle fundera på 'byte av någondera'

Martin
Go to Top of Page

Matteolle
Starting Member

18 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:20:21  Show Profile Send Matteolle a Private Message
Nej, testat med annan Audiovector högtalare har ännu inte gjorts. Bra idé. Enligt Ole Klifoth på Audiovector kan det inte vara högtalarens fel. Han menar att ingen högtalare kan tillföra såna oljud utan att de säkert kommer från ljudkälla, för- eller effektförstärkare.

Det är min integrerade Densen B-100 som bråkar. Den är på 2x60w och jag har använt den till diskant/mellan och en B-300 (slutsteg på 2x100w) till basen i en bi-amping konfiguration. Just nu används bara B-300 att driva högtalarna. Och det fungerar ju perfekt. Att koppla B-100 till mina små monitor Audio fungerar alltså också perfekt. Det känns som att S3 och förstärkaren inte lirar ihop på något väldigt mystiskt vis.

Innan hade jag Infinity Kappa så nuvarande högtalaren är betydligt mer lättdrivna. Väntar också på svar från Densen då jag mailat dem om problemet.

Jag vill tillägga att jag är tacksam för alla synpunkter och förslag ni kommer med!

Mvh
Mathias
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:38:21  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tyvärr är det väl så att tillverkare tar för
givet att 'det inte är något fel' just på
deras produkt, före motsatsen bevisas.
Jag kan dock tänka mig att problemet
kunde bero antingen på högtalaren eller
slutsteget. På något sätt borde man bevisa
var felet ligger, som du har försökt på
alla tänkbara sätt. Bäst skulle vara
om du kunde byta ut den del som är
mest felaktig.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000