HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Paypal solsken eller regn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/03/15 :  19:24:13  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Eftersom ämnet varit uppe tidigare så tänkate jag att min erfarenhet kanske kan vägleda någon villrådig.

Storyn är som följer:

Den 16/1 2008 köper jag en 2xlp 180G från en säljare på ebay, och betalat i vanlig ordning $52 med Paypal.
Följande förustsättningar är av vikt:
Säljaren har 20000+ i feedback varav 99,4% positiva.
Jag kar köpt 2 gånger tidigare från samma säljare utan minsta problem.

I början av Februari så har skivan fortfarande inte dykt upp, och även om "mister "customs man" lagger sig i, så brukar det aldrig ta mer än 2-3 veckor.
Jag mailar därför säljaren, och det blir några mail innan han svarar att "it's shipped".
Den 24/2 har jag fortfarande inte inte fått skivan, så jag startar en "Dispute" med säljaren hos Paypal.
När man startar en "Dispute" hos Paypal så måste det gå 10 dagar innan man kan gå vidare, meningen är att man skall kommunicera med motparten och lösa prolemet.
I detta fall så svarade inte säljaren trots tre kontakt försök.
Den 4/3 så escalerade jag detta till en "Claim" för att få mina pengar tillbaka.
Säljaren har då ytterligare 10 dagar på sig att reagera.
I mitt fall så var det helt tyst.
Idag 15/3 så fick jag ett mail från Paypal att ärendet var beslutat till min fördel, och jag har fått mina $52 i refund.
Vad drar jag för slutsatser av detta?:

Om ni använder Ebay så är det en fördel att använda Paypal, speciellt om säljaren har "Buyer Protection".
Även en säljare som har +20000 varav 99% positivt kan vara en ful fisk, genom att utnyttja förtroendet.
Jag fortsätter att använda Ebay och Paypal.
Systemet fungerar.
Ut på Ebay igen..............

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2008/03/15 20:32:07

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/03/15 :  20:15:48  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har nu 76+....men jag kööööper ju bara

quote:
Även en säljare som har +20000 varav 99% positivt kan vara en ful fisk, genom att utnyttja förtroendet.

Tänk på att konton kan säljas

ebay är skoj, kan vara lite beroendeframkallande

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/03/16 :  19:58:47  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Leif

Tackar för tipset. Går å väntar på en R-W ATD 2xlp 180G vinyl sen en månad ungefär. Har haft kontakt för en vecka sedan. ska maila en gång till ikväll!

Annars får det bli en dispute! I mitt fall beskriver man skicket på skivan så man tror säljare har skivan hos sig.
Så är det inte i mitt fall! Säljaren har i sin tur kontaktat underleverantören och väntar på svar? Man kan ju undra hur dom kan beskriva skicket på en skiva som ingen vet var den är

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/03/16 :  20:27:15  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Hej Anders!
Tänk på tidsgränsen för att starta en dispute, så du inte missar det.
MVH
//Leif

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/03/16 :  20:32:30  Show Profile Send iroise a Private Message
Anders s> Verkar underligt i min värld dvs att man säljer något som man inte äger eller har hemma! Skicket vet säljaren tydligen mao vet han exakt vilket ex du köpt!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/03/17 :  23:28:43  Show Profile Send govinda a Private Message
Pink Floyd - Roger Waters-Amused To Death LP 147.90 EUR
lp2 used,cond.sl/rec: m-/m- double album with 18 page booklet , 180 gram vinyl records , only 500 made!

STATUS: SHIPPED!

Mvh Anders.S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000