HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är High End?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/02/28 :  21:05:09  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Frånsett det faktum att jag håller med många tråden om att High-end är urvattnat som begrepp, samt att jag dessutom tycker att det är ett urlöjligt ord (högt slut), sällar jag mig till gruppen som pekar på ljudkvalitet snarare än inköpspris.
Däremot kan man inte säga kompromisslös tillverkning, snarare kompromisser på en högre nivå.
Man kanske kan få tag i en anläggning för 20 k, som Jamo skriver, som låter "high end", även om jag misstänker att man måste upp en bit för att hitta rätt.
Att anläggningar för flera hundra tusen inte alltid låter så bra att det kan klassas som high end är väl inget annat än skandal.
Lech kallar high end för floskel, vilken man jag skriva under på.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:00:59  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen:

"Ett ords betydelse är dess användning i språket" (Wittgenstein)

That's it! High End har ingen allmänt vedertagen definition (som t.ex. kvadrat) och därför är betydelsen av begreppet high end beroende på hur begreppet används. Vilket givetvis varierar från person till person, från tillfälle till tillfälle, från sammanhang till sammanhang osv.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/02/28 22:01:16
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:20:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vilket givetvis varierar från person till person, från tillfälle till tillfälle, från sammanhang till sammanhang osv.

Ja,då dementerar jag min fråga om trabanten (makulerar).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/28 22:24:42
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:28:44  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
"Ett ords betydelse är dess användning i språket"


Håller med. Just därför är det ju intressant att höra hur olika personer använder det. Det är väl anledningen till tråden/arna?
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:32:34  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Jamo: Jag tycker att du tolkar det du refererar till fel. Om det handlar om bästa möjliga ljud så betyder det ju att man inte får göra några kompromisser i tillverkningen (för du måste väl ändå hålla med om att en högtalare som sjunger med pga att den är för klen inte låter bra?).

Vi tolkar i vart fall olika, om du nu har tolkningsföreträde så har jag väl fel då. Min tolkning av Harley är att det inte handlar om det bästa av det bästa, utan om good enough att ge en illusion av närhet och kontakt med musikanterna, om good enough att ge en upplevelse av rum och luft, om good enough att glömma att man lyssnar på en återutgivning. För detta duger ett par välbyggda stativare med en enkel men omsorgsfullt byggd elektronik i ett måhända litet med väldämpat rum alldeles utmärkt.

quote:
För att ta vinexemplet och Romanee-Conti så finns det en anledning att en flaska 2005 från dem kostar 20-30 000 kr medan en Konunga Hill kostar 87kr.

Trevlig liknelse, jag kommer just från en vinprovning där en duktig vinmakare gjort ett kanonvin på en druva som inte har högsta anseende, och från ett område som inte är känt för statusviner. En flaska för 150 kronor gav en upplevelse som var flera divisioner över Koonunga Hill och ganska nära Romanee-Conti. Det kallar jag high-end till budgetpris.

Lech, Miaber och Marc: Hoppet lär vara det sista som överger människan, men ni har nog rätt, det går nog inte nu heller att få en värdegemenskap kring begreppet high-end, men hoppet kvarstår, kanske fler och fler tar till sig Harleys definition av high-end.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:43:05  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
"Ett ords betydelse är dess användning i språket"

Håller med. Just därför är det ju intressant att höra hur olika personer använder det. Det är väl anledningen till tråden/arna?
quote:
alla här kan få ge sin syn på vad High End är eller innebär för respektive.
Just precis.



och Trabanten kan ju bli High End om resten i byn bara har en cykel

Edited by - huzze on 2008/02/28 22:44:49
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/28 :  22:58:10  Show Profile Send Marc a Private Message
Ryssen:

Boombox: det bästa sättet att få en uppfattning om det är att söka på "high end" och se efter hur det används. Fast visst kan det vara kul att diskutera.

Jamo: Jag skulle vilja påstå att Harley far med osanning, såvida han inte enbart beskriver SIN användning av begreppet high end. Fast enligt ditt citat säger han generellt att "First, the term "high-end" refers to the products' performance, not their price. Second, high-end audio is about communicating the musical experience, not adding elaborate, difficult-to-operate features. Finally, the goal of high-end audio is to make the equipment "disappear"; when that happens, we know that we have reached the highest state of communication between musician and listener. High-end audio isn't about equipment; it's about music." Harley må vara duktig på mycket men det står inte i hans makt att bestämma hur andra använder begreppet. Personligen har jag redan där, alltså i inledningskapitlet, tappat förtroendet för att karln vet vad han talar om.

