HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur fasvrida subbar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/07 :  20:09:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, enkelt fråga och enkelt svar om man har möjligheten att göra det elektroniskt... Nu har jag inte det egentligen... Så, hur gör jag för att vända fasen 180 grader på ett par subbar utan att använda nån elektronik? Går det att göra över huvud taget? Sätta minus på plus och plus på minus ger ju ett ljud "ur fas", men blir det rätt eller tänker jag tokigt?

Annars får jag koppla lite annorlunda för att nyttja Sonyns inbyggda fasvridare, men jag vill helst inte göra det av olika anledningar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/03/07 :  20:27:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Sätta minus på plus och plus på minus ger ju ett ljud "ur fas", men blir det rätt eller tänker jag tokigt?

Ja,det ska bli 180 degres fas skift.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/07 :  20:47:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Då ska jag byta polerna helt enkelt? Rätt tänkt från början alltså...

Nån risk att jag har sönder nåt i processen?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/03/07 :  20:59:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ha förstärkaren avstängd under operationen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/07 :  21:00:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Oh, really?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/03/08 :  11:37:25  Show Profile Send SW a Private Message
På mina Canton AS2 subbar går det att steglöst justera fasen. Trots det tycker jag att det är jättesvårt att integrera utan att beskära fronthögtalarna med högpassfilter. Alltid blir det någon utsläckning.

S
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/03/08 :  13:53:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Elektriskt är fasvridning en sanning med modifikation. Fasvridningen brukar (!) oftast endast gälla delningsfrekvensen, och inte hela "systemet".

Digitalt kan vi, mha buffrar, fas-/tidskjuta hela systemet men bara "bakåt" - om inte toppsystemet också är digitalt buffrat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/08 :  18:37:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Mina steg har redan inbyggda låg och högpassfilter, så den delen är lugn...

Testade idag att helt sonika köra minus på plus och plus på minus och det funkade hur bra som helst.

Anledningen är att jag ska ha subbarna bredvid soffan istället för bredvid frontarna och då måste jag vrida fasen "rätt"... Nåväl, det funkar och jag är nöjd!

Edit: Bakgrundsinfo:

Subbarna är passiva, dvs de har inga kontroller för fas, delning, volym osv. Det sköter jag via slutsteget som har filter och volym, men ej fas. Men det fixade sig på "mekanisk" väg...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/03/08 18:54:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000