Author |
Topic |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 11:39:50
|
Idag är det Långfredag. Minnen från dessa dagar som barn dyker upp. Var oftast hos mormor i Skinnskatteberg. Att få gå ut till någon kompis var inte att tänka på. Uch det går inte för sig, gå ut och spöka sig. Att få lite godis gick inte heller allt var stängt, ingenting var i rörelse. På televisionapparaten visades någon film något evighetslångt drama om Jesus som hasade sig fram i öknen i 3 timmar. På radion spelades sorgemusik. Hojtade man till vart det hych. Inte undra på att jag trodde att Långfredagen var årets längsta dag! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 12:47:32
|
Ungefär så upplevde jag det oxå för ca 40 år sedan
Nu snöar det rejält hos oss denna långfredagen så grabben är ute med kompisarna och har snöbollskrig.
Man skulle varit barn idag istället |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 13:15:41
|
Ja! det är inte mycket som var bättre förr.... Om man tänker efter
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 14:50:08
|
Jag minns också de långa långfredagarna...
fast
förr så hade tonåringarna byxorna uppe och knäppta, barnen fick lära sig att det någon enstaka gång på året fanns en dag som inte innebar glädje, lek, köpfest och 100 knyck i timmen
på den tiden kunde sociala myndigheter och polis namnen på de få knarkarna...
det gjordes bilar som Jaguar E-type och de svenska vägarna hade fortfarande fri fart på många ställen...
Mat var något som lagades i kök av någon som visste hur man gjorde...
Inspelningstekniken hade redan nått fram till 95% av dagens nivå...
man hade ännu inte byggt idiotiska miljonprogramområden...
alla hade en förälder eller far/morförälder som bodde på landet
kvinnorna var vackrare, åtminstone var de äkta vara...
en lärare var en ansedd person med hög lön och status
sommarlovet var 3 månader
somrarna var soligare och vintrarna var vitare
80% av lönen i pension, livet ut...
bara som en liten motvikt
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 15:19:46
|
Bra tankar Sladd. En hel de var faktiskt bättre förr, anser jag då även om dina Långfredagar inte låter så vidare hoppsan Svejk. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 15:58:12
|
Mina Långfredagar var faktiskt bra, de lärde mig någonting. Att allvar är en del av livet att ibland får jag stå ut även om det inte är så hippt. Kom nyss hem från en Långfredagmiddag, den var inte som mina syrrans muppungar skulle styra och ställa över föreställningen. Köpte som vanligt inte detta och sa ifrån vart som vanligt kallad Morbror Hitler. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 16:50:24
|
Men Svejk då, det gäller att inte kränka de små livens integritet
(på en praktik i en mellanstadieskola myntades ett uttryck. Efter att ha varit 4 veckor i en klass och sett att 80% av alla energi, alla farhågor, alla uppmärksamhet och all kraft gick åt till 2 av de 27 barnen som annars gjorde skrot av allting undrade jag var OBS-klasserna tagit vägen. Tänk om 25 elever fått uppmärksamhet, studiero och en normal tillvaro som nu togs ifrån dem.
uttrycket?
"Ställ dom i snön och ring socialen" )
Dysfunktion, återlämna till föräldrarna, ring polisen, gör om gör rätt. Släpp sen in dem i den normala världen igen...
Ibland TYCKER jag allt ovanstående |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 20:40:55
|
Långfredag....The Longest Day.... öhh med frank Sinatra och Paul Anka m.fl. quote: kvinnorna var vackrare, åtminstone var de äkta vara...
Om än hårt sminkade och med mycket mascara. DIN normen för och high fidelity var 30-16000Hz. Kassetten var ny och det fanns två olika typer av kassetter. En från Grundig och den andra som de flesta känner till var från Philips, men dom var inte kompatibla med varandra trotts att dom till synes såg lika ut. Minns ni dom? |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 22:59:55
|
Långfredag för mig som anställd, då var det en ledig dag, men som egen företagare var det ingen större skillnad, det var bara att jobba......... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 23:57:50
|
Jag är född på en långfredag |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2008/03/22 : 00:50:19
|
Ja, den var lång. Men nu är den slut!
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2008/03/22 : 09:40:45
|
quote:
Man utgår från vårdagjämningen som infaller antingen den 20 - 21 mars.
Det är då natt och dag är lika långa.
Sedan är det månen som bestämmer, närmare bestämt den första fullmånen efter vårdagjämningen, för den närmaste söndagen efter den fullmånen blir tidpunkt för påsksöndagen.
På så vis är påsken en rörlig helg med olika datum varje år.
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2008/03/22 : 23:44:59
|
Gaffa, ja alla sätt är ju bra.
Hur vill du illustrera när man inför julen hänger färgade kulor i grenen |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 07:48:14
|
quote: "Ställ dom i snön och ring socialen" )
Dysfunktion, återlämna till föräldrarna, ring polisen, gör om gör rätt. Släpp sen in dem i den normala världen igen...
Ibland TYCKER jag allt ovanstående
Har en son som har haft mycket tufft med bla skelögdhet (med tillhörande operation på båda ögonen), det har inneburit att inte han lärt sig att tolka signaler ordentligt från andra människor (han har alltså sett dubbelt hans första 5-6 år; nu är han över 7) . Detta har i sin tur inneburit inpulskontrolls brist och ev. en liten grad av autism (han är under utredning). Han är faktiskt en mycket intellegent grabb men har svårt att få kompisar.
Förvånad att du ö.h.t. tänker så Sladd, då du för övrigt uppenbarligen anser dig som en moralens väktare här. M.a.o. ska han ställas ut i snön enligt ditt sätt att se...
