HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino Audio Basmoduler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/12/17 :  00:08:58  Show Profile Send svejk a Private Message
Har kollat runt efter 2st basmoduler Ino och norsk Embla är vad jag hittat. Är det någon som lyssnat och kan ge ett omdöme?
Dom elektroniska delningsfiltren är jag också intresserad av. Inos filter har jag läst att det skall vara mycket bra, Embla ?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:22:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by svejk

Har kollat runt efter 2st basmoduler Ino och norsk Embla är vad jag hittat. Är det någon som lyssnat och kan ge ett omdöme?
Dom elektroniska delningsfiltren är jag också intresserad av. Inos filter har jag läst att det skall vara mycket bra, Embla ?


Inos filter cr8 är mycket lågbrusigt. Det har mycket branta filter men på något vis upplevs de inte alls som transientslöa. Det finns även en ingång för LFE-bas vilket är ytterst ovanligt. Då kan man köra all bas i ett enda basmodulsystem. Man kan välja stereo- eller monokoplade basar. Det finns en "rockaloss"-switch som höjer basen 6 dB från det kalibrerade lägen. Det finn rattar inuti där man kan ändra lågpassfiltrets Q-värde vid delningsfrekvensen för att anpassa till rummet och integrationen med sidosystemen. Det finns en utgång för vibrator som är tidsfördröjd och filtrerad på så sätt att den ger mycket mer vid låga frekvenser. Det finns ett subsonidfilter. Delningsfrekvensen är 80 Hz. Det finns en spak att välja fullrange på frontarna eller som vanligt, dvs basmodul med högpassfiltrerade sidosystem. Det är bra då man vill jämföra nivåinställningen om man anväder vanliga fullrangehögtalare men ska koppla in basmodul istället. Jag ser mycket få nackdelar med detta filter, det skulle kunna vara ytterligare specialinställningar för basmoduler med slutna små lådor. Annars tycker jag det har det man behöver. Det passar mig perfekt.

Själva basmodulerna är mycket grymma. De största finns det knappt någon som slår i ljudtryck och låg distorsion. Då ska man välja det antal och storlek som man tycker man har behov av eller råd med. Det finns bara en amerikansk, vad heter den nu?..., som drivs med en elmotor, som är i samma ljudtryckklass. Fler mindre smart möblerade är akustiskt sett bättre än en stor i och med att ljudtrycksfördelningen i rummet blir jämnare. Tidssvaret blir bättre också

Emblafiltret vet jag bara lite om. Fråga Nagref, han har visst tittat på det lite mer. Jag veta mest att man kan ställa in det via en PC och är ganska flexibelt. Men Inofiltret vid 80 Hz är precis lagom delningsfrekvens, så varför ändra?

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:27:49  Show Profile Send bernu a Private Message
Vad kostar ett Ino CR8 filter? Hemsida?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:45:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by bernu

Vad kostar ett Ino CR8 filter? Hemsida?

/Björn


Finns ej hemsida. Jag tror det kostar ca 2900 kr inkl inmätning i ditt rum. Mejla inoaudio@hotmail.com för info och katalog.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:51:45  Show Profile Send Yps a Private Message
Var köper man dessa subbasar någonstans ?

//Magnus
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:52:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Yps

Var köper man dessa subbasar någonstans ?

//Magnus


Man köper dem av Ingvar Öhman direkt. Han säljer inte till butiker. Dessutom är det mycket lång leveranstid av lådor, för att snickeriet är överbelastat, så det vore ändå en ekonomisk katastrof att som butik ha hans högtalare i sortimentet. Då säljer man hellre andra högtalare som finns på lager att bara beställa hem. Det blir också helt orimligt att ha över hundra olika ytfinisher.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:27:59  Show Profile Send Yps a Private Message
Jag har fått lite priser och info från Öhman under dagen nu. Är det alltså smartare att sprida ut flera "billigare" baslåder i flera hörn på rummet istället för att ha en dyrare i "mitten" ?

//Magnus
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/17 :  22:56:08  Show Profile Send mag a Private Message
Knoppen's och Öhmans åsikter om basarnas placering går lite isär Öhman vill ha dom fram i första hand och Knoppen både fram och bak (i hörnen då), min logik säger mig att Knoppen ligger närmast sanningen (finns det nån sån ?). FÖrdelen att ha dom bara fram (minst 2 men gärna 4, en i varje hörn) är att det blir enklare att kalibrera systemet, det kan vara därför åsikterna går isär alla är inte utbildade akustiker (som knoppen) och har då svårare samt saknar utrustning att få till det.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/17 :  23:02:11  Show Profile Send Yps a Private Message
Undrar hur man gör i mitt vardagsrum med "3" hörn då :)
Isåfall lär man inte kunna räkna fram placeringen enkelt, utan måste mäta upp det hela ?!

//Magnus
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/17 :  23:15:54  Show Profile Send mag a Private Message
3 hörn hmm, behöver inte bli så krångligt ändå jag har lite svårt att se rummet framför mig.

Räkna och räkna (mäta lite måste man kanske) vet jag inte om man måste göra anledningen till att det blir krångligare med dom bakom är att om inte avståndet blir samma till lyssnings platsen som dom där fram så måste man lägga en fördröjning på dom bak (om dom är närmare då). Antar att det blir samma fenomen fram om dom har olika avstånd till lyssnings platsen, tror inte det är krångligare än så :).

