HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-anläggning max 5000-6000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:13:08  Show Profile Send Alarma a Private Message
Hej!
Jag har uppe frågat förrut men jag bestämde mig för att inte köpa någonting då vid det tillfället för att spara mina pengar. Lite bakgrundsinfo:

Jag är en 15-årig kille med begränsad plånbok och besparingar så jag vill MAX satsa 5000-6000 kr på en hifi-anläggning. Jag har ingen anläggning nu utan har endast byggt en sub med ett 8"element som jag har inkopplat till datorn i mitt rum.

Jag har "kollat" mycket på olika grejor och bla begagnat men jag vill helst inte köpa begagnat för att inte riskera att bli lurad och köpa dåliga grejer och så. Har bland annat varit och lyssnat på ett par B&W DM602 S3 med NAD C350 som en kille sålde beg fast då med DM S2-högtalarna.
Sen har jag lyssnat på Cambridge Audio A300 (tror den heter så). Vad kan ni rekomendera? Jag har ett rum på ca 12 kvm (normal takhöjd) så vilket element för bashögtalarern i högtalaren ska det vara ungefär för att det ska låta bra.

Hälsningar
Erik Paulsson

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:19:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

För de pengarna är det svårt att fynda nytt!
Kolla begagnade grejor istället, men försäkra dig
om att det är riktiga prylar.
Du kan ju fråga här på forumet.

har du en CD spelare idag så kan du ju använda den.
likaväl kablage kan du byta sist av allt, kör med
lakritssnören tills du gör egna eller har råd med bättre!

kanske hififorums stativare som snart är tillgänglig under DIY
kunde vara nått för dg om du kan bygga sälv.

annars är 5000:- rätt begränsande.
Det får nästan bli en integrerad förstärkare, kanske en
NAD, de har lite mer "driv" (ström) än de flesta andra
mellanprisprodukter, och har oftast bra pris/prestanda!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:22:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Alarma

Hej!
Jag har uppe frågat förrut men jag bestämde mig för att inte köpa någonting då vid det tillfället för att spara mina pengar. Lite bakgrundsinfo:

Jag är en 15-årig kille med begränsad plånbok och besparingar så jag vill MAX satsa 5000-6000 kr på en hifi-anläggning. Jag har ingen anläggning nu utan har endast byggt en sub med ett 8"element som jag har inkopplat till datorn i mitt rum.

Jag har "kollat" mycket på olika grejor och bla begagnat men jag vill helst inte köpa begagnat för att inte riskera att bli lurad och köpa dåliga grejer och så. Har bland annat varit och lyssnat på ett par B&W DM602 S3 med NAD C350 som en kille sålde beg fast då med DM S2-högtalarna.
Sen har jag lyssnat på Cambridge Audio A300 (tror den heter så). Vad kan ni rekomendera? Jag har ett rum på ca 12 kvm (normal takhöjd) så vilket element för bashögtalarern i högtalaren ska det vara ungefär för att det ska låta bra.

Hälsningar
Erik Paulsson




De hade i Hifi&Musik en serie där de letade efter separata delar just i denna prisklassen. De fick ihop riktigt lyckade anläggningar. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:28:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Detta är kanske inte alls något för dig, men du kan få ett bra hörlurssystem för de pengarna, med betydligt bättre ljudkvalitet än med högtalare för samma pengar.
Men det förutsätter ju att man gillar hörlurar.
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:29:43  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Alarma

Hej!
Jag har uppe frågat förrut men jag bestämde mig för att inte köpa någonting då vid det tillfället för att spara mina pengar. Lite bakgrundsinfo:

Jag är en 15-årig kille med begränsad plånbok och besparingar så jag vill MAX satsa 5000-6000 kr på en hifi-anläggning. Jag har ingen anläggning nu utan har endast byggt en sub med ett 8"element som jag har inkopplat till datorn i mitt rum.

Jag har "kollat" mycket på olika grejor och bla begagnat men jag vill helst inte köpa begagnat för att inte riskera att bli lurad och köpa dåliga grejer och så. Har bland annat varit och lyssnat på ett par B&W DM602 S3 med NAD C350 som en kille sålde beg fast då med DM S2-högtalarna.
Sen har jag lyssnat på Cambridge Audio A300 (tror den heter så). Vad kan ni rekomendera? Jag har ett rum på ca 12 kvm (normal takhöjd) så vilket element för bashögtalarern i högtalaren ska det vara ungefär för att det ska låta bra.

Hälsningar
Erik Paulsson




De hade i Hifi&Musik en serie där de letade efter separata delar just i denna prisklassen. De fick ihop riktigt lyckade anläggningar. Mvh Kristofer




Vet du i vilket/vilka nummer det var i?

