HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mellanregister-kupoler? - varför så ovanligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:47:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag funderar lite kring detta med mellan-register-kupoler. De tycks ju vara relativt ovanligt idag och man kan ju fråga sig i så fall varför. Bakrunden till frågan är EGENTLIGEN den att jag har fått den uppfattningen att det är svårt att få till en diskant som är riktigt riktigt bra i ett mycket brett frekvensregister - och kanske därför ofta betingar ett högt pris. Men man ser "folk lite här och var" bygga 2-vägshögtalare med låg delningsfrekvens. Har mellanregister-domen ett fortsatt berättigande...är det en "bortglömd möjlighet" eller är det lite förlegat? Har den tekniska utvecklingen "sprungit ikapp" behovet av detta element?

Edit: fetstil är tillägg

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/02/26 15:27:39

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/23 :  23:34:40  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tycker det är mer berättigat idag än någonsin förut med tanke på alla metallmembran som finns. Dessa kräver ju förhållandevis låg delning för att komma till sin rätt vilket borde vara idealiskt med en 2-3" mellanregisterdome. Tänker själv bygga med Dayton RS52 som i mitt tycke är riktigt, riktigt bra!

http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&Partnumber=285-020&CFID=20207168&CFTOKEN=63299733

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/23 :  23:57:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
jonasz: Presic det du nämner tänkte jag också på. En annan "avstickare" eller fråga inom ämnet. Låt nu säga att man ändå väljer att bygga med en sk "midbas" - alltså typiskt 5.5" - 7" med möjligheter för delning något HÖGRE än för vad som är typiskt för "metall mid-basar". Nämligen delningsfiltrens branthet..är detta något som allmänt skulle kunna ses som intressant?

Edit: Inte helt ointressant melllanregister-dome kanske..vad hade du tänkt för delningsfrekvens, branthet och diskant osv ..

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/02/24 00:01:48
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/02/25 :  20:57:53  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Jag har byggt 3vägare med dynaudio och har en 3" mellanreg kalott. Oj vad luftig o detaljerat mellanreg det blir. En mindre bas kan aldrig åstakomma detta även om det naturligtvis finns andra fördelar med mindra antal element.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/02/25 :  23:03:53  Show Profile Send marens a Private Message
Grejjen är väl att en sån mellanregisterdome blir som en väldigt dålig diskant spridnings och distorsionsmässigt. Svårt att se användningsområdet med en sådan. En diskantdome kan ju precis komma undan med sin lilla storlek att skjuta upp membranrelaterad dist till tillräckligt höga frekvenser och spridningen går att få så att den rullar av rimligt högt, även om det brukar bli för snabbt/smalt egentligen i äversta oktaven 10-20k.

En lite större dome blir därför bara som en diskant som börjar bli för dålig. Spridningen blir väligt smal mot högre frekvenser och väldigt bred mot lägre. Det är i princip tvärtemot mot vad man vill att ett mellanregister ska ha typiskt.

Edited by - marens on 2008/02/25 23:06:17
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/25 :  23:20:51  Show Profile Send jonasz a Private Message
Marens: Men är inte iden med en dome att dela t ex en 8" vid en lägre frekvens än som är möjligt med en vanlig diskant och sedan dela den till en 19mm diskant eller liknande? Som exempel Dayton RS52 nedan så skulle väl hyfsat brant delning vid 1- och 4khz vara lämplig?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/02/26 :  11:40:03  Show Profile Send marens a Private Message
Jag skulle dela den där kanske vid 500Hz eller lite högre och 3kHz mot en 8" och en liten diskant. Skulle kunna funka. Sedan beror det nog på hur 60grader off axis ser ut om jag skulle tycka att den var användbar eller inte. Kräver branta filter, särskillt 3kHz ser ut att kunna bli rätt kraftigt elektriskt iom att on axis bara fortsätter i stort sett rakt upp till 20kHz. Kräver elektrisk branthet för att få ner den ordentligt och toppen vid 13kHz.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/02/26 :  12:14:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag själv gillar inte ideen att dela mitt i röstområdet 300 - 3000 Hz. Svårt att få det homogent med passiva filter. Snuskbranta filter (300dB/oktav) med tex Brutefir kan väl komma runt problemet en del, men det är ändå en kompromiss. Annars gillar jag mellanregisterdomar. Synd att låta stora och tunga koner hantera det ytterst känsliga mellanregistret (ofta samtidigt som stora konamplituder från bastoner).
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/02/26 :  15:43:04  Show Profile Send ohmega a Private Message
Men...det finns ju lite olika tankar kring vilken "helhetslösning" som är den rätta...det kan ju var en fråga om olika prioriteringar förstås.

En del hävdar ju att 1:a ordningens filter låter bäst...det kanske inte är så problematiskt då var man lägger delningen?....skulle vara spännande att pröva en
4-vägshögtalare med bara 1:a ordningens filter (eller varför inte 3,5-vägs)

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/02/26 :  16:29:20  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror inte det behöver vara problematiskt att dela i ett visst område så länge man har koll på allt som behöver hållas koll på vad gäller spridning osv. Det är väl om det blir fel (lober som pekar snett osv) just där man delar som det kan bli väldigt fel just i mellanregistret.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000