HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätrenare och filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/02/29 :  06:12:02  Show Profile Send palm a Private Message
Undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa nätrenare till rent hifibruk
Har läst lite om Monster HTS2600 på audiorewiev och den har fått ganska dålig kritik överlag
Belkin vet jag inget om så lite info vore av intresse

Palm

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:07:33  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag lånade hem Monster HTS 2600.
All dynamik försvann...det blev verkligen mycket sämre med den inkopplat.
Testade både jordat och ojordat. En riktig besvikelse.

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:38:33  Show Profile Send palm a Private Message
Tackar för infon....
Är lite av de intryck jag läst mig till angående 2600
Hur är det med Belkin då, har denb samma problem med dynamiken

Palm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:55:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur ska du köra dessa burkar? Till signalnivå eller även till slutsteg?

Jag har väldigt bra erfarenheter av isolertransformatorer till signalnivå, det blev lägre brusgolv och därför bättre dynamik. (Svartare bakgrund)
Till slutsteg har jag förstått av folk som provat att man tappar dynamik. Om det funkar likadant med dessa burkar som med isolertrafos vet jag dock inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:11:22  Show Profile Send palm a Private Message
Skulle vilja köra hela anläggningen på någon form av nätfilter,
De jag har läst mycket gott om kostar skjortan
Som Transparent isolator 8, Thor mm

Palm
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:24:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är en fördel att köra separata filter på varje apparat, gör man inte det överför man mer störningar från apparat till apparat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:44:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Till slutstegen behövs ordentliga grejer, en siffra jag hört någonstans är fem gånger effekten annars stryps dynamiken. Nu gällde det rena isolertransformatorer men jag misstänker att det kan funka likadant här.

Nätdelar är otroligt viktiga och en filteranordning är ju helt enkelt en förlängning av nätdelen. Låt oss se vad en av de mest respekterade konstruktörerna genom tiderna, Nelson Pass, skriver:
quote:
Power transformers.
The best power transformers are toroids, with donut shaped magnetic
cores. They pack the most power for weight and size, and they make
less noise. Toroidal transformers have to be rated at a minimum of
several times the intended wattage because the power is delivered in
short pulses to the capacitors.
Typically, a Class AB stereo amplifier rated at 200 watts per channel
continuously should be capable of delivering 700 watts or so, and this
means a transformer rating of about 2000 watts. Anything less means
non-continuous operation. This might be alright for a class AB amplifier
where maximum continuous operation is not required.
If the stereo amplifier is rated 200 watts per channel pure Class A, it will
draw about 1000 watts all the time, meaning that about 3000 watts of
power transformer is called for, no less.
Now a toroidal transformer delivers about 30 watts per pound, so a 3000
watt toroid will weight about 100 lbs, maybe more. The rest of such an
amplifier will probably weigh about as much, so if you are looking at a
200 watt per channel stereo Class A amplifier, you will want to see if it
weighs at least 200 lbs.
One pound of weight for every 2 watts is a good litmus test for evaluating
Class A amplifiers. An amplifier weighing less might not be pure Class
A. It might be almost Class A, or it might be one of the many products
which achieve a Class A designation through trick circuitry.

http://www.passlabs.com/pdf/articles/powersupply.pdf

Förresten, tycker trådskaparen att jag går off topic här så PMa mig så tar jag bort detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/02/29 10:45:31
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:28:45  Show Profile Send Matrixen a Private Message
JAg har testat Monsterfiltret som nämns. Rätt inkopplat, så gjorde det mer nytta än skada och har har monoblock med kraftig nätdel och tillräcklig upplösning för att vinna på tystare bakgrund. Jag tycker dock att man bör satsa på Monsters större brorsa som heter något på 5000. Den saknar de begränsningar jag upplevde med 2600, dvs den sista tyngden i bottenoktaven och den sista snabbheten över hela registret. Den kostar dock mer än dubbelt så mycket, men i min anläggning är alternativet snarare Nordost Thor eller Transparent Pi8 o då är det ju billigt med 12000.
Har svårt att tänka mig att inte de flesta sub 100k anläggningar som inte har enormt strömkrävande slutsteg o har något som helst problem med nätström inte skulle vinna något på en HTS2600. Jag har CDprocessor med inbyggt försteg. JAg fick olika resultat beroende på vilket uttag jag satte den i, då den kräver en del effekt. Om jag inte missminner mig, så fick jag en liten dynamikbegräsning när jag satte den på CD. Tror det var processor eller pre-amp uttaget som funkade bäst. Man måste alltså testa en del innan man vet vad en dylik produkt går för.

