HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Trafomatic Audio i Sverige
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/17 :  20:06:26  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message

www.akkelisaudio.com

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:13:20  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Behövs det fler märken i Sverige???? I och med att världen krymper i samma takt som internet växer får vi tillgång till fler och fler influenser och produkter. Alla tillverkare, stora som små har en chans att komma ut med sina produkter. För kunderna innebär det å ena sidan ett enormt utbud att välja ifrån och å andra sidan skapar det en massa frågor, är detta en bra produkt, är det ett stabilt märke, vågar jag chansa på detta nya okända eller skall jag ta det säkra för det osäkra och köpa något välbekant?

Jag upptäckte Trafomatic Audio från Serbien bland nyhetstrådarna på Sixmoons. Jag läste efter det en recension av "The Experience One" och fick då veta mer om företaget bakom Trafomatic Audio, Trafomatic. Företaget har nu funnits i elva år och är i grunden transformator tillverkare. Dom har samarbetspartners över hela världen och produktsortimentet växer ständigt. Eftersom transformatorer är den kanske viktigaste komponenten i en välljudande rörförstärkare så kändes företaget ha en bra bas att bygga vidare på.

Då man läser om uppbyggnaden av deras förstärkare så ter det sig väldigt lovande. Det är dubbla C-kärnetransformatorer som utgångstransformatorer, det är stora toroider i strömförsörjningen, det är choke reglerad strömförsörjning, det är single end rör konstruktioner, det är ingen negativ återkoppling och sist men inte minst, det är en design som estetiskt verkligen tilltalar mig.
Lägger man ihop detta och dessutom tittar på prislappen som är oerhört konkurrenskraftig i förhållande till vad man får så bestämde jag mig för att ja, det behövs i varje fall ett nytt märke i Sverige.

Jag kan börja med att presentera modellen The Experience One. En SET förstärkare med 2A3 rör som levererar 4 watt. Den går att få med kinesiska rör eller med ett litet pristillägg med Slovakiska JJ rör. Trafomatic Audio förespråkar JJ versionen.

The Experience One följer Trafomatic Audios konstruktionsidé. Dvs toroidtrafos i ström försörjningen, överdimensionerade chokear, c-kärnetrafos som utgångstrafos, ingen negativ återkoppling, mundorf kondensatorer och alps volympotentiometer. Likriktningen sker med ett direktupphettat 5U4G rör, drivrören är ECC81 och effektrören 2A3.

Priset för The Experience One är 18 500 kr med Kinarör och 19 500 kr med JJ rör.
Pristillägg om man vill ha guldfärgade trafos.

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2008/03/24 09:09:29
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/20 :  17:16:14  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Nästa förstärkare att presenteras är The Experience Two

Den bygger på samma grundkoncept som The Experience One gällande trafos, chokereglering, val av kondensatorer, ingen återkoppling, etc.
Effektrören i The Experience Two är dom välrenommerade 300B trioderna. Även här kan man välja mellan kinesiska och JJ rör där Trafomatic Audio förespråkar JJ. Drivrören i The Experience Two är även de trioder, modellen 6SN7. Uteffekten i denna förstärkare är två gånger 8 watt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/22 :  16:13:56  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Experience Head One är i första hand en högklassig hörlursförstärkare med EZ81 rör för likriktning och trioderna 6S45P står för förstärkningen. I strömförsörjningen finns en väl tilltagen toroid transformator, Rubicon kondensatorer och metalfilm motstånd. Potentiometrarna kommer från ALPS.

Head One kan med sina dubbla C-kärne utgångstransformatorer med olika lindningar dessutom impedansmatchas mot dina hörlurar via en vridpotentiometer, 30, 100 och 300 ohm.

Head One kan även användas som en högklassig förförstärkare. Den har två ingångar, en line out och en sub out.

Head One kostar 9 000 kr.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/11 :  09:33:03  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Första sändningen landar i Gbg inom kort

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/11 :  09:41:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
Yugoslaviaaaaa Yugoslaviaaa!

Läckra prylar helt klart!!!

*stolt* Jugge!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/20 :  08:45:56  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message

Den första sändningen från Trafomatic Audio har landat i Göteborg. Nu finns Experience Two, Head One, Linestage och Phono för provlyssning. Experience Two kan förslagsvis prolyssnas med nästa nyhet i butiken, högtalaren Zu Druid. Druid har en verkningsgrad på 101 dB och passar bra ihop med bland annat små SET förstärkare.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000