HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trä på MDF (igen..)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/16 :  13:12:34  Show Profile Send norman a Private Message
Tänkte tjata lite till om att limma 12mm tjockt trä i form av stavar på mdf.. Skall man kanske limma det med kontaktlim eller nåt liknande som kan fjädra en aning med tanke på risken för sprickor?

Vilket mörkt träslag är minst sprickkänsligt?

Skulle mahogny funka? (det fanns nämligen i rätt dimension där jag tänkt köpa mdf-skivorna)

Tänkte smälla ihop ett par lådor i jul och är tacksam för tips! (jag bara MÅSTE ha trä på fronten...)

Edited by - norman on 2002/12/16 13:56:44

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/16 :  19:38:03  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vilket mörkt träslag är minst sprickkänsligt?"

Jag skulle misstänka att teak är lämpligt, men du kanske inte tycker det är tillräckligt mörkt? Mahogny borde nog också funka. Båda dessa träslag används ju som bekant i båtar och det vore konstigt om de vore sprickbenägna.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/16 :  20:11:33  Show Profile Send norman a Private Message
Ok, testar nog med stavlimmad mahogny... jag lär väl märka om det skulle spricka...
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/12/16 :  20:28:48  Show Profile Send andar a Private Message
Skulle nog sätta Mahognyn före Teaken. Dels är Mahogny billigare och dels mer lättarbetad. Teaken kan vara rätt fet och i vissa fall svårlimmad. Annars så finns ju den svenska rödboken som man kanske skulle kunna betsa ner om man vill ha den lite mörkare.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:11:10  Show Profile Send ZAC a Private Message
Skall du limma "lösa" stavar som baffel?
Eller skall du limma ihop stavarna först till en skiva o sen
limma skivan mot baffeln?
Ett tips är att limma massivträ mot tex MDF med dämplim, då får
du en elastisk fog som följer med i träets rörelser.
Teak som sagt är svårbearbetat, svårlimmat, dyrt osv.
Mahogny (de sorter du kan fixa fram i Sverige) är mjukare, porösare,
billigare och lättare att jobba med än teak.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:14:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Teak till de högtalare Norman tänker på (Sonus faber????? ) borde inte kosta en förmögenhet även om det inte blir billigt.

Jag är själv intresserad av Teak som ytterlager på en högtalare och är intresserad att veta ungefär hur mycket det krymer/expanderar i förhållanden till andra träslag. Och hur limmar man Teaken till däcket på båtar eller kör man endast med skruv och täckplugg?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/16 :  21:30:31  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by ZAC

Skall du limma "lösa" stavar som baffel?
Eller skall du limma ihop stavarna först till en skiva o sen
limma skivan mot baffeln?
Ett tips är att limma massivträ mot tex MDF med dämplim, då får
du en elastisk fog som följer med i träets rörelser.

Z



Hade nog tänkt att limma ihop stavarna först och sedan limma skivan på baffeln. Dämplim låter ju intressant, men det skall väl vara ca 1mm tjockt(?) och då får jag en synlig skarv mellan faneret på sidorna och träfronten... (hade alltså tänkt att fanera sidorna och toppen på lådan först och sedan limma på den stavlimmade skivan på fronten)

Poängen med den tjockare träfronten är att jag då kan göra den riktigt avrundad vid diskanten för att få jämnare frekvenskurva offaxis

Go to Top of Page

ulrik
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/12/17 :  00:09:54  Show Profile Send ulrik a Private Message
Varför skulle träet spricka, hur många möbler som helst är ju konstruerade på det sättet utan att spricka.
Se bara till att träbitarna är ordentligt torkade innan du limmar ihop dom och använd ett bra lim och viktigast av allt se till att bitarna blir ordentligt pressade, köp riktiga limknektar om du inte har, men de kanske finns att hyra också.

mvh /Ulrik
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:08:52  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Håller med ulrik. Det borde ju inte vara några som helst problem med att limma massivt trä på högtalare. Se bara till att de inte får torka i en fuktig eller temperaturskiftande miljö då de limmas samman. Idealt är det om man kan låta dem torka i det rum som de sedan ska användas i.

Vad jag skulle ha gjort är dock att göra sandwitch konstruktionen (alltså limmningen mellan MDF och träet) innan lådan sätts samman. Detta då det är mycket enklare att få en bra pressning på det här sättet. Har man sen ont om limknektar så fungerar det bra om man tar 2 st spånskivor eller dylikt som är större än de bitar som man skall limma samman. Borrar genomgående hål i de båda spånskivornas ytterkanter (lägg skivorna parallella!) så att man har ungefär 3 st hål per sida (en i vardera hörn och minst ett hål per sida). Sätter de skivor som ska limmas samman mellan dessa 2 spånskivor och drar åt så in i h*lv*t* hårt med gängstång och bultar (M20 bult och stång el. dyl kan köpas billigt på Biltema).