Media Markt saluför båda märkena som nämns och en av de säljare jag pratade med som verkade vara mest hifiorienterad, menade på att Monster var ett klart lyft från Belkin i finhifisamanhang.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:30:31  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Förresten, tycker trådskaparen att jag går off topic här så PMa mig så tar jag bort detta.

För mig som läser tråden tycker jag det är intressant när diskussionen hamnar lite i periferin oxå.

Så, keep up the good work, Bernt

Fast trådskaparen tycker kanske annorlunda

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:43:42  Show Profile Send CC a Private Message
Personligen har jag bara dåliga erfarenheter med att koppla nätfilter på slutsteg. Och då har även en del mer kostsamma modeller passerat här hemma... Däremot till övrig utrustning kan det emellanåt vara mestadels positivt med nätfilter. Även om jag upplever att det nästan aldrig varit helt utan fläckar ens på den finaste diamanten. Själv kör jag med DP:s egna enkla filter till varje enhet, bortsett från steget då, och det enda jag ännu hört som jag tyckt bräckt dem i alla sammanhang är ett filter från Agile. Fast det bräckte tusan mig riktigt rejält! Tyvärr så är det, som allt annat kul, allt för dyrt i nuläget, men någon gång i framtiden så... Men det hade vart riktigt trevligt med ett billigt alternativ såsom exempelvis Belkin som kunde matcha upp, men jag är rädd för att man får vad man betalar för? Men i bland så blir man överraskad! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  12:57:52  Show Profile Send Zombie a Private Message
tror den blir bättre om tillverkaren höjer priset med 100-200%

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/02/29 :  13:10:46  Show Profile Send palm a Private Message
Det tror inte jag !!!!!!!!

Palm
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/02/29 :  15:40:17  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Dom få recensioner jag hittat under mitt letande på nätet dom senaste månaderna så verkar Belkinmaskinen inte ge någon nämvärd dynamikförlust. Detta är vad andra ansett och inte jag.

Jag har ingen egen åsikt förrän om någon vecka. För om någon vecka har jag nog fått min egen Belkin PF40 hem i postlådan. Den är betald men det är rätt så lång leveranstid på dom små liven (iallafall där jag beställt den).

När det kommer till strömförsörjningen som "Herr Jansson" nämner så har jag noll koll. Vet bara sedan barnsben att man kan kolla om strömmen är på när man stoppar fingret i en lampsockel. Det var ingen behaglig upplevelse.

PF40:n har ett speciallt uttag för elektronik med stor strömförbrukning. Om det sedan ger kräm nog för att inte begränsa dynamiken vet jag inte?

Jag har dock Belkin PF40´s manual på min dator och om "Herr Jansson" PM:ar mig en mailadress så kan han kanske komma med en mer utförlig prognos angående en eventuell dynamikförlust. Går kanske att utläsa något genom att syna siffrorna...?

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2008/02/29 15:41:38
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  16:42:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
ha en trevlig helg

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/29 18:15:14
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/02/29 :  17:09:20  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
eller är det något som min skrumpna ekorrhjärna inte fattar?

Troligtvis............

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/02/29 :  17:12:33  Show Profile Send palm a Private Message
Hejsan Zombie
Är ledsen att medela att jag hör skillnad även på nätkablar
Och jag frågade efter erfarenheter av två ganska lika produkter som du inte verkar ha någon erfarenhet av
Öppna ett word dockument och skriv lite om du måste skriva av dig massa onödigt.
MVH Fredrik Palm

Palm

Edited by - palm on 2008/02/29 17:13:17
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:00:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67174
Usch, nu blev jag både påhoppad och kränkt på samma gång

Edited by - Zombie on 2008/02/29 18:16:28
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/29 :  18:31:08  Show Profile Send CC a Private Message
"tror den blir bättre om tillverkaren höjer priset med 100-200%"