/Erik
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:32:48  Show Profile Send marens a Private Message
Satsa först så mycket som behövs på högtalarna för att du ska bli nöjd, det är dessa som smutsar ner ljudet mest. Om det inte är så viktigt med djup bas så är ett par Acoustic Energy Aegis 1 bra. Annars så är ett par ALR-jordan entry M ett säkert köp, mycket rent ljud och bra bas. Finns på http://www.apparat.se för 3000. Köp sen en billig cd-spelare, en Yamaha cdx396 (låter och fungerar alldeles utmärkt) för 1500:- på http://www.netonnet.se/ . Kolla efter en billig begagnad Nad, Denon eller något annat för resten. Högtalarkablar är billigt Noname 2.5mm (den genomskinliga som säljs överallt för 13kr/metern) fungerar alldeles utmärkt och är svåra att urskilja i blindtest även i en verkligt seriös highend anläggning.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:37:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Just det marens!

DOCK, har du redan en CD eller DVD så behåll den!
Dock inte en datorCD, det kanske blir jobbigt att
koppla, och att köra genom ljudkort blir sällan bra
med vanliga kort.

Ljudmakarn har biliga Tannoy www.ljudmakarn.se de hade nått
sista ex. för 2000:- för ett par veckor sedan! Kanske de
är nått att ha?!

Sedan en beg. stärkare!

kablage är skitsamma lika som marens säger ovan! Det är
tweaks, och tweaks köper man sist!

Rangordning viktiga länkar enligt NN i budgetsystem, och oftast i alla system ..
Högtalare
Rummet
Placering
Förstärkare
Signalkabel
CD/DVD
Högtalarkabel och andra tweaks

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:17:45  Show Profile Send jatttelite a Private Message

[/quote]


Vet du i vilket/vilka nummer det var i?

/Erik
[/quote]

Kan informera i morgon (alla tidningar finns på jobbet, hemma har jag inte tid att läsa)
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:34:41  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
NAD C300 eller dyrare NAD C320BEE
tillsamans med en högtalarbyggsats från kanske hifikit, möjligen då Acustic Symfoni.
Skulle jag säga vara en bra start på ett budgetpaket.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2002/12/17 :  03:01:24  Show Profile Send yudansha a Private Message
De fina 5000 kronorspaketen i HiFi & Musik är nog omöjliga att få tag på nu, tyvärr.
Håller på och sätter ihop en anläggning till mina föräldrar och kollar på NAD C300 och NAD C521i tillsammans med ett par ALR/Jordan Entry S. Kostar strax över 7000 kr men om du redan har en CD-spelare minskar priset med 2900 kr vilket borde vara i nivå med din budget. Rekommenderar också att bygga högtalare själv eftersom det blir billigare och så lär man sig massvis på köpet.
Låter vettigt att koncentrera sig på högtalarna då de bestämmer ljudkaraktären.
Hoppas du blir nöjd!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/17 :  03:09:30  Show Profile Send nalle a Private Message
Om du är rädd att bli lurad vid ett begagnatköp så kanske någon av de mer slipade rävarna på detta forum hjälpa dig/följa med för att titta på prylarna. Det kan ju i alla fall vara värt att höra sig för.
Var bor du någonstans?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:01:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Alarma

quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Alarma

Hej!
Jag har uppe frågat förrut men jag bestämde mig för att inte köpa någonting då vid det tillfället för att spara mina pengar. Lite bakgrundsinfo:

Jag är en 15-årig kille med begränsad plånbok och besparingar så jag vill MAX satsa 5000-6000 kr på en hifi-anläggning. Jag har ingen anläggning nu utan har endast byggt en sub med ett 8"element som jag har inkopplat till datorn i mitt rum.

Jag har "kollat" mycket på olika grejor och bla begagnat men jag vill helst inte köpa begagnat för att inte riskera att bli lurad och köpa dåliga grejer och så. Har bland annat varit och lyssnat på ett par B&W DM602 S3 med NAD C350 som en kille sålde beg fast då med DM S2-högtalarna.
Sen har jag lyssnat på Cambridge Audio A300 (tror den heter så). Vad kan ni rekomendera? Jag har ett rum på ca 12 kvm (normal takhöjd) så vilket element för bashögtalarern i högtalaren ska det vara ungefär för att det ska låta bra.

Hälsningar
Erik Paulsson




De hade i Hifi&Musik en serie där de letade efter separata delar just i denna prisklassen. De fick ihop riktigt lyckade anläggningar. Mvh Kristofer




Vet du i vilket/vilka nummer det var i?

