HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bästa cd-spelaren i 4-6000kr klassen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2008/03/07 :  09:39:04  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
vad tror ni, ska man köpa nytt eller är det lite äldre spelare typ cdfix mm,mm som gäller?
ska vara mycket luft, djup och även gå djupt i basen.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/07 :  09:40:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du vinner nog mest på att köpa en begagnad spelare, tex Primare CD21, så får du mest för pengarna. Se till att den inte är för gammal bara, cd-spelare slits fortare än förstärkare/högtalare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2008/03/07 :  09:41:41  Show Profile Send jaejin a Private Message
Köp en Playstation 3.

Ska du ha en cd-spelare i den prisklassen så tror jag nog att ps3 är en mycket stark kandidat.
Då får du även med 80gig hårddisk för att lagra foton och musik.
Den fick mycket bra krecension av hifi & musik.
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/03/09 :  10:57:05  Show Profile
OBS!

köp inte PS3 för att lyssna på musik, fattar inte hur någon kan tycka att det går att jämföra ljudkvaliteten med en vanlig CD spelare.

Visst det är bra med Blu-Ray och HD men om man inte behöver det?

Jag har testat PS3 och ljudkvaliteten var inte bättre än en CD spelare för max 3000.

Mikrodetaljer var ganska luddiga eller ej befintliga, basen är inte så kontrollerad och ljup mm.

Nej köp en riktigt bra ny CD spelare för 5000-6000 och du får ett otroligt bra ljud.

Kolla in tex Cambridge Azure serie, Marantz SA7001 mfl så får du extremt bra CD ljud.

Lycka till!

Rullebulle
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/03/09 :  12:02:37  Show Profile Send ahultin a Private Message
Håller med om att i den klassen är det nog beggat som gäller. Har haft hemma en radda olika spelare ( AA MCD230mk2, Marantz SA7001, Arcam CD72T, CAmbridge 640C v2) och inte imponerats. Jämfört med en gammal (15 år) Rotel RCD965BXLE med utbytt klocka har det inte varit värt pengarna att byta.
Mitt tips är beggat, t.ex. en Primare CD21 eller en SAT CD-Fix eller något liknande. Har sett en Hegel CDP2 till salu men har inte lyssnat på märket...
Ett annat alternativ, som jag inte lyssnat på, men som jag tror är värt att överväga är en Harmony Design DA9 + en transport (Stridbeck vill att man kör med Onkyos dvd). Summa 4800 + 2500 = 7300:- (Man kan tjäna nästan en tusenlapp på att köpa dvd:n från t.ex. tyskland, såg den säljas för 155 + 30 = 185 Euro).

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/03/10 :  09:08:26  Show Profile Send poppen a Private Message
Xin Dac Rörbesyckad för 5000 papp verkar vara ett kap.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/03/10 :  10:50:04  Show Profile Send Snoop a Private Message
Squeezebox + nos dac skulle jag nog vilja säga.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/03/10 :  11:52:10  Show Profile Send Sundström a Private Message
Eftersom min cd krånglar så köpte jag en begagnad cd för 100:- ca två kilometer från min arbetsplats. C.E.C. Chuo Denki 530 cd2, om jag minns rätt (80-tal tror jag). Hon som sålde den var ingen hifi-konsument så jag antar att det är en billig cd jag fått tag på.

Men det var attsicken vilken dynamik och musikalitet! Den tar fram röstknarr och gitarrdist mycket naturligt? Men cymbaler klarar den inte bra alls. Kan det i spelaren vara en sån här dac som är uppbyggd med motstånd (dac Y3015 samma som TEAC PD155mk2)? Basen är förträffligt torr och skymmer inga andra ljud. Det är lite av ett mysterium för min del att upptäcka att öppet luftigt ljud inte beror på diskanten.

Dämpar jag diskantljudet från högtalarna går det sitta och njuta musik. Den här Monica 2 nos-dacen som jag köpte har ju ingenting i basområdet i jämförelse. Det känns som dagens ideal är 3d och diskantåtergivning. Är det ens lönt att modda Monica för att få bättre bas? Monica och många andra enkla dacar tycker jag låter resonant när ljudet skruvas upp. De blir högljudda fort. Min krassliga Advantage cd1S och den här Chuo Denki blir inte jobbigt högljudda på högre volym.

Jakten på bättre ljud går dock vidare...

Edited by - Sundström on 2008/03/10 12:35:33
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2008/03/10 :  13:30:18  Show Profile Send jaejin a Private Message
octavius: en fråga.
Vilken playstation 3 var det du lyssnade på?

Kanske skall nämnas att det är playstation3 med 60gig som man skall använda.
De andra playstation med 40gig är en snikvariant och är ljudmässigt betydligt sämre.
Det är stor skillnad i komponenter i dessa.

En kompis har playstation 3 60gig med en monsterkabel till sitt försteg.
Tycker det gör ett mycket bra jobb för små pengar.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/03/10 :  13:48:54  Show Profile Send MartinN a Private Message
'Bästa' är enligt mig en billig CD-spelare, begagnad,
kombinerad med Musical Fidelity X-DACv3 (begaganad).
Borde vara svårslaget. Om man väljer något annat kan
man välja t.ex. beggad CD-Fix men begagnat bör vara
'nästan nytt' och inget tidigare än från ca. 1999.

Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000