- OM de samtidigt höjer komponentkvalitén, så kanske de? Men då ligger de i samma rang som många andra (förhoppningsvis) seriösa tillverkare och tävlar. Och då e de ju inget nytt?
------------------------------------------------------------------------------------------
Ovan var vad jag tänkt skriva först... Men sedan såg jag Zombies övriga inlägg så... Tja..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/03/01 :  11:17:09  Show Profile Send pak a Private Message
jag använder T+A powerbar(eller vad den kallas) till anläggningen och tycker inte att den förstör eller dödar dynamiken nåt specielt.
vet inte hur den funkar riktigt,men den förstör inget i alla fall,tar ingen plats och har tillräckligt med uttag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2008/03/01 11:17:53
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2008/03/01 :  12:20:01  Show Profile Send kme a Private Message
Vad man än sätter dit, filter, strömrenare,m.m,låt det sitta kvar ett bra tag. Koppla sedan ur allt, du kommer att bli förvånad, då är det inte så fantatiskt längre. Det är en intressant erfarenhet och man kommer till insikt om en hel del när det gäller kaka på kaka. Och för att förstå vad en person menar, måste man själv gått igenom en erfarenhet för att förstå slutresultatet.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2008/03/02 20:49:28
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/03/01 :  17:48:34  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Nätrenare (avstörningsfilter för ljud och bild)
Glöm inte att det beror ju lite på vart man bor också (mycket eller lite störningar)
Sedan beror det ju på vilken typ av förstärkare man kopplar in och hur man använder den (watt)
Det beror till viss del också på våra egena referenser på hur det skall låta och hur våran hörsel fungerar mer eller minre bra.
För mig så upplever jag att musiken blir mera verklig med filter/trafo.
Detta är bara lite kort vad jag pesonligen har hifiat fram och passar mig och inte alla.
Lite mer saklig i pajkastningen går det nog att krama ur

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/03/02 :  01:03:12  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag använder det monster filtret. För mig funkar det jättebra. Jag hör dock ingen skillnad varken till det bättre eller sämre. För mig har det en viktigare funktion, det är de 10 utgångarna.. Och skyddet ifall något väl skulle hända med grejerna.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/03/02 :  10:04:33  Show Profile Send palm a Private Message
Jag skulle vilja kunna koppla hela anläggningen till någon form av filter/ nätskydd om olyckan skulle vara framme
Sen vill jag ha högre upplösning och bättre svärta i ljudet.... det vill man ju nästan alltid
Stramare bas är också ett plus då min Luxman SQ38 är lite svampig i basen.
Vet ej hur mycket mina prylar drar i watt men det ska vel inte vara någon begränsning enligt tillvärkarna i alla fall
Vad jag läst mig till så lovordas Monsters prylar av Absolutesound i usa.
Har även kollat på Monster HTS1000

Isotek minisub G2 för 9000:-

PS Audio Quintet Power Center 5000:-

Quintessence Power Center

Kemp verkar ha fina prylar dock lite okänt märke än så länge

Som sagt det finns en hel del att välja på

Funderade på att ta hem Belkin från MediaMarkt och testa och frågade om öppet köp som dom hade i 30dagar dock gällde det bara för obruten förpackning Kan det värkligen stämma ??????
MVH Palm

Palm
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/03/02 :  12:18:04  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Prata med dom, jag _tror_ du borde kunna övertala dom att du lämnar tillbaka den i perfekt skick om du inte är nöjd. De vill ju trots allt sälja...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/03/02 :  13:23:19  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Skulle en transformator avsedd hindra galvanisk korrosion i båtar kunna ha samma funktion som sådana här produkter avsedda för hi-fi?
Exempel på en sådan här och mer info här. En trafo för 3,6 kW kostar 7000 kr.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2008/03/02 16:41:25
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/03/02 :  13:50:24  Show Profile Send llerk a Private Message
Har inte direkt lyssnat på just dina förslag Palm. Men pratar man med "dom stora grabbarna" så brukar dom rek. Nordost Thor. När man väl haft den ett tag och sedan plockar bort den tror man inte sina öron. Men visst den kostar en slant. Kanske svårmotiverat om man ex.har eletronik för 20tkr och vill köpa en Thor för 30tkr...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000