HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dilemma med ett tamron objektiv och reparation...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/03/21 :  08:20:24  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag har ett Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II LD Macro (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12393) till min Canon 300D , nu när jag tog fram det så autofokuserar det inte längre.

Kit-linsen som jag har fungerar som det ska, så problemet verkar vara hos objektivet och inte kameran, men givetvis så ska jag testa det med en annan kamera så att jag är säker på det.

Objektivet är inköpt 2006-05 och kostade 1095:- jag är hyfsat nöjd med objektivet, det tar fina bilder i förhållande till sitt pris. Det finns givetvis bättre objektiv, men då kostar dom ofta dubbelt upp.

Jag hade ett års garanti på objektivet som har gått ut, jag har 3 års kostnadsfri reklamationsrätt men för att kunna hävda den så måste jag kunna bevisa att felet fanns på kameran under första 6 månaderna. Om jag förstått det hela rätt kring garantier och reklamation.

Efter ett första samtal till återförsäljaren så ställer dom upp och returnerar det kostnadsfritt till servicestället/huvudagenturen för en översyn.

Efter samtal med huvudagenturen så säger dom att det låter som om motorn har dött, och är det ett dåligt exemplar av linsen som jag har så kan det hela nog lösas på good-will-basis. Alltså att jag hålls kostnadsfri.

Om felet är mitt handhavande och efter fått en prisuppgift vad en lagning skulle kosta och jag inte vill reparera så kostar det mig 200:- att få objektivet hemskickat. Alltså, nästan en femtedel av vad objektivet kostade nytt.

Alltså, det är tveksamt om det är ekonomiskt sunt att reparera det, till och med frakten på 200:- plus den tid det tar för mig att ta mig till återförsäljaren för dom ska skicka ner det känns som overkill.

Men om jag får tillbaka mitt objektiv reparerat utan kostnad så skulle jag vara mycket nöjd.

Nästa steg blir väl att maila servicestället för att se om man kan få något förtydligande skriftligt om deras uppfattning och hur långt deras good-will kan sträcka sig.

Här är några bilder tagna med objektivet, kanske inte säger så mycket om kvalitén på det, men bara för att visa att man kan ta helt ok bilder med det och att det klarar av att "frysa" tillexempel fotbollspelare i luften.










Exit Planet Dust

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/22 :  09:46:25  Show Profile Send edison a Private Message
200 kr för återsänt objektiv utan reparation (ifall dom anser det inte är garanti alltså) är i praktiken en gratis undersökning! 200 täcker ju bara frakt fram/åter.
Ganska schysst ändå...att det blir en hög % av objektivets värde beror ju enbart på ett extremt lågt inköpspris...så är kanske inte mkt att orda om...

Till saken:
Om säljaren efter din beskrivning av felet, och förfrågan hos agenten, fått grönt av agenten för garanti/goodwill kanske dom kan ge dej ett OK att du får skicka det direkt till agenten(?)
Du lär ju bifoga kopia på kvittot så dom ser det när är köpt, och var.Kanske du även kan ta ett snack själv med folket på agenten innan.

Skulle tro att OM, alltså OM, dom inte tycker fri rep är OK så skulle du slippa hela "undersökningskostnaden" om dom får behålla optiken (så brukar det gå till vid "efter garanti-service" ifall reparation av ägaren bedöms oekonomiskt).

Skulle i fallet du skickar det direkt då enbart bli din "till service-frakt" som blev din kostnad.

Det borde inte vara problem få sådant utrett innan(!) du åker till säljaren (eller skickar det själv till agenten)

Sen om (vilket jag antar) det inte är fysiskt skadat så skulle iaf jag tycka att OM dom skulle laga ett "dåligt exemplar" på goodwill, hur skulle det INTE kunna vara ett "dåligt ex" ifall nu AF-motorn är paj (utan att du skadat den)

AF-motorn kan i praktiken bara skadas av dej om du vrider fokusringen med AF inkopplat, så att motorn tvingas rotera av din vridning.Brukar inte paja men tar man i hårt så KAN det ju skadas.
Likaså ifall du tappat objektivet i backen, klart det kan skadas då.

Det lär du ju veta ifall du gjort, och då är bilden i mina ögon klar - ser ut som detta skall sluta gott om du vet du inte "dragit sönder motorn".

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/03/22 :  10:36:09  Show Profile Send n0p a Private Message
edison: Jag tjänar ingenting, förutom mina resekostnader och tid till återförsäljaren på att skicka det själv, eftersom dom redan har gått med på att skicka objektivet med hänvisning till reklamationsrätten.

Varför jag kanske verkar lite bitter/sne är ju att det har funkat fin fint och sedan fått bo i en byrålåda lugnt och stilsamt senaste tiden, och så tar man fram det: Trasigt! :(

Men, jag ska ta ett snack med servicestället och försöka höra hur långt deras good-will verkar sträcka sig, annars får jag väl som du är inne på chansa, det värsta som kan hända är ju att jag får tillbaka det i samma skick för 200:-

Jag återkommer i ärendet när det händer något...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/22 :  11:18:10  Show Profile Send edison a Private Message
OK.

Jag fattade det som att du har *långt* att ta dej till säljstället, antog av det att det skulle spara dej en del att slippa ta dej dit.

Har det legat i lådan och *bara så där* var paj när du tog fram det är det knappast troligt det blir annat än ett najs avslut på storyn, efter vad som sagts dej av säljaren.

Hoppas iaf jag (vars kameraprylar gett sej några gånger genom åren.Som regel har det ordnat sej.I mitt fall har det några gånger handlat om ovarsamhet, andra gånger om "ren osis" med grejerna)

Ha det
edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000