Nu börjar jag dock närma mig djupt vatten, så knoppen får gärna berätta hur det egentligen ligger till :)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/17 :  23:19:45  Show Profile Send Yps a Private Message
Jo, han försökte förklara något i fredags kväll. Får nog ta och rita upp rummet, eller scanna in någon ritning, så får ni se hur det ser ut. Det är så att halva "bakväggen" är öppen ut till hallen, andra halvan är en trappa till övervåningen, där under hade jag tänkt att ha ena basmodulen isåfall.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/17 :  23:26:24  Show Profile Send mag a Private Message
Fram i första han vad jag fått lära mig om man ska prioritera endast för ljudet, det kan man ju dock inte alltid. Men det går ofta att bygga lådorna så att dom smälter in hyfsat i inredningen, ett par blommställ kanske ? :)



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/18 :  06:44:42  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Yps

Jo, han försökte förklara något i fredags kväll. Får nog ta och rita upp rummet, eller scanna in någon ritning, så får ni se hur det ser ut. Det är så att halva "bakväggen" är öppen ut till hallen, andra halvan är en trappa till övervåningen, där under hade jag tänkt att ha ena basmodulen isåfall.



Jag tror faktiskt vi körde med "bara" 2 moduler hos knoppen, tror inte vi körde 4 faktiskt. Men jag vågar inte lova dig riktigt =))

Det kan faktiskt varit av någon annan anledning än väljud med.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/18 :  08:36:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är svårt att sia om det finns en absolut sanning när det gäller basmodulplacering. Varför?

Det beror mycket på var man tänker placera lyssningsplatsen.

I min förra möblering var jag tvungen att använda basmoduler även bakom lyssningsplatsen eftersom jag då hade lyssningsplatsen i mitten av rummet. Alla vet ju hur basen låter i mitten av rummet. Just det, ingen bas! Det beror på att stående vågor i medeltal har mycket fler noder än bukar där. Genom att placera basmoduler baktill exciteras mycket få stående vågor (egentligen exciteras de knappt alls) under 70 Hz och frekvensgången hamnade inom +/- 2 dB vid senaste mätningen (förutom en liten topp på 5 - 7 dB vid 14 Hz som berodde på öppen dörr, helmholtzresonans). Detta är närmast overkligt bra för att vara i basregistret, då avvikelser på upp till 20 dB är det normala. Ja faktiskt, +/- 10 dB är helt normalt!(med normala välplacerade fullregistershögtalare). Jag ville sitta nära eftrsom bilden bara är en 32" 4:3 TV, samt få en fin omslutning av surroundhögtalarna som sitter runt om (4 st). Nackdelen är att mina högtalare är fysiskt stora och det är egentligen på gränsen att vara för nära att lyssna på dem på 2,5 m avstånd. Ljudbilden kan då uppfattas som något utspridd i höjdledd. En nackdel med basmoduler runt om är att höga frekvenser kommer framifrån, medan man lyssnar "mitt i" basen. En fördel är att basljud blir EXTREMT tajta utan minsta tillstymmelse till resonant avklingning (rummets avklingning när de stående vågorna minskar i amplitud under lååååång tid, som är det normala).
En intressant "biprodukt" med basmoduler runt om är att ljudnivån hos eventuella grannar minskar i liknande omfattning. Ca tio dB är min gissning på att skillnaden är. Jag har inte mätt, men noterat detta med underlag av mina grannars klagomål!


Numera lyssnar jag på längre avstånd (ca 3,5 - 4 m) och högtalarna uppfattas nu som att de inte är utspridda i höjdledd. Då kan man inte använda fyra stycken basmoduler, eftersom det blir olika avstånd till dem, kommer detta att innebära utsläckningar. Det låter inte bra vill jag lova. Speciellt dåligt blir det om de bakre basmodulerna är närmare lyssnaren. Då uppfattar man dem före de högre frekvensregistren, blä!

"Lösningen" är då att använda enbart basmoduler framtill. Med flera fram kommer man att öka deras direktivitet och man kan på så sätt minska rummets inverkan en del. Stående vågen "på djupet" kommer dock att exciteras. Nu känns det som att det är en homogen vågfront av ljud man lyssnar på. Vissa frekvensregister är dock mycket dåligt återgivna, specillet en stor bredbandig dipp mellan 40 - 80 Hz cirka. Dessutom är ljudet präglat av längre efterklangstid i basen, vilket gör den något svampigare. Dessa problem går att hjälpa upp med mycket skrymmande basabsorbenter. En påtaglig nackdel är nu att TV-bilden för mig blir för liten. Lösningen är förstås att skaffa en projektor, vilket jag överväger, eller att flytta tillbaks som jag hade tidigare, vilket jag också överväger. Men helt nöjd är jag inte med någon av möbleringarna. Kanske skaffar jag en delay till basmodulerna, vilket skulle kunna vara den gyllene medelvägen.

Jag har även haft möblering med högtalarna längs långsidan. Basmodulerna var utsrpidda fram och bak. Det var nog den för mig trevligaste basåtergvning jag någonsin haft (och hört). Nackdelen var att man då satt med en vägg precis bakom lyssningsplats, vilket gjorde att surroundljudet inte blev bra bakom lyssnaren, det blev bara som ett 180 graders ljudfält.

Med ett större eller andra dimensioner av lyssningsrum hade jag säkert gjort på andra vis, det beror lite från fall till fall hur man möblerar ljudanläggningen.


Så det är egentligen alltid kompromisser inblandade när det gäller basåtergivning.

Hälsningar Johan



Jag har nyligen gjort en del mätningar av mitt eget lyssningsrum med olika antal basmoduler och olika lyssningspositioner. Mätningar är gjorda lite annorlunda än att mäta efterklangstid på normalt vis, det är gjort med tonskurar mellan 20 - 200 Hz, mellan 20 - 80 Hz: 2 Hz frekvensupplösning, 80 - 200 Hz: 10 Hz frekvensupplösning. Dessa mätningar ska analyseras snart, kanske i mellandagarna.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/18 :  11:41:27  Show Profile Send mag a Private Message
Tackar för den fina redogörelsen :)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000