På så vis får man ett väldigt jämnt tryck över de skivor som ska limmas samman. Detta fungerar givetvis precis lika bra med limknektar (om inte ännu bättre då man även kan lägga ytterligare tryck på mitten av skivorna).

Se bara till att spånskivorna, eller MDF skivorna, som används som press är tillräckligt tjocka så att de inte blir att svikta. En limknekt eller två i mitten är alltid en bra försäkran.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:12:14  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Sen så är nog träplugg väldigt underskattat... Man får väldigt bra hållbarhet i limningar när man använder träplugg. Fungerar minst lika bra som att skruva med metallskruvar, samt att man slipper fula skruvhuvuden. Och sen så finns det ju de som säger att metallen i skruvarna påverkar lådresonanser på ett oönskat sätt ;)

Men det är ju inte direkt högfrekventa EMC mätningar som högtalarna ska användas vid? :)
Där är det ju totalförbjudet med metaliska delar i exempelvis mätrum.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:54:27  Show Profile Send ZAC a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:
Originally posted by ZAC

Skall du limma "lösa" stavar som baffel?
Eller skall du limma ihop stavarna först till en skiva o sen
limma skivan mot baffeln?
Ett tips är att limma massivträ mot tex MDF med dämplim, då får
du en elastisk fog som följer med i träets rörelser.

Z


och då får jag en synlig skarv mellan faneret på sidorna och träfronten...



Se till att markera skarven tydligt bara, så blir det snyggt.
En liten fräsning på baffelkanten innan du limmar dit den
gör susen.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:55:46  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Tänkte tjata lite till om att limma 12mm tjockt trä i form av stavar på mdf.. Skall man kanske limma det med kontaktlim eller nåt liknande som kan fjädra en aning med tanke på risken för sprickor?

Vilket mörkt träslag är minst sprickkänsligt?

Skulle mahogny funka? (det fanns nämligen i rätt dimension där jag tänkt köpa mdf-skivorna)

Tänkte smälla ihop ett par lådor i jul och är tacksam för tips! (jag bara MÅSTE ha trä på fronten...)



Använd ej kontaktlim när du limmar trä mot trä. Har egna erfarenheter av det. Då börjar träet garanterat att "vandra" iväg efter ett tag och du får glipor mellan stavarna. Byggde ett bord på det sättet...
Trälim är betydligt starkare.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/17 :  16:05:09  Show Profile Send norman a Private Message
Tackar för alla svar! Får se om jag använder dämplim eller trälim...
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/12/17 :  20:58:29  Show Profile Send andar a Private Message
Vore kul att få se en uppföljning på projektet, kanske till och med ett litet bildreportage ;o)
Lycka till

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/17 :  21:03:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kanske epoxy kunde vara limmet för dagen. Det börjar ju bli populärt i träbåtbyggarkretsar. Äre någe att rekommendera?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/17 :  21:06:22  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by andar

Vore kul att få se en uppföljning på projektet, kanske till och med ett litet bildreportage ;o)
Lycka till



Tackar! får se om jag kan låna nån digitalkamera...
Go to Top of Page

El Jeppo
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/12/18 :  10:18:03  Show Profile Send El Jeppo a Private Message
Vid ett par av mina byggen har jag limmat 19mm stavlimmad björk på MDF, med varierande framgång... Vid första försöket använde jag PL400?(tror jag det hette), vilket har elastiska egenskaper. Dessa högtalare har idag på sina ställen sprickor på 1-2 mm mellan björk och MDF, vilket inte är allt för snyggt. Vid mitt senaste bygge använde jag vanligt trälim och jag har än så länge klarat mig från sprickor.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:26:21  Show Profile Send norman a Private Message
Ok, tror jag kommer att använda trälim också. Mahognyn är bara 12mm tjock så det är nog bra att få det stadigt mot mdf:en så man kan få fast elementen... De som sålde träet trodde inte att det skulle bli problem med sprickor iaf..

(nu är lådorna i mdf klara så nu återstår "bara" att fanéra och limma fronten..)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/19 :  13:39:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Ok, tror jag kommer att använda trälim också. Mahognyn är bara 12mm tjock så det är nog bra att få det stadigt mot mdf:en så man kan få fast elementen... De som sålde träet trodde inte att det skulle bli problem med sprickor iaf..

(nu är lådorna i mdf klara så nu återstår "bara" att fanéra och limma fronten..)



Jag tror att det här med att träet spricker är ganska överdrivet. Spricker träet har man använt fel metod eller haft otur med träkvaliten.
Du gör rätt i att använda trälim(finns det något bättre att limma trä med?)
Lycka till med bygget och ser fram emot ett par bilder!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000