HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Seas H1224 L18RNX/P 6,5 tum alukon ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/17 :  21:18:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag undrar om nån har testat dessa ??? De omnäms i Seas egna papper som lämpliga för transmissionslådor, till skillnad från Seas papp-kon element. Jag grubblar på två sådana i varsit litet tappat horn och det är ju en del ganska brutala tryck i horn. De simulerar bra, men håller de??
Kan det påverka negativt att konen har ett glapp mot faspluggen i mitten? Kan det uppstå blåsljud??
Många frågor, men jag hoppas att det finns nån vänlig själ med viljan att dela med sig av erfarenheter av dessa element.
Mvh Johannes.

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=186

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/03/17 :  21:25:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad har du för lådsimuleringar för det där?
(EN som har just de elementen)
((Fast det hade jag ju inte, när jag tittade efter närmare))

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/03/17 21:27:02
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:28:23  Show Profile Send linnar a Private Message
"Kan det påverka negativt att konen har ett glapp mot faspluggen i mitten?"
= Öppningen mellan faspluggen och membranet går ner på insidan av spolen och ner
under spolen. Där vänder öppningen och går upp på utsidan av spolen tills den
kommer fram till det lilla utrymmet bakom spidern och där tar det stopp.
Alltså är det inte öppet in till lådan.

"Kan det uppstå blåsljud??"
= När spidern rör sig fram och åter pumpar den motsvarande luft genom spolen och
på så vis kyler den spolen. Spiderns yta som pumpar luften fram och åter är för
liten för att det skall uppstå hörbara blåsljud.

Elementet verkar som "klippt och skuren" för diverse horn, pipor och liknande.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/03/18 :  11:06:47  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har byggt med precis de elementen och spelar för närvarande väldigt nöjd med de högtalarna jag byggde. De sitter i en basreflexlåda på ca. 34liter. Hornet satte jag på diskanten (H1212) istället där det passar mycket bättre.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11371&postdays=0&postorder=asc&start=180
http://user.faktiskt.se/Martin/Aluminiumprofilen.doc

Jag kom fö. tvåa i tävlingen. Jag blev slagen på mållinjen kan man säga.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/03/18 :  20:43:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack Linnar! Det var intrycket jag fått av dem oxå. De ser ut som om de är gjorda för lite mer krävande användning, tex TL.

quote:
Jag har byggt med precis de elementen och spelar för närvarande väldigt nöjd med de högtalarna jag byggde. De sitter i en basreflexlåda på ca. 34liter. Hornet satte jag på diskanten (H1212) istället där det passar mycket bättre.

"Hornet passar bättre på diskanten" är ju inte riktigt tillämpbart här då det skall vara ett par subbor. Inte många diskanter i ett bashorn.
Hur är basen från dina lådor?? Går det att spela högt?
De ser väldigt fina ut. Ganska inspirerade av ett finskt högtalarmärke?!

Tack för information.
Mvh Johannes.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:38:39  Show Profile Send marens a Private Message
Basen är djup och bra, går hörbart rakt ner till 27Hz. Det går att spela mer än tillräckligt starkt (har aldrig provat att "maxa" dem så att de börjar dista då jag bor i lägenhet). Har inte hört blåsljudet från faspluggen heller.

Ska jag knarka bas ordentligt så gör jag det i bilen.

Angående finska inspirationer så är det mer eller mindre en tillfällighet. Byggde ett par liknande högtalare innan (innan Amphion kom) som sedan fick en waveguide på diskanten som lösning på ett problem jag länge gått och grunnat på och dessa har jag bara förfinat lite utifrån dem. Aluminiumbasar och diskanter har jag kört med länge och just L18 råkade vara den lämpligaste basen jag hittade för det här projektet. Jag kan inte svära mig fri från att ha sneglat på Amphion (och även Mike Thomas) parallellt med bygget men egentligen så bara råkade de likna varandra pga att jag ville ha just aluminiumbasar (för friheten från uppbrytningar i passbandet) och waveguides (för att matcha spridningsmönstret till basen).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000