/Erik



Jag tror attdet var i mitten av förra året möjligen lite tidigare. Skall kolla upp detta. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:23:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by yudansha

De fina 5000 kronorspaketen i HiFi & Musik är nog omöjliga att få tag på nu, tyvärr.
Håller på och sätter ihop en anläggning till mina föräldrar och kollar på NAD C300 och NAD C521i tillsammans med ett par ALR/Jordan Entry S. Kostar strax över 7000 kr men om du redan har en CD-spelare minskar priset med 2900 kr vilket borde vara i nivå med din budget. Rekommenderar också att bygga högtalare själv eftersom det blir billigare och så lär man sig massvis på köpet.
Låter vettigt att koncentrera sig på högtalarna då de bestämmer ljudkaraktären.
Hoppas du blir nöjd!



"Låter vettigt att koncentrera sig på högtalarna då de bestämmer ljudkaraktären."

Just av denna anledning så bör man inte försöka sätta ihop ett par högtalare. Ju mer tid du har ägnat åt att lyssna på olika högtalare och testat dig fram så inser du hur stor kunskap som krävs för att bygga en bra högtalare, och då inser man även att det krävs ännu större kunskap för att bygga en högtalare som inte bara du själv och din bekantskapskrets tycker låter bra. MvhKristofer
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:44:55  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by nalle

Om du är rädd att bli lurad vid ett begagnatköp så kanske någon av de mer slipade rävarna på detta forum hjälpa dig/följa med för att titta på prylarna. Det kan ju i alla fall vara värt att höra sig för.
Var bor du någonstans?



Jag bor i Huddinge söder om Sthlm.

/Erik
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/17 :  17:49:53  Show Profile Send Alarma a Private Message
Förresten. Kom på att mitt rum är bara på 10-11 kvm och inte 12 kvm. Jag har ingen CD-spelare förutom till datorn och jag vill helst ha en fristående. Jag ska väl satsta på stativare eller skulle det låta bra med ett par golvare i den rumstorleken? Med vilken storlek på basen ungefär? Jag skulle gärna vilja ha rätt schysst bas (man är ju tonåring ).

/Erik Paulsson
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:25:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Satsa på en stativare.
Bra golvhögtalara är dyra.
En stativare är ofta lite hissad i basen vilket
gör att man upplever att basen är djupare än vad den
egentligen är.
Till rytmisk musik tycker jag också att stativarnas
lite rappare bas passar bäst.
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/17 :  18:52:16  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Satsa på en stativare.
Bra golvhögtalara är dyra.
En stativare är ofta lite hissad i basen vilket
gör att man upplever att basen är djupare än vad den
egentligen är.
Till rytmisk musik tycker jag också att stativarnas
lite rappare bas passar bäst.



annars så borde väll Proson Conquest 66 II vara ett riktigt bra alternativ?
vilka faktiskt är riktigt bra golvare för endast 2000 kr.
vad menar du föresten med hissad?


Edited by - Jarfalk on 2002/12/17 18:53:14
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:02:17  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Tjenare Alarma.

Jag har också ett rum på ca 11kvm, fast ca 1/3 av rummet har snedvägg...dvs ett väldigt litet rum. I det rummet har jag klämt in två LTS F1(ok...inte helt äkta, P21-REX istället för LTS-basen...)Två surroundhögtalare, samma som nagref använder. Jag driver med en pioneer VSX-D510 5x80 watt. Också har jag en pioneer DV-340. Det är absolut inga problem att ha två så pass stora golvare i ett så litet rum, dessa är ju en meter höga med 8" basar. Det är faktiskt ganska trevligt eftersom man kan få ganska högt ljudtryck i ett så pass litet rum...;) Stereobilden kan kanske bli lidande men bör inte bli det om du placerar högtalarna bra. Min stereobild är iaf helt godkänd...fråga Nagref...;)
Jag tycker inte att du ska ha mindre än 8", men skaffar du 12" så får du nog räkna med att det blir dyrare... Jag skulle rekommendera dig att bygga LTS-F1 fast med P21-REX...fast då kan du inte räkna med att komma under 5000:- tyvärr...Dock är det ett par sjyssta högtalare som kan bli bättre enkelt genom att man byter till den bättre basen. Mina högtalare kostade ca 4000:- att bygga men man kanske kan komma undan med 3500:-. Jaja...du får väl fundera...jag tänkte från början uppgradera min anläggning lite grann...men vid det det här laget har jag passerat 10kkr...det är svårt att få ihop det utan att köpa begagnat som en del tidigare har sagt...

