HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla 2 passiva basar till ett subslutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:13:40  Show Profile Send HNK a Private Message
går detta och hur isåfall? är det nån skilland om man kopplar elementen i serie eller parallellt?

Har tänkt o bygga två basar med 8" och driva det med en vanlig subbasförstärkare.

Edited by - HNK on 2008/03/20 14:46:42

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  12:54:18  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ja, det går. Du kopplar ena kanalen till den ena modulen och den andra kanalen till den andra modulen (om du har ett stereosteg). Ja, det är skillnad att koppla seriellt kontra parallellt. Med parallellt minskar du motståndet till basmodulerna och tvärtom med seriellt. Med det blir ju ingen sådan koppling om du har ett stereosteg som sagt.
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  13:55:00  Show Profile Send HNK a Private Message
har tänkt att använda ett subbasslutsteg av denna typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13113
ett stereoslutsteg har väl inte filter som tar bort de högre registrena?
förstärkaren ska sedan byggas in i en separat låda, och kopplas via högnivå till min stereoförstärkare och via lågnivå till hemmabiostärkaren.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/03/20 :  13:58:33  Show Profile Send Anton a Private Message
Kanske en dum fråga, -men vad är en "vanlig subbasförstärkare"?

Angående serie- eller parallellkoppling beror det ju på basarnas impedans samt hur stabilt slutsteget är.
Vad är det för data på element samt slutsteg?

/A

[edit] Såg att just svarat, det steget bör nog inte lastas lägre än 4 ohm skulle jag tro

Edited by - Anton on 2008/03/20 14:01:47
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:19:43  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
har tänkt att använda ett subbasslutsteg av denna typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13113
ett stereoslutsteg har väl inte filter som tar bort de högre registrena?
förstärkaren ska sedan byggas in i en separat låda, och kopplas via högnivå till min stereoförstärkare och via lågnivå till hemmabiostärkaren.


Ja, då får du ju ett problem om du inte vill använda ett externt delningsfilter. Varför inte använda hemmabiostärkarens inbyggda filter?
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:23:35  Show Profile Send HNK a Private Message
jag ska bygga med två tangband w8-740c basar, tänkte bygga samma som den här killen har gjort: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40179 eller som lennarts två basar: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=30959

Anton: alltså menar ett sånt subwooferslutsteg som är inbyggt i en aktiv subwoofer.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:27:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Gör som jag!

Två stycken passiva basar med Peerless 10" och sedan ett Mackie M1400 steg som har inbyggda hög och lågpass filter. Bara att koppla och köra på!

Bryggat petar det ur sig rätt rejält med kräm... Kör mitt bryggat och basarna går i 4 ohm så jag får ut en sådär 1400 watt till dem... Räcker rätt långt och låter förträffligt! Kör likadant steg till frontarna med. Rejält med valuta för pengarna kan man lugnt säga...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:35:57  Show Profile Send HNK a Private Message
om vi tänker oss att jag har byggt en passiv bas och koppalr den till ett slutsteg av den typen jag länka, då går den att koppla till:

hemmabiostärkaren via lågnivå--->subwooferout(1rca kabel)

sedan kopplar jag via

högnivå (vanlig högtalarkabel) på slutsteget ----> stereoförstärkarens högtalarutgångar (efterom den inte har preout el subout)

så långt går det väl bra eller? sedan vill jag koppla på en till passiv bas på samma slutsteg och då undrar jag om detta går och hur jag kopplar det.

Edited by - HNK on 2008/03/20 14:51:54
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:37:25  Show Profile Send HNK a Private Message
vad menas med att brygga slutsteget?

Edited by - HNK on 2008/03/20 14:37:48
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:42:27  Show Profile Send HNK a Private Message
de verkar ju härligt bra det där mackie, men... det är långt över min budget.

Har tänkt att köpa ett slutsteg för max 1500 helst begagnat
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  15:28:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Bryggas menas med att istället för att hantera stereosignal så hanterar steget bara monosignal och på så vis används de bägge kanalerna i steget för samma signal vilket ger ett högre effektuttag... Kanske inte så pedagogiskt, finns säkert de som kan förklara bättre...

Annars är ju ett tips att köpa ett av Zacharys sub-steg som finns på www.ljudia.se

Där har du inbyggda filter osv. De är inte farligt dyra heller och där kan du koppla två basar till ett steg.

Finns egentligen ingen anledning att köra basarna i stereo då vi (människor) har extremt svårt att bedömma varifrån basen kommer. Ljud under ca 100 hz är ruskigt svårt att bedömma källan ifrån, så det räcker gott med ett steg (monosignal) till dina subbar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  15:34:48  Show Profile Send HNK a Private Message
ok, tack för beskrivningen jag förstår :D

aa det var så jag hade tänkt, koppla två basar till ett zachry steg etc. följdfrågan på detta är om jag tjänar nåt på att ha två basar i mono då? eller är det bara i stereo som det lönar sig?
Två basar är väl alltid bättre en en har jag hört.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  15:47:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Spelar ingen roll om du matar med separat signal för höger och vänster eller om du kör mono rakt igenom. Örat kan inte urskilja riktningen på så låga frekvenser som vi pratar om. Koppla på det sättet som blir enklast för dig!
Och ja, två subbar brukar bli bättre än en stycken. Enklare att få ett jämnt basljud i rummet samt att ljudet inte "tiltar", dvs känns som att mer bas kommer från ena högtalaren än den andra...

