HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Börjar förstå vad Krell-bas är för nåt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/12 :  19:08:19  Show Profile Send linkan a Private Message
Har tidigare testat Advantage S-150, Audionet SAM och Musical Fidelitys A3 pre/power kombo hemma för eventuellt inköp. Jag jämförde alla dessa mot mina Sentec rörmonoblock och det var väldigt liten skillnad undantaget trycket i basområdet.
Av dessa så var det bara Advantage som jag tyckte kunde driva mina KEF Reference 3-2 på ett bra sätt med en snärtig bas och bra upplösning. MF lät varmt men inte med tillräcklig ork och Audionet lät lite tråkigt.

Jakten fortsatte igår då jag åkte och lånade hem ett "snik"-Krell slutsteg, KAV 150a.
Jag kan väl direkt säga att jag inte hade så stora förväntningar på detta steg, relativt dyrt mot europeiska produkter och jag trodde inte att den skulle ha bra vare sig detaljupplösning eller tillräcklig baskontroll.

Men ack vad jag bedrog mig.

Det som är mest förvånande är hur pass bra den återger alla detaljer och röståtergivningen är mycket bra. Röster låter väldigt naturligt och den låter aldrig hårt med ljusa kvinnoröster som en del stärkare kan göra. Ljudbilden är större än med nån av de andra stärkarna jag testat, framförallt i djupled. Sen att den har en väldigt mäktig bas är ju inte heller fel, det märks inte att mina KEF:ar bara är specade till 40 Hz vid -3dB. Det finns alltid kraft kvar att återge musik med även i jobbiga partier. Snacka om att den har full kontroll på basen som den driver mycket rappt och torrt utan att ens fundera på att det skulle vara några problem.
Den är extremt rolig att lyssna på, detta leder troligtvis till att jag får träningsverk av att springa fram och tillbaka till CD:n för att byta skivor som måste avlyssnas.
Jag börjar ana vad de större Krellarna skulle kunna åstadkomma med mina högtalare, men tyvärr så är det ju lite fler siffror på prislappen då
Om det är nåt att klaga på så är det väl högtalarterminalerna i plast som säkert kostar 2 kronor styck! Men det går säkert att montera dit några andra om det blir ett köp.






Linkan

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/07/12 :  20:20:19  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena igen linkan, intressant läsning det där, vad har du för cd-spelare om man får vara fräck att fråga, såg förresten en kav-250 beggad för ett tag sen som gick för 22 stora det kanske kan va nåt, jag har själv testat advantage s-150 som jag inte blev särskilt imponerad av, jämförde med mitt 9år gamla slutsteg och jag tyckte adv. lät steril tråkig och lite ansträngande på kvinnoröster med mina grejer kimber kablage+s1+totem hawk högtalare, men som sagt det var på mina grejer i mitt rum, cd:n däremot är grym.Har du hört Plinius ngn gång jag funderar på att ta hem å se vad den går för och Krell kanske. ha det bra Krelle
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/12 :  20:37:14  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Krelle

Jag har en Sony XA 30 ES som jag låtit Harmony Design modda vad gäller OP-ampar, klocka och nätdelsregulatorer.
Jag har inte lyssnat nåt på Plinius men valde mellan att låna SAM:en och ett Plinius-steg för några veckor sen men det blev SAM.
Kanske får man göra ett nytt besök på Sontec och lyssna lite på Plinius.

Men en KAV250 för 22 är klart intressant, kommer du ihåg var du såg den?

Ha det

Linkan
Go to Top of Page

haley
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/07/12 :  21:02:29  Show Profile Send haley a Private Message
Någon som har testat Krells integrerade förstärkare i samma prisklass,
Kav-300i?
Läste på http://www.tnt-audio.com/ampli/krell300i_e.html att Kav-300i skulle låta mer som de större modellerna, någon som vet om han har rätt?


Vh, Haley
---------
Darth Vader only You could be so bold
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/12 :  21:14:33  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Haley

Jorma och majjen02 har testat KAV300iL på hifimagasinets hemsida.www.hifimagasinet.com

Linkan
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/07/12 :  21:33:58  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo igen Linkan. Jag såg det på hifimagasinets annonsmarknad jag såg kav-250:an för det priset men det var säkert 10-15 dagar sen, tror jag sett ett som såldes för 25 på esoterisk-hifi oxå, skulle va kul å prova för att se vad den går för i bland annat basen då. Krelle
Go to Top of Page

haley
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/07/12 :  21:35:14  Show Profile Send haley a Private Message
Hej Linkan

Tack för länken. Så ut som om Jorma inte tyckte den gamla versionen var så väldigt bra. Är det stor skillnad mellan 300i och iL?
Hur lyckas de klämma in 150watt i 8ohm och 300 i 4, med en vikt som ligger på 12kg. Stämmer värdena verkligen?


Vh, Haley
---------
Darth Vader only You could be so bold
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/12 :  21:54:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

I HighFidelity så heter de alltid att, högtalarterminaler( from nu="ht") i plast är
dåliga medans de i metall är bra om…de inte är 1st dyr-dyr stärkare som testats,
då tas ht inte upp. Plast eller icke plast är helt ovidkommande, både vad gäller
ht´s inköpspris eller prestanda( inte beträffande"gläns-faktor´n" dock), om något
så är det bättre att använda plast då plast leder ström sämre än metall( mässing).

Ja ja, nu har väl A gnällt färdigt( för den här gången ;).


Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/12 :  22:01:04  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hej Linkan

Tack för länken. Så ut som om Jorma inte tyckte den gamla versionen var så väldigt bra. Är det stor skillnad mellan 300i och iL?
Hur lyckas de klämma in 150watt i 8ohm och 300 i 4, med en vikt som ligger på 12kg. Stämmer värdena verkligen?


Vh, Haley
---------
Darth Vader only You could be so bold.



Effekten stämmer säkert. Krell brukar INTE bluffa. Däremot kan jag nästan lova att KAV-stärkarena går väldigt varma pga att kylflänsarna sitter i lådan och är dessutom monterade åt fel håll.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/12 :  23:09:29  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Morello

Krellen har gått sen 9 imorse och den känns lite ljummen nu, inte alls så varm som man kunde tro. Mina rörstärkare är varmare (i ljudet oxå) när de gått i 20 minuter!

Linkan
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/13 :  01:00:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Krell 300iL ger 200W vid 8 ohm och 400w vid 4ohm.
Och den gick inte speciellt varm när jag testade den hemma.


Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/13 :  02:01:41  Show Profile Send Morello a Private Message
Jag menar att den säkert går varm om man spelar STARKT en längre tid.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/13 :  19:33:40  Show Profile Send linkan a Private Message
Morello:
Eftersom mina KEF:ar är specade till 91 dB så behövs ju inte så mycket kräm därav den minimala värmeutvecklingen.

Så här ett dygn senare så inser jag att man inte lever i en perfekt värld och att även Krell har sina brister.
Jag upplever att diskanten är väl nedtonad så att cymbaler och liknande ljud inte låter riktigt så ljust som de ska samt att om man pressar denna stärkare att spela högt så kan det låta lite hårt. Om allt bara vore enkelt och perfekt, suck.

Linkan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000