För övrigt tycker jag ofta att det är kul att se vad Wikipedia skriver om olika ord. Söker man på "high end" kan man bland annat läsa: "A high-end device is a device beyond the normal state of technology. It is often very expensive, but does its job as a rule in a more excellent way than a standard solution. An internationally known high-end antenna was Warsaw Radio Mast." (jättekul, Warsaw Radio Mast var 646 meter hög(!) - Magnum Dynalab göre sig icke besvär. )

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/28 :  23:08:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Definitionen varierar lite, se vad olika ordböcker säger:
http://www.onelook.com/?w=high+end&ls=a

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/28 :  23:37:02  Show Profile Send Eref a Private Message
High end är väl ett svenskt ord också...

Själv associerar jag det till bondfångeri och nåt slag av teknikromantik på gott och ont.
Det känns nästan lite nostalgiskt, väldigt mycket 1900talet.

Svårt att använda på allvar idag tycker jag(det är ju så urvattnat och missbrukat som många sagt) samtidigt känner jag lite hatkärlek till ordet. Det är charmigt särskilt när det används för saker som definitivt inte är highend.

Highend grejer för mig är helst några riktigt tunga, fina och välbyggda (och väldigt dyra) och välljudande apparater gärna från 70talet eller däromkring.

Se där en inskränkt och personlig tolkning av highend!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2008/02/29 :  01:01:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
och Trabanten kan ju bli High End om resten i byn bara har en cykel

Ja,det har du rätt i,det var ju så det började,en radio i hela byn,där alla samlades..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/02/29 :  06:55:35  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Min egen definition av high end i musikåtergivningsvärlden är Burmester

Det gäller prestanda, filosofi, design mm som jag gillar skarpt hos den tillverkaren.

Fast i ärlighetens namn börjar ju ljud och bildåtergivning samt data växa ihop mer och mer så det vore kanske tokigt att satsa sina surt förvärvade pesos bara på ljudåtergivning

Men man kan ju alltid drömma

Edit: stavfel

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2008/02/29 06:57:04
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/02/29 :  07:52:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
huzze - Att bena ut och systematisera tekniska systemkrav är det jag fått betalt för under 25 år för att göra. Så yrkesskada är väl ordet

Men det behöver ju inte vara mer rätt i andras ögon (öron) för det - ämnet för tråden är ju i allra högsta grad subjektivt. Vilket kan konstateras i inlägg efter inlägg...

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:04:50  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Boombox: det bästa sättet att få en uppfattning om det är att söka på "high end" och se efter hur det används.


I och för sig. Men kanske inte om man vill veta hur hififorums medlemmar definierar begreppet just nu.

Det är ju vi (hifiinteresserade)som är användarna. Uppslagsverken kanske inte hänger med. Det var lite av det perspektivet jag ville få fram där.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/29 :  13:43:10  Show Profile Send jos a Private Message
Jamo: Vi får vara överens om att vi är oense. High-end till budgetpris som du benämner ett vin för 150kr är för mig i princip en motsägelse i sig själv. Men high-end för dig är ju det som är high-end för dig, gott så. Däremot försökte jag ge mig på en förklaring vad jag tror att high-end betyder för den breda massan. Vad flest skulle skriva under på. Men visst, min mor skulle tycka en trevlig anläggning för 20k låg väldigt nära en topptrimmad anläggning för 500k så för henne blir det ju i så fall som du säger "high-end till budgetpris".

OT: Du har alltså druckit en Romanee-Conti Grand Cru? (senaste den släpptes på bolaget kostade en flaska runt 19 800 kr) Grattis i så fall, blir lite avis

Edited by - jos on 2008/02/29 13:46:35
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/02/29 :  14:50:32  Show Profile Send om.s a Private Message

Dette mente jeg 23 juni 2005 og dette mener jeg fortsatt:

Jeg tror, og mener det hele er mer ett spm om egenskaper/kvaliteter enn pris....

Støtter meg litt til nevnte definisjon:

What is High End?...

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.

High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.

A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music...

Sitat slutt.

Så mannen RH har imo, fortsatt sine ord og mening i behold.

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/02/29 :  15:26:55  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Jamo: Jag skulle vilja påstå att Harley far med osanning, såvida han inte enbart beskriver SIN användning av begreppet high end.

Jag har inte ännu lyckats hitta ursprunget till begreppet high-end, men jag misstänker att det är skapat av amerikanska hifi-journalister som en benämning på illusorisk/magisk musikåtergivning. Att sedan Harley liksom många andra hifi-journalister fortsätter med det skulle kanske jag inte kalla osanning. Jag blev mäkta överraskad när denna tråd dök upp på Hifi-forum för ca två år sedan: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=48039&whichpage=1
och insåg att nu gällde det prylar och prislappar och status och design. Alltnog, när en amerikansk hifi-journalist skriver high-end så vet jag precis vad han menar, när en svensk säger high-end så kan det betyda vad som helst.
OT
quote:
OT: Du har alltså druckit en Romanee-Conti Grand Cru? (senaste den släpptes på bolaget kostade en flaska runt 19 800 kr) Grattis i så fall, blir lite avis

Japp, det var någon gång i mitten på 90-talet, innan prisrallyt på franska viner rullat igång. Du behöver inte känna dej avis, jag minns att min tanke efter provsmakningen var densamma som när jag lyssnat på Wilson Watt Puppy 8 med mega-Krell-elektronik på Arken 2006: Var det allt?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/29 :  15:39:18  Show Profile Send jos a Private Message
Varför tror du att det är hifi-journalister (eller hifi-folk överhuvudtaget för den delen) som myntat begreppet High-End?

