Author |
Topic |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 10:59:53
|
Tror ni det skulle funka med att sätta ett rör, á la esl, fast i högtalaren (horngången) istället för i rummet för att dämpa (akustiskt slå ut) den frekvens som gör att det blir akustisk kortslutning vid övergången "hornet spelar" till elementet spelar högst?
Detta brukar väl ske runt 80-120 Hz för en vanlig bakladdad högtalare. Skulle bli ett rör på ca 80 cm som man låter mynna där hurnet mynnar ut.
Samma princip borde väl kunna användas för att dämpa övertoner i en pipa?
Vad tror ni om detta?
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 12:33:33
|
Jo, där har jag kikat förut, men där används helmholzresonatorer istället för rör för att skapa önskad effekt. Tänkte att det skulle funka att bara stoppa i ett lagom långt rör i den pipa som redan finns för att det ska fungera. Det skulle vara en ytterst enkel moddning. Iställer för att koppla på en låda med port i. Det är väl bara å prova antar jag |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 13:10:06
|
Om det är en pipa eller port som spelar i motfas spelar nog ingen roll. |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 20:06:43
|
Hej Petter! Ha talamod med mitt svamlande, forsoker endast att fa runt lite logik i knoppen
Detta ar vad jag ska gora i mina lador. Men kanske inte for dippen precis. Brakar fortfarande med for mycket mellanregister fran munnen. Hade tankt att gora en K-slot i roret for att ta vack lite rippel. Ska ocksa experimentera med kla roret med filtmatta. Har ingen aning om det kan hjalpa men forsoka gar ju.
Logiskt sett borde det hjalpa med rippel atminstone, ett ror i en ovrigt "fyrkantig" dimension borde bryta staende vagor. Ett asymetrisk snitt i roret skulle isafall vara ett snapp battre.
Hur kom du fram till 80cm ror, och vilken diameter?
Peter
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 10:51:17
|
Tror inte rören kommer ha så stor inverkan på melanregistret, om nu inte mellanregistret räknas de övertoner som bildas vid 100-200 Hz, de borde gå att fixa till med helmholtz eller rör. Att de skulle bryta stående vågor i hornet vet jag inte, mariginell hörbar effekt isåfall skulle jag gissa. Det de gör däremot är ju att horngången blir smalare, så att det inte fungerar enligt originalritningen. För hoppningsvis tar desa rör / resonatorer bort mer oönskat ljud än vad de gör skada själv.
Längen på röret fick jag fram via esl:s excelark som finns på första sidan i hans tråd om basabsorbenter högst upp på Teknik & DIY-delen som stickey. Mata in bred på rummet tills du ser att du får önskad resonansfrekvens. Mata sedan in bredden på röret och excelarket röknar fram längd med lämpliga korrektionsfaktorer. Det kommer säkert inte stämma helt exakt utan man får prova sig fram med någon halv cm i taget till önskat resultat uppnåtts.
Filtmattan jag använde var en cm tjock.
Det är bara och prova på |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 13:50:43
|
quote: Det är bara och prova på
Jepp Tack for bollplanket!
Peter |