Lycka till/Petter

Frstn kan du se mina högtalare här om du vill:
hem.fyristorg.com/pl82

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2002/12/17 19:05:35
Go to Top of Page

Jarfalk
Member

58 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:13:33  Show Profile  Visit Jarfalk's Homepage Send Jarfalk a Private Message
quote:
Originally posted by Petter


Jag skulle rekommendera dig att bygga LTS-F1



sugen på dem, så finns det en byggsats att köpa på www.hifikit.se
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:13:45  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by Petter

Tjenare Alarma.

Jag har också ett rum på ca 11kvm, fast ca 1/3 av rummet har snedvägg...dvs ett väldigt litet rum. I det rummet har jag klämt in två LTS F1(ok...inte helt äkta, P21-REX istället för LTS-basen...)Två surroundhögtalare, samma som nagref använder. Jag driver med en pioneer VSX-D510 5x80 watt. Också har jag en pioneer DV-340. Det är absolut inga problem att ha två så pass stora golvare i ett så litet rum, dessa är ju en meter höga med 8" basar. Det är faktiskt ganska trevligt eftersom man kan få ganska högt ljudtryck i ett så pass litet rum...;) Stereobilden kan kanske bli lidande men bör inte bli det om du placerar högtalarna bra. Min stereobild är iaf helt godkänd...fråga Nagref...;)
Jag tycker inte att du ska ha mindre än 8", men skaffar du 12" så får du nog räkna med att det blir dyrare... Jag skulle rekommendera dig att bygga LTS-F1 fast med P21-REX...fast då kan du inte räkna med att komma under 5000:- tyvärr...Dock är det ett par sjyssta högtalare som kan bli bättre enkelt genom att man byter till den bättre basen. Mina högtalare kostade ca 4000:- att bygga men man kanske kan komma undan med 3500:-. Jaja...du får väl fundera...jag tänkte från början uppgradera min anläggning lite grann...men vid det det här laget har jag passerat 10kkr...det är svårt att få ihop det utan att köpa begagnat som en del tidigare har sagt...

Lycka till/Petter

Frstn kan du se mina högtalare här om du vill:
hem.fyristorg.com/pl82




Okej, men problemet är att jag också har så mycket saker! En säng, byrå, två bokhyllor ā la Billy från IKEA, ett stort tungt datorbord, ett skrivbord, tre stolar och en hemmabyggd sub... Så om jag ska ha golvare så får jag nog hmm, sätta de framför ena bokhyllan, eller precis lite bredvid, alltså en på varje sida. Hm, har lite placeringsproblem kan man säga, vet knappt var jag ska ställa förstärkare och CD mm...

/Erik Paulsson
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:14:53  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by Jarfalk

quote:
Originally posted by Petter


Jag skulle rekommendera dig att bygga LTS-F1



sugen på dem, så finns det en byggsats att köpa på www.hifikit.se



Jo jo, den byggsatsen har jag vetat om länge fast det blir nog ändå lite för dyrt fast man kör med andra element.

/Erik
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:34:42  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hrmm...jag har också en säng, ett rejält skrivbord med dator+arbetsutrymme, en bokhylla, en garderob, en fåtölj, en TV+stereon, snart också en vinylspelare som jag inte vet var jag ska ha...men det löser sig, det handlar bara om kreativa lösningar...;)

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:36:27  Show Profile Send Alarma a Private Message
Hehe, exakt! Synd att det inte bara var en sub jag skulle köpa, då hade det inte varit så svårt placeringsmässigt.

/Erik
Go to Top of Page

kin
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/12/17 :  19:46:36  Show Profile Send kin a Private Message
Jag har ett litet rum där jag använder Acoustic Energy Aegis 1. Jag tycker det funkar mycket bra. Om man vill ha bas som kan döda tyska soldater eller skaka runt saker i rummet får man nog ta något annat. Fast detta var helt klart de bästa högtalarna jag hitta när jag letade saker i samma prisklass som dig.
Du nämnde ju en del om att du en sub så du kanske kan komplettera med den? Dock vet jag inget om hur bra sånt blir.
Acoustic Energy Aegis 1 tillverkas dock inte längre utan de har någon ny v. som de säger sig har förbättrat. Jag har dock inte hört den.

Lycka till iallefall

//kin

Det ska vara FIRST [AND] LAST AND ALWAYS
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/17 :  20:58:14  Show Profile Send Alarma a Private Message
Den där subben är alltså ett hemmabygge med 8"bas och går endast ner till 40 hz eller iaf 50 hz. På 40 hz låter det inte så bra...
Så den subben är väl inte såå bra.

/Erik
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/17 :  21:11:11  Show Profile Send Alarma a Private Message
Har någon hört DynaVoice Atmosphere? Såg att de sålde denna på Hifikit fast väldigt dyrt, men de har den på www.fyndborsen.se för billigare pris. Vet någon om den finns att lyssna på Hifikit?

/Erik
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000