Ok men om du inte tycker en DRC Grand Cru är/var så speciell så är det ju toppen för dig och du borde vara glad för att du kan hitta viner som du tycker smakar i närheten för 150! Men det gör ju knappast det vinet till high-end för det. Själv har jag fått pröva La Tache och Richebourg (bästa jag druckit någonsin) men drömmer om storasystern: http://cgi.befr.ebay.be/DRC-Romanee-Conti-de-la-Romanee-Conti_W0QQitemZ130200579921QQihZ003QQcategoryZ8361QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m122


Edited by - jos on 2008/02/29 16:08:25
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/29 :  19:40:00  Show Profile Send rolnor a Private Message
Kul med vindiskussion, brukar hålla mej runt 20-30 pund/flaska, har nån gång druckit Rouzan Segla, tidigt 80-tal, kostade väl då typ 700:- har svårt att tänka mej att något kan smaka bättre, man har nog lite väl mycket pengar om man sopar iväg tusenlappar på vin, kanske läge att skänka lite till Röda Korset???

rolnor
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  20:08:01  Show Profile Send Zombie a Private Message
det bästa röda jag har druckit kostade 69 kr (bästa vita en muskat fr 1964) och var en kabernet fr djupa källare i Moldavien...handnumrerade flaskor, lådor, för vidare leverans till Kreml...en parallell till high-end?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/29 :  20:39:32  Show Profile Send rolnor a Private Message
Har druckit HighEnd-kaffe, Kopi Luwac, görs av kaffebönor som paserat
genom tarmarna på Paradoxus hermaphroditus, 2 ounce kostade 40 dollar. räckte till ett par kannor, riktigt gott, men inte på nåt sätt speciellt eller värt pengarna, kul att prova, man vill ju inte dö nyfiken!!!

rolnor
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/29 :  20:47:44  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
I och för sig. Men kanske inte om man vill veta hur hififorums medlemmar definierar begreppet just nu.

Det är ju vi (hifiinteresserade)som är användarna. Uppslagsverken kanske inte hänger med. Det var lite av det perspektivet jag ville få fram där.
Boombox, jag håller med dig, när jag skrev "söka" tänkte jag i första hand på sökfunktionen här på hififorum och inte uppslagsverk. Inser att jag uttryckte mig oklart.

quote:
Jag har inte ännu lyckats hitta ursprunget till begreppet high-end, men jag misstänker att det är skapat av amerikanska hifi-journalister som en benämning på illusorisk/magisk musikåtergivning. Att sedan Harley liksom många andra hifi-journalister fortsätter med det skulle kanske jag inte kalla osanning.
Jag förstår vad du menar. Samtidigt är det rätt vanligt att ords betydelser förskjuts över tiden.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  22:01:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är kanske inte är inom hifi som ordet-begreppet high end har sitt ursprung. Hittar man den ursprungliga betydelsen, står kanske begreppets innebörd för hifi klarare. Men vad vet jag...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/02/29 :  22:04:48  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Vad är det som säger att inte dyra grejor färgar ljudet dit vi villl ha det och brer på en massa. Den enda som kan säga om det lirar som det ska borde vara den som gjort en inspelning och hört hur det lät då, kan sen rummet ihop med grejorna lira identiskt ( yeahh right ) så är det väl optimal HiFi eller om man vill kalla det High End.

Min vinkel att se det iaf!

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/29 :  23:19:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
en person nämnde hörlurar...jag håller med, en inspelning med konsthuvud direkt på band (eller vad det nu kan vara), uppspelat i öppna lurar typ Sennheiser är high-end i fråga om återgiving av det verkliga...ok, vill man ha kick-ass bas, montera in ett par såna i soffan...men mycket (det mesta) bleknar i jämförelse. Sen är det ju en fråga om man vill ha ett par dassrullar på öronen när man diggar, sen är det ju fråga om hur man får material som är inspelat på detta sätt, sen är det ju frågan om vad man ska lyssna på...mer fokus på musiken - är high end = high fidelity? Daniel_S har en poäng där...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/29 23:20:15
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/03/01 :  04:45:22  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Historian som ämnen typ detta upprepar sig på diverse forum med jämna mellanrum

Jag ska inte repetera vad jag sa en gång i tiden men PAC tyckte inte att jag späde på brasan med lite tändvätska utan jag kastade in en brandfackla med övertänd molotov sedan följde en avstängning

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000