HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bästa budgetalternativen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/03/21 :  11:29:38  Show Profile Send Kmj a Private Message
Nu har jag redan det mesta jag frågar efter i hifiväg men av ren nyfikenhet så satt jag och kollade på lite olika komponenter och funderade på värdet av nytt vs begagnat. Så för att stilla det hela så tänkte jag fråga alla er här.

Ni ska köpa följande och får inte betala mer än 2000:- per del, vad hade ni då köpt och om möjligt varför?. Prylen behöver inte vara ny och inte heller finnas ute just nu på begagnadmarknaden men priset måste ju vara realistiskt. Det som sk inhandlas är:
CD eller DVD
Vinylspelare
Phonosteg
Försteg
Slutsteg
Högtalare

Integrerat och t.ex. försteg med riaa ränkas men fortfarande inte över 2000:-

.....where the music comes to die.

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/21 :  12:14:00  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Cambridge audio har ju bra grejer i förhållande till pris. Speciellt begagnat. Förstärkare och CD'n.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/21 :  12:38:12  Show Profile Send HNK a Private Message
vinylspelare kan jag rekommendera rega planar 2, eller den nyare modellen p2, är nöjd med kvaliten och hur den känns att använda, kan inte utlåta mig om hur den låter då det är min första vinylspelare, men den/dom har fått mycket bra kritik.

dvd/cd spelare en cambridge dv89 under 2000 beg. (har fått bra kritik.)

högtalare för 2000:- skulle jag valt ett par dynavoice m-65, spelar riktigt riktigt bra för priset. kostar 2000 nya ink. frakt www.fynda.se

Riaa skulle jag kollat på ett beg. Pro-Ject Phonobox SE II.


Edited by - HNK on 2008/03/21 16:37:04
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/21 :  15:08:52  Show Profile Send dwain a Private Message
vinyl kan jag inget om så den hoppar jag över.

mjukvaruspelare där hade jag köpt en beggad pioneer cd. Låter riktigt bra för pengarna oftast.

Jag hade inte köpt för och slutsteg utan en integrerad. Exempelvis dyker hk 690 upp ibland för runt 2000kr spelar ruskigt bra och driver allt.

Högtalare där skulle jag valt ett par beggade proson reality 63mk2.
Annars ett par beggade infinity primus. Fått toppbetyg i hifi musik
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/03/21 :  15:25:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
men varför inte satsa på en intregerad med inbyggt riaa och lägga mer på högtalarna istället?



Visst. Om jag nu hade vart ute efter en ny anläggning så hade en dyrare integrerad vart intressant men nu ville jag bara veta vad man kan få för under två tusen. Ren nyfikenhet bara.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/03/21 :  16:50:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag gjorde ett litet projekt i höstas. Projekt 2000 spänn. Tanken var att kolla hur mycket väldjud gick det att få för 2 loppor. Detta inhandlas

1400 kr Förstärkare vart en Gainclone DIY
400 kr Högtalare Boston golvare Blocket
150 kr Cd spelare bärbar Thompson Loppis
74 kr kablage Classe

Budget sprack i vanlig ordning 24 spänn över!!

Detta system spelade inte alls tokigt, kul experiment/test


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/03/21 :  16:52:38  Show Profile Send Leffler a Private Message
Högtalare hade jag skaffat (och har faktiskt gjort det, till mamma...) någon av Dynaudios äldre audiencemodeller, brukar kosta runt 2000:- och är väldigt roliga att lyssna på.
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2008/03/21 :  18:19:01  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Jag sålde mina Acoustic Energy AE-109 golvhögtalare till förmån för ett par nya Aegis One bokhyllehögtalare. Det gick ekonomiskt jämnt upp. Jag är mycket nöjd, igen!

Acoustic Energy finns i många varianter. Det är inte svårt att finna dem för c:a 2000kr/par på begagnatmarknaden. Rekommenderas.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000