HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/03/19 :  20:29:31  Show Profile Send svejk a Private Message
En bättre dvd/SACD har hamnat i hyllan. Är nöjd, era erfarenheter tyckanden om ljudet osv?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/03/19 :  22:39:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tycker det skiljer rätt lite mellan SACD och CD lagren på de skivor jag har. Däremot är själva inspelningen oftast bättre och mer "hifi" (mindre komprimering etc) på SACD skivor och det är i min mening den största fördelen.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/03/19 :  22:59:32  Show Profile Send esl a Private Message
SACD släpper mer från högtalarna.... mer rum.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/03/19 :  23:05:49  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror som f95toli att SACD:s fördel ligger i attityden/hifi-ambitionen som smittar av sig på produktionen. Det går förmodligen minst lika bra med CD-kvalitet rent tekniskt iom att knappt en bråkdel av dynamiken hos CD utnyttjas i praktiken även på "finare" inspelningar.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/03/20 :  00:19:08  Show Profile Send NewMount a Private Message
Något som låter betydligt sämre på CD jämfört med vinyl, är cymbaler. De tenderar att låta hårt och onaturligt, det låter "digitalt", även med finare CD-spelare.
Vidare tycker jag inte bastrummor får samma "vikt" och naturliga punch på CD. Jag har inbillat mig att det beror på den relativt dåliga upplösningen på CD-skivor. Det kan säkert finnas andra anledningar (?).

Det vore intressant att höra om bastrummor och cymbaler låter mer naturligt med SACD, som ju har mångfalt högre upplösning.
Kan någon dela med sig av erfarenheter på detta område?

Som ni kanske har listat ut, lyssnar jag mestadels på rock... Helst på vinyl, men det är ju bekvämt med CD...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/20 :  00:29:42  Show Profile Send CC a Private Message
Tycker nog att hela det övre registret låter naturligare på SACD. De (få) skivor jag har hört på SACD har imponerat till en viss del (men då har jag lyssnat på en förövrigt råtrimmad halvmille anläggning!).
Men SACD:s tekniska överlägsenhet ska man nog inte bortse från, men tyvärr (?) så är det nog så som f95toli säger, de bakom spakar å tryckerier ger nog SACD en större chans att visa sin bästa sida. För även vår utskällda cd-skiva kan, om man ger den en ärlig chans

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/20 :  00:31:29  Show Profile Send CC a Private Message
"bekvämt med CD..."

- Då skulle du allt ge "klämboxen" en chans! :-)
Låter bättre än CD och är väldans smidig...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/03/20 :  07:29:02  Show Profile Send llerk a Private Message
Menar du spelare eller skivor svejk? Tror kanske att du menar skivor eller?

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2008/03/20 :  07:35:56  Show Profile Send short_cuts a Private Message
quote:
Låter bättre än CD

Jag brukar aldrig kommentera sådana här saker men detta är inte sant!
Frågande(?); läs (en av många) artiklar:
http://www.stereophile.com/features/308mp3cd/

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/03/20 :  08:49:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
SB kör inte komprimerat, åtminstone inte med en "seriös" användare så visst kan det finnas fördelar i att avläsningen inte sker i realtid som i CD-spelaren.

Att komprimerat inte är så bra har jag nyss märkt då jag koplade in en mediaspelare som jag köpt för skoj skull. Jag körde 192kb/s WMA och tog digitalsignalen till min vanliga DAC och jämförde med min normala CD-drive. Mediaspelaren lät hyggligt och visst kan man ha den för slölyssning när man inte är så noga men detaljerna i det övre registret försvann och rumsåtergivningen försämrades kraftigt. Detta är förstås bara min upplevelse.

SACD tycker jag har lite fördelar i diskanten och rumsåtergivningen jämfört med CD men jag har nog inte upplevt "hela förbättringen" än eftersom min SACD-spelare inte är perfekt.

