HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 psu-hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

delight
Member

94 Posts

Posted - 2008/02/24 :  16:40:46  Show Profile Send delight a Private Message
Jag har säkert läst svaret på denna fråga förut men eftersom jag inte kommer ihåg så frågar jag. Skall bygga nättel med lm317. Var gör stora e-lyter störst nytta??...
Jag vill ha stabil ström med lågt rippel:
-direkt efter likriktaren men före lm317?
-eller efter stabiliseringen?

Jag har sett ritningar på båda varianterna. Är det skillnad beroende av vad nätdelen skall användas till?

Edited by - delight on 2008/02/25 01:26:27

delight
Member

94 Posts

Posted - 2008/02/24 :  17:11:46  Show Profile Send delight a Private Message
exempel

varför så olika? dum fåga men om jag har ex en e-lyt på ex 10 000uF vad blir skillnaden om den sitter före resp efter stabiliseringen?
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2008/02/25 :  09:15:08  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej,

http://www.elfa.se/pdf/73/732/07328867.pdf

på första sidan, typical applications, finns lite info och en bild.

så här tolkar jag det:
-sätt de stora kondingarna direkt efter likriktarbryggan och en mindre C1 i bilden som jag hänvisar till.

-efter lm317 kretsen sätter du en 1uF-1000uF, har för mig att det finns risk för självsvängning om man tar en för stor kondensator på utgången.

Den övre bilden som du la in ser ganska bra ut men jag skulle bytt plats på 4700u och 1000u. Jag hade även lagt till lite skyddsdioder för att regulatorn, en från ut- till ingång och en parallellt med 220ohms motståndet. Se även figur 3 i länken ovan.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/02/25 :  14:35:48  Show Profile Send TomasF a Private Message
Beror på applikationen, för allt utom slutsteg så håller jag med ByggareAndy, i utgångssteget till slutsteg så tycker jag det skall finnas mycket uF efter regulatorn. / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/25 :  15:27:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Beroende på regulatorn så kan det gå att ha större kondensatorer efter regulatorn. Men att sätta några större mängder efter t.ex. en lm3x7-regulator är kanske inte så smart.
Regulatorer till utgångssteg är oftast inte baserade på vanliga spänningsregulatorer.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/02/27 :  23:29:19  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om man skall reglera stora strömmar (t.ex. över 1A) så kan man med fördel utnyttja en transitor som styrs av regulatorn. Dvs endast en liten ström går genom regulatorn. Transistorn behöver då oftast monteras på kylfläns, medans man slipper kylfläns till regulatorn.

Nu tillbaks till originalfrågan om kondensatorn. Om du har rimligt mycket högre inspänning än utspänning och inte drar några stora strömmar så behöver du inte ha någon jättelik kondensator före regulatorn (fast det skadar inte med stor kondensator där heller).
Stora elektrolyter efter regulatorn är främst bra om man vill kunna dra ström som kortvarigt överskrider regulatorns kapacitet. Fast om man når det fallet så kanske man bör överväga komplettering med transistor enligt ovan.

Som tumregel brukar jag uppskatta att 1uF per 1mA strömuttag brukar vara tillräckligt.
Innan vi spekulerar ännu mer så är det nog enklare om Delight avslöjar användningsområdet.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000