Det är mycket bättre att vara barn idag då man vet att vissa barn har det extra jobbigt, och får hjälp så dom kan komma igen, att sedan mina barn spelar dator, spelar tvspel, äter på MCDonalds ibland ser jag inte som ett allmänt moraliskt sönderfall.
Men du kanske har dina värderingar från din gyllende uppväxt då "besvärliga" ungar skuffades/gömdes undan, så du kunde berätta hur bra allt var i din mammas rena kök ätandes hemgjorda köttbullar, vilket tydligen är mest viktigt.
DET VAR INTE BÄTTRE FÖR!!!!!! |
Edited by - Pettersson on 2008/03/23 07:49:35 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 09:37:51
|
Hej Pettersson.
Såklart har du rätt när det gäller din egen son och du märker hoppas jag att jag överdriver när jag säger att jag ibland TYCKER osv.
Men.
De framsteg som görs när det gäller barn med särskilda behov neutraliseras hela tiden av att man tar bort resurser, integrerar i klasserna och barnen med särskilda behov blir i det läget utsatta för att ha en ständig strid mitt i stormens öga med lärare som inte har kompetens och med kamrater vars skolgång hela tiden störs av de "störiga". För det är vardagsfakta, 2 störiga gör skrot av vardagen och möjligheten till en sund och bra inlärningsmiljö för 25 andra. Det tycker inte jag är OK.
Men igen.
det är ju inte de störiga som skall sota för detta system och tvingas sitta där som syndabockar för alltihop. Man vet idag hur man gör för att underlätta, kompensera, ge alternativ undervisning och träna impulskontroll, koncentration etc. Det kostar dock pengar och det har vi inte råd med i det här landet. (lösningen är ju knappast att "gömma" dem som någon form av freaks)
Så
Med rektorer som idag är anställda för att skära ned under falsk flagg (de som ställer sig på lärarnas och elevernas (pedagogiska) sida har för länge sedan slutat) finns inget gehör för att lärargrupperna vill se över systemet (för det vill dom). Kaoset skall pågå eftersom det är billigast.
Vad återstår i den vansinniga frustration? Jo, ställ dom i snön och ring socialen, såklart en överdrift men den är grundad i vanmakt.
Slarvigt skrivet och jag ber om ursäkt om du tog åt dig, ovanstående beskriver hur jag anser att det hela ser ut. Någon moralens väktare tror jag inte att jag är här inne, men kanske en av de få som överhuvudtaget ger uttryck för moraliska åsikter.
mvh
EDIT: jag använde order "dysfunktion" i förra inlägget men det var skolsystemet jag menade, inte dysfunktionella elever
. |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/03/23 09:40:54 |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 10:09:28
|
Kan personligen sakna den där känslan av att "Allt är stängt" på långfredagen. Tycker inte att allt behöver vara öppet 365 dagar om året. Sedan är det klart att man skall få ha snöbollskrig om man nu vill det.
När det gäller de "stökiga" eleverna är ju problemet att om de får väldigt mycket uppmärksamhet börjar resten också att stöka eftersom det ju verkar vara vägen till uppmärksamhet och det behöver ju alla.
Har eleven en diagnos är det lättare eftersom man vet ungefär vad som som fungerar och inte men det är lite olika från fall till fall. |
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 10:28:07
|
Vi har inte haft några problem att få resurser till att hjälpa min son, men det kanske beror på vi har krävt att få resurser. Inte i ett romatiskt skimmer av tomtebolycka och minnen av gamla goda tider trott att allt ska ordna sig av sig självt. quote: Någon moralens väktare tror jag inte att jag är här inne, men kanske en av de få som överhuvudtaget ger uttryck för moraliska åsikter.
Detta gör inte automatiskt att du har rätt, eller? quote: För det är vardagsfakta, 2 störiga gör skrot av vardagen och möjligheten till en sund och bra inlärningsmiljö för 25 andra. Det tycker inte jag är OK.
Intressant åsikt, så de ska skyddas hela livet, eller? quote: (lösningen är ju knappast att "gömma" dem som någon form av freaks)
Som moralens väktare skriver man inte att dom ska ställas ut snön då, eller??!!!
Om det är någon som tycker att jag överreagerar skiter jag i det, ger man sig på min son då får man svara för sig!! |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 13:01:39
|
Det var inte bättre förr, men, det är sämre nu. |
Exit Planet Dust |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 13:23:23
|
Petersson
Jag har definitivt inte gett mig på din son och jag har bett om ursäkt ifall du tolkade min skrivning antingen bokstavligen på det sättet eller tog åt dig. Mer kan jag inte göra där.
Bra att du fått resurser till din son! Hur ser dessa resurser ut? Om de är rätt så är han inte en av de 2 som gör skrot av de andra 25:s vardag.
Detta handlar ju inte om att "skydda" någon? Det handlar ju om att ge ALLA elever rätt till en fungerande skolmiljö. Med rätt resurser får både din son hjälp och de 25 en bra studiemiljö. Idag är så sällan fallet. Och är man kritisk så är man en elak jävel som inte tar hänsyn till de utsatta.
Alltså integreras dom i en falsk pedagogisk lågkostnadsmodell med väldigt lite stöd och med för få och för dåligt utbildade lärare. DET är vad jag kritiserar, inte att utsatta får hjälp eller att det är viktigt att de får komma med i vanliga klasser.
mvh
|
|
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 18:28:12
|
quote: Jag har definitivt inte gett mig på din son och jag har bett om ursäkt ifall du tolkade min skrivning antingen bokstavligen på det sättet eller tog åt dig. Mer kan jag inte göra där.
Din ursäkt är nu noterad och accepterad. |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 16:48:04
|
På engelska heter det Good Friday. |
|
|
|
Topic |