Edited by - MatsT on 2008/03/20 08:55:09
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:36:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag brukar aldrig kommentera sådana här saker men detta är inte sant!
Frågande(?); läs (en av många) artiklar:
http://www.stereophile.com/features/308mp3cd/


Vi får inte missförstå varandra, ingen här på forumet påstår väl att MP3 skulle låta lika bra som CD.
De som förordar spelare som Squeezebox menar att det finns en stor nackdel med att hämta information direkt från en snurrande optisk skiva. SB mellanlagrar musiken i ett minne i spelaren och därifrån hämtas informationen till DA-omvandlaren. Det ger möjligheter till att få låga jitternivåer. Flera cd-spelare jobbar på samma sätt och mellanlagrar informationen. Men förutsättningen är ju naturligtvis att man använder lossless-format som inte gör åverkan på musiken.

Lite offtopic, nu tillbaka till SACD.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:42:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Precis som MatsT säger så låter SB så bra som de filer man matar den med. Varför mata den med mp3 när det går att köra okomprimerat?
Åtminstone Transporter klarar väl 24/96 också, om man nu har några sådana filer att spela?

Tyvärr kan jag inte säga sådär jättemycket om SACD. Jag har visserligen en SACD-spelare men inte därför att den spelar SACD. Av någon anledning ogillar den dessutom tre av de fyra SACD-skivor jag har. Det måste vara någonting med dessa skivor för den som fungerar fungerar alltid klockrent medan de andra tre går att läsa typ en gång på femtio. Ska väl gräva upp några andra SACD-skivor för att verkligen få reda på om det är skivorna eller spelaren. Dock har jag noterat att samma skivor varit oläsbara i två dator-DVD-läsare...

Den skivan som råkar fungera tycker jag nog låter lite mjukare med SACD-lagret än CD-lagret.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/03/20 :  14:26:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag kopplade nyligen in en Pioneer 668 i systemet. Har sedan tidigare en bra cd combo License Teac. Har några Dylan plattor i cd och sacd utgåva. Kör jag cd i båda spelarna vinner License Teac. Men Pioneer med sacd spöar min andra maskin. Några Mofi sacd som tex Cowboy Junkies låter mycket braaa. Tycker det är sorgligt att detta format inte riktigt fick chansen. Potentialen finns onekligen.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/03/20 :  21:34:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med! Det är sorgligt att mp3 är mer populärt än SACD som definitivt har förutsättningar för att låta riktigt bra men ljudkvalitet tycks inte vara så gångbart längre.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/21 :  00:30:48  Show Profile Send CC a Private Message
"mp3 är mer populärt än SACD"

- kan kanske bero på spridningen och lätttillgängligheten av Mp3 mer än dess ljudliga sida... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/03/21 :  07:58:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Naturligtvis betyder tillgängligheten och kostnaden mycket men alltför få gör medvetna val av högre ljudkvalitet och därmed försvinner SACD ocg DVD Audio verkar det som, synd!
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/03/21 :  10:10:48  Show Profile Send JMlab a Private Message
Har provat SACD på allt ifrån DCS till Playstation och visst är upplösningen bättre ljudbilden större och basen bättre,men långt ifrån alla SACD-inspelningar är bra, ibland kan vissa cd-inspelningar väl mäta sig med SACD tex vissa av XRCD-inspelningar,samt många av Turtle records är i en klass för sig själv!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/03/21 :  13:57:54  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
ibland kan vissa cd-inspelningar väl mäta sig med SACD tex vissa av XRCD-inspelningar,samt många av Turtle records är i en klass för sig själv!!
Jag tycker nu inte att det är helt rättvist att jämföra så. När det gäller XRCD så väljer dom ur en något begränsad katalog eller så väljer dom sådant som går att renovera(mastra) på ett snyggt sätt. Turtle´s inspelningar är oftast ganska enkla och dom är från början speciellt gjorda för "audioter" audiofiler. De flesta SACD inspelningarna som görs idag är klassiskmusik som också är tämligen enkelt att göra om man vill att det ska vara surround. Jag är inte heller så säker på att det är någon egentlig skillnad när man lyssnar i stereo på CD spåret jämfört med SACD spåret. För flera år sedan tittade jag på några skivor och jämförde spåren vad beträffar frekvensomfånget. Det var just ingen skillnad som jag kunde se. Men det var då det och jag har inte tittat hur det är idag. Men faktum är ju ändå att jag knappast hör något över 20KHz.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/03/21 :  16:01:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Har någon gång sett någon sida med en massa bra SACD inspelningar, någon?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:55:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
SACD:s tekniska överlägsenhet