Lycka till!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  15:49:37  Show Profile Send HNK a Private Message
ok då gör jag så! tack så mycket! blir till att bygga lådorna på lovet, o basarna kommer på onsdag :P
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  16:00:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Alltid kul med lite projekt!

Vad jag läst här så är de där lådorna riktigt bra med tanke på pengen man lägger på dem!

Kommer bli kanon! Men ägna lite tid åt placering och inställning, räkna inte med att det låter hallelulja med en gång...

Jag ställde mina subbar "där man ska" ställa dem, dvs på samma vägg som frontarna står. Funkade inte alls. Nu har jag dem bredvid soffan jag sitter i istället och det funkar betydligt bättre.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  16:13:23  Show Profile Send HNK a Private Message
okej, aa jag får laborera med placeringen och ratta med inställningar, och sen ska basarna spelas in också.
Japp när allt är klart kommer det bilder här på hififorum på högtalarbygget, basbyggena och renoveringen av rummet.

Edited by - HNK on 2008/03/20 16:14:29
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  16:46:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Spelar ingen roll om du matar med separat signal för höger och vänster eller om du kör mono rakt igenom. Örat kan inte urskilja riktningen på så låga frekvenser som vi pratar om. Koppla på det sättet som blir enklast för dig!



Nja, det förutsätter ju att man delar dem brant nog för att inte kunna höra vart basljuden kommer ifrån. Sedan är det väl rent teoretiskt optimalt att köra i stereo vid stereosignal eftersom det finns en tidsaspekt mellan höger och vänster kanal i basen. Dock är det svårt att urskilja den tidsskillnaden som det rör sig om, så kör du på mono
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  16:53:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Merkurius-> Helt korrekt, men jag har för mig att Zacharys steg delar 24db?

Mitt filter delar 18db och jag delar vid 60hz ungefär. Funkar klockrent och jag kör i mono som sagt.

Men, tanken är helt rätt Merkurius!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  16:59:15  Show Profile Send HNK a Private Message
om jag ska köra i stereo kan jag då använda två st zachry dsw-150 slutsteg? såg en som sålde 2st såna.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  17:09:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Förutsatt att du har en stereoutgång på din förstärkare så går det naturligtvis hur bra som helst!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  17:33:34  Show Profile Send HNK a Private Message
Stereoutgång samma som preout? isåfall har jag inte det, men det går väl koppla in subben med högtalarkablar från stegets högnivåingångar till förstärkarens högtalarutgångar
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  17:55:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Absolut, har för mig Zacharystegen går att koppla på högnivå. Kopplade min gamla REL Stampede sub på högnivå och det funkade bra.

Vissa förespråkar att man använder högnivå, andra lågnivå.

Fördelen med högnivå är att du matar subben med samma signal som du matar dina frontar. Lågnivå funkar väl egentligen bäst i 5.1 uppsättning där det finns ett dedikerat och mixat ljudspår för lågbasen.

Men sen kan det också bero på hur tillverkaren av steget har tänkt sig det hela. Högnivå är inte alltid bättre än lågnivå och vice versa, så det bästa är (som vanligt) att prova sig fram.


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/20 :  18:30:43  Show Profile Send HNK a Private Message
Japp, de blir nog så, kommer ju köra högnivå till musik med strereoförstärkaren och lågnivå till film med hemmabioförstärkaren,
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/21 :  08:32:44  Show Profile Send HNK a Private Message
Kan detta funka bra kanske: http://hifikit.se/index.php?id=1502
någon som har erfarenhet av slutsteget?

Edited by - HNK on 2008/03/21 08:58:51
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/03/21 :  14:22:15  Show Profile Send educk a Private Message
hypex har jag aldrig hört själv men många gillar deras moduler. dock är väl det över budget eller var de 1500 kr per bas.
annars kanske detta kunde vara ett alternativ

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=6164

xtz brukar ju få bra i tester. har själv deras högtalare å dessa låter bra. kollar du dessutom på vilka basmoduler dessa är gjorde för att driva så kan den ju inte vara helt värdelös. lycka till med bygget!

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/21 :  16:49:05  Show Profile Send HNK a Private Message
Tack för tipset, ser ju ut att vara samma slutsteg som sitter i deras basar, isåfall låter det lite dyrt med 2000:- när 10 man får en färdig bas för 2700:-, fast den verkar passa bra för mitt ändamål eftersom den kan driva två basmoduler,ska kolla upp det lite till.
jag länkade fel slutsteg i förra inlägget. det var proson sa-1200 jag syftade på.
max får det kosta 2000, höjde budgeten lite :)


Edited by - HNK on 2008/03/21 16:52:39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000