HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LCR-led eller ej
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:25:38  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Det här har varit uppe förut, men jag orkar inte leta

Då man ska köra tex en T&P C95 endast mellan 200-1000hz, behöver man då installera ett LCR led för 4khz peaken? Peaken är inte så grotesk för detta element, den är bred men bara 2-3dB över SPL.

Har gjort lite simulering och med ett andra ordninens filter vid 1000hz uppåt (-6dB) så är 3-4khz nivån nere på 57dB som mest. 89-90dB spelar den på i 200-1000hz området. Altså 33dB sänkt, en jäkla massa (!)... räcker detta eller kan det bli problem för att jag just utelämnat LCR ledet?



T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:31:13  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Förtydligande: Är själva konuppbrytningen för T&P bara en ökning i SPL eller beteer de sig så pass "skumt" att det måste användas ett LCR led för att det ska låta OK även om man sänkt nivån?




Edited by - T-ReX on 2002/12/16 13:42:21
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/16 :  15:38:23  Show Profile Send bernu a Private Message
Mycket intressant. Jag är ju på gång att bygga med C92 och undrar också över om sugkretsar behövs...

Av ren lathet undrar jag också om det är någon som har formeln för hur man räknar ut RCL leden så att jag slipper leta upp den själv :)

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/16 :  18:04:37  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
T-Rex: Om den peak som uppstår vid uppbrytningsfrekvensen dämpas tillräcklig mycket så att du får en snyggt fallande "LP-kurva" så borde det ju inte vara några problem utan en serieresonanskrets (LCR-filter). Den är ju till för att dämpa den peaken så att du ska få en snyggt fallande kurva.

Egentligen borde du ju kunna designa filtret först och lyssna på det. Skulle det sig sedan visa att den peak som uppstår vid frekvensen där du får konuppbrytning, så kan du ju lägga till LCR-kretsen vid senare tillfälle för att bli av med den. Huruvida en senare tillagd LCR-krets kommer att påverka resten av filtret har jag dock inte svar på på rak arm. Detta får man ju lämpligtvis simulera.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:47:35  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Ok, det kanske bara är en frekvensökning då..
En helt snygg fallande LP kurva blir det inte utan den går ner fint till 3khz sen rakt och upp 1,5dB vid 4khz men det kanske inte gör nåt eftersom det är -33dB Kan skicka en bild om du vill se...




Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/17 :  07:51:33  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Att den bara stiger med 1,5 dB borde ju inte göra någonting. Men sen får man ju tänka på att det är en simulering och ingen verklig mätning av elementet. Förstår hur kurvan ser ut så du behöver inte skicka någon bild. Men ta en titt på Accuton´s hemsida. Där ser du ju frekvensspektra både 2 dimensionellt och 3 dimensionellt. Bygg sedan LCR-kretsen att ta ner den frekvens som där är uppmätt, om du inte har möjlighet att mäta den själv alltså (vilket ju alltid är bäst). I "vattenfall" diagremmet ser man ju tydligt vart elementet har resonanser, eller resonansproblem om man så vill. En bra vägledning :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000