Ja på pappret är den överlägsen cd men inte när man lyssnar och jämför men detta är dock endast min uppfattning efter att ha test flertalet gånger och på olika SACD-spelare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:14:30  Show Profile Send MartinN a Private Message
Min åsikt och väg till välljud har varit att jag
hellre satsar på en bra DAC till 44.1kHz CD än
att jag köper 'överdyra och begränsade' SACD:n.
Dock, får jag hyperbilliga hybrid-SACD:n kan
jag tänka mig att köpa, men tyvärr har det visat
sig att billig klassisk musik på SACD är inspelad
år 1992-1995 och jag kan nästan garantera att
man inte spelade in på DSD på den tiden. SACD
hybriden är alltså 'FUSK SACD' dvs. man har
bara up-samplat 44.1kHz master till DSD.

Nej, hellre än bortkastade pengar på SACD så
har jag kvalitets CD avspelning.

Martin
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/03/25 :  11:25:44  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har själv ägt en Sony SACD XA 333-es ( kostade då ca 20 000)

Den åkte ut på annons samma dag som den jämfördes med en bärbar för 700kr.
Det är möjligt att det var något fel på den. Men det saknades dynamik och transienta egenskaper som jag uppskattar. På pappret ska SACD vara mycket bättre. Men erfarenheten och mina öron säger tyvärr något annat.
Förhoppningsvis har dom nuförtiden fått ordning på detta.
Idag 5 år senare har Streamad musik ihop med en bra DAC gjort rejäla lyft i anläggningen.

Edited by - Stormen on 2008/03/25 11:27:31
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2008/03/25 :  15:14:28  Show Profile Send Mupp a Private Message
Har själv en Bladelius Freja, den är ju ganska välkänd och ett tjugotal SACD. Jag kan till vill del hålla med Stormen att vissa skivor känns platta och med dåliga transienta egenskaper. Det gäller just rockigare musik med mycket diskant. Det som jag uppfattar som den stora skillnaden mellan SACD och CD är just diskanten. CD har ju lite 'tom' diskant - SACD fyller ut denna, men det blir ibland på bekostnad av snärten. Detta är tydligast för skivor som inte är gjorda med ren DSD teknik.

Jag tycker SACD är klockrent på klassisk musik (där man inte har några trummor), men är mer tveksam till formatet för rockmusik, i varje fall på de vanliga PCM inspelningarna.

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/03/25 :  20:03:42  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Det finns både bra och dåliga SACD och formatet är ingen garanti för att det låter bättre. Föredrar exempelvis Barber´s "Café Blue" på FIM´s utgåva över MFSL´s SACD medan "Modern Cool" låter bättre på SACD än CD. XRCD-utgåvan av "Companion" håller jag dock för bättre än både CD och SACD-utgåvorna. Generellt sett tycker jag att de flesta SACD låter bättre än motsvarande inspelning på CD. Spelar på en Gondul M
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2008/03/25 :  22:46:05  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Jag är litet bekymrad över att alltför många SACD med klassisk musik tillför ett trist brus jämfört med samma skivas CD-lager. Är det jag som är knasig, eller...
Tyvärr hörs det bara med den fina anläggningen - min äldre SACD/DVD med flerkanalsstärkare lider inte av samma symptom. Tror ni det är "fusk-SACD" eller problem med spelaren eller problem med mig? :-)

Fridens påskliljor
/olof
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/26 :  07:55:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Sceptic jag tycker nog att man kan slå fast att det i de flesta fallen inte är spelarna som inte klarar av att återge hur bra SACD är, utan att det mer beror på inspelningens kvalitet samt att formatet faktiskt inte är så mycket bättre än vanlig cd vilket jag skulle tro är den stora anledningen till att varken SACD eller DVD Audio blivit några format att räkna med.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2008/03/26 07:55:59
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000