Author |
Topic |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 17:47:55
|
Jag har kommit över en Roksan Caspian Integrerad mk2 (igen)
Till dessa behövs högtalare förståss.
Rummet är ca 22m2 och högtalarna skall spela med ett ganska "stort" ljud.
Dvs, jag vill ha baskapabla stativare eller golvare.
Jag vill att högtalarna skall vara förhållandevis lättdrivna och att ljudet skall "lossna" lätt från högtalarna.
Jag har tidigare ägt Totem model 1. Och har varit nöjd.
Men vill nu ha ett lite sörre ljud än så ( även om model 1orna är baskapabla )
Jag behöver tips på bra högtalare.
Några som jag har hört skall vara bra är Rroyd, Spendor, Neat, Near, Monitor Audio.
Tips någon?
|
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2008/03/10 18:12:36 |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 18:05:59
|
Köp nåt som du inte förlorar så mycket på att sälja, typ beggade xtz eller nåt! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 18:20:20
|
Jo, det är ett förslag förståss. Men av någon anledning känner jag mig inte jätteatraherad av xtz. Vet inte varför. Det bara är så.
Men jag skall inte yttra mig för jag har inte hört dem. Kanske har jag svårt för designen, vad vet jag.
Jag är svag för stativare, det är jag.
Denna är man ju ganska sugen på om man säger så, men den e ju lite dyr: http://www.totemacoustic.com/se/products/compact/the_one/.
Det måste finnas bra stativare som är duktiga på 3d, upplösning och bas? |
Edited by - JWO on 2008/03/10 18:20:45 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 18:25:27
|
Du har väl haft 2 par av olika Totem-högtalare? Varför sålde du dom?
Annars finns ju Mark&Daniel, svårslagna på upplösning och basförmåga vad jag förstår (har ej haft nöjet att provlyssna än). Däremot så är nog begmarknaden ganska dålig. Calle
|
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2008/03/10 18:28:44 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 18:25:52
|
Upprepar mina tidigare mantran:
PMC...
Finns två stativare att välja på. EN lite mindre med 5" bas och en större med 6,5" bas. De är nog bland de mer kapabla i basområdet man kan hitta samtidigt som ljudbild, detaljering osv är kalasfint!
Kanske inte lätt att hitta begat, men de brukar poppa upp nu som då på engelska beg. sidor samt i engelska butiker. Väl värt att kolla upp!
Behövs inga kärnkraftverk för att driva dem, även om de mår bra av lite ström. Har kört mina GB1 med allt från Denons minsta integrerade till hemmabiostärk till Krellsteg och slutligen PA-steg på 2x300 watt. Fullständig overkill, men då har man iaf dynamikresurser att ta av... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 18:44:26
|
Jo.
I love Totem. Big time.
Sålde dem endast då jag hade lite taskig ekonomi. Annars har jag varit kanonnöjd. Nu hittar jag inga beg från Totem.
Jo Pmc verkar fina.
Är de små "billiga" stativarna bra säger du? |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 18:56:40
|
Billiga och billiga... De är ju samma högtalare som GB1 och FB1+ fast i ett mindre kabinett. Samma element i dem, transmission-line osv...
Kolla på www.goldenagemusic.com där prislista och butiker finns uppraddade! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 21:23:21
|
Ett par Quad ESL-63 till salu för 7500 kr. Till det priset kan du inte få bättre, lägg till en subba för 2500...vill du att byxbenen ska fladdra och groggen glida sakta över bordet kanske du borde söka upp ett par Tannoy 15"... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2008/03/10 21:26:59 |
|
|
HiFiHåkan
Member
73 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 11:11:25
|
Den här högtalaren: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5512 är ett riktigt mästerverk. Rent och naturtroget ljud med ett rent sanslöst basdjup om dom placeras rätt. jag har själv efterföljaren jamo D870, men jag tror enda skillnaden mellan concert 11 som annonsen gäller och D870 är namnet.
jamo kanske inte är det första man tänker på när man är ute efter riktigt välljud men dessa är helt fantastiska.
Mvh Håkan
|
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2008/03/11 : 11:36:25
|
Av erfarenhet kan jag rekommendera QRS Merkurius (ej MkII alltså) som borde gå att hitta begagnade för ca 12 kkr. Jag använder dem själv ihop med den förstärkare du nämner, Roksan Caspian MkII och det fungerar kanon. Jag tycker det låter naturligt och när man vill dra på är det inga som helst problem. Caspian klarar trots sina 70 watt driva dem till obekväma nivåer om man vill. Det jag ser som det enda negativa med nämnd QRS är att de inte är världens vackraste. Av denna anledning är jag själv lite sugen på att byta, men jag hittar inget för samma pengar som ger lika mycket välljud och samtidigt är lite mindre och snyggare.
MVH
|
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
|
Topic |
|