HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Luft kommer in i vattenburna värmen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:32:50  Show Profile Send Roq a Private Message
Har fjärrvärme och en av pumparna som driver runt vattnet i huset har låtit väldigt mycket. Jag trodde det var fel på den och en tekniker var här och kollade och upptäckte att det var luft i pumphuset som orsakade ljudet. Lätt fixat med skruvmejsel...
Bra tyckte jag men problemet kommer tillbaka med 1-3 dagars mellanrum. Vad kan det bero på? Kommer det in luft nån stans. Trycket i systemet verkar vara som det ska och elementen är jämnvarma och inte i behov av luftning (förutom ett där luftningsskruven är sliten och jag vågar därför inte röra den och sen stå med ett sprutande element som inte går att skruva till)

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2008/02/23 :  23:00:22  Show Profile Send Nygga a Private Message
1 Stäng av det elementet om det går på termostatventilen och på utgående ventilen, skulle kunna vara den radiatorn som är problemet. 2 Har du behövt spädmatat systemet något. Färskvatten avger uppbunden luft.

Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/02/24 :  10:08:26  Show Profile Send Roq a Private Message
2 Det var väldigt längesen jag fyllde på, säkert ett par år sen. Ska testa stänga av elementet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/24 :  11:24:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
du har inte Pexrör hoppas jag, dom slutades att användas runt 80 tror jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/24 :  11:51:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det tryck i systemet kan det normalt inte komma in luft annat än löst i vattnet du fyller på.

Det du hör kan vara kavitation i pumpen och i så fall kan det hjälpa att strypa något på pumpens
trycksida. Finns det ett filter på sugsidan får du oljud i pumpen ifall filtret är igensatt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/02/26 :  13:14:51  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Finns det ett filter på sugsidan får du oljud i pumpen ifall filtret är igensatt

Bernt: Hmm, det där sista får jag forska i. Som sagt, jag är inte helt hemma på hur allt funkar men jag får kolla igen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/26 :  15:31:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, man stryper på trycksidan. Stryper man på sugsidan blir det etter värre. På raffinaderiet där jag just
håller på att avsluta min anställning är kavitation ett ganska vanligt fenomen. Det beror inte på luft.

Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/02/26 15:33:44
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:04:56  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Sorry läste helt uppåt väggarna. Helt riktigt så skall du strypa på trycksidan för att minska flödet ut genom pumpen för att den skall hinna dra åt sig vätska. Om man tar en skruvpump som ex så behöver den hela tiden ett flöde till sig då den ej kan suga som exempelvis en kugghjulspump. Där jag jobbade så hade vi enbart skruvpumpar vilket gör det svårt att suga tomt tex en cistern. En kugghjulare däremot har inga som helst problem med uppgiften.

Kavitation i en pump kan få till följd att tex tätningsringen på en mekanisk tätning kan spricka med läcka som följd.


OT

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2008/02/26 19:05:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:38:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja. Jag har sett helt söndereroderade impellrar i stora pumpar pga kavitation så det är stora krafter vi pratar om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/02/26 :  20:11:21  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har nästan samma problem. Jag har fjärrvärme men min pump sitter monterad ute i ett förråd så jag kan inte höra pumpen. Däremot så får jag lufta ett element hela tiden (läs en gång i veckan) för att elementet är kallt, typiskt att det är i min dotters rum (8 månaders). Hor blir tjurig när det är för kallt i rummet så hon signalerar när det är dags... men det blir först efter en jobbig natt.

Så vitt jag vet så är det inget färskvatten som fylls på som kan föranleda detta.

Eftersom att det är tryck i systemet så borde det behöva vara en ganska stor läcka för att det ska vara möjligt för luft att komma in.

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, om inte hör av dig med PM så tar jag bort inlägget.

comfortably numb
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/02/26 :  20:28:02  Show Profile Send Roq a Private Message
Magoo: Såklart det går bra! All diskussion på området har jag nytta av.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2008/02/27 :  19:39:45  Show Profile Send Nygga a Private Message
Finns det någon instruktion till centralen? Där brukar det finnas lite felsökningshjälp.
Justering av trycket i systemet behöver kanske göras beroende på vilken årstid det är. Kolla även manometern om den funkar, den kan ha hängt sig.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/02/27 :  20:13:09  Show Profile Send Roq a Private Message
Precis Nygga, jag har börjat i änden trycket i hela systemet. D.v.s jag upptäckte att jag låg lite lågt i tryck. Tror att jag ska ligga kring 1,5 bar och jag var på 1-1,2 bar så jag har fyllt på lite.
Inget ljud sen dess....
Vi får se hur länge det håller.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/02/27 :  20:28:29  Show Profile Send Magoo a Private Message
Då ska jag också ta och kolla trycket i mitt system. Men jag fattar inte hur det kommer in luft om det inte läcker ut vatten någonstans.

comfortably numb
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8519 Posts

Posted - 2008/02/27 :  20:49:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är pumpen tät då?Packboxar t.e.x

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2008/02/27 :  21:35:35  Show Profile Send Nygga a Private Message
Luft kan komma in i systemet om du har för lågt tryck i systemet vid lågpunkterna, där oftast manometern sitter. I systemet har du även tryckfall på vägen tex vid radiatorerna (strypreglering termostatventilen). Vilket kan ge undertryck. 1 bar = 10 m vattenpelare.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/29 :  08:00:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
1 bar = 10 m vattenpelare.


1 bar är vad vi har i atmosfäriskt tryck

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:08:04  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
1 bar är vad vi har i atmosfäriskt tryck


Tror Nygga syftar på att det underförstått pratas om övertryck i dessa sammanhang!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:20:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nähä

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/29 :  10:04:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, skilj på BARA (Bar absolut) och BARG (Bar Gauge, enligt mätare), står inget annat avses normalt BARG som är trycket över atmosfärstryck.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/29 :  12:49:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Om BARA är absolut måste 2 Bar vara ett bar över atmosfärstrycket vid havsytan. (Ungefär)
Annars är mätningen relativ.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/02/29 12:50:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/29 :  16:45:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alldeles riktigt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/13 :  09:12:03  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
1013mb kvicksilverpelare vid havsnivå o 15gr plus är standard atmosfär

Fick jag in en komentar också
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/13 :  11:28:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
760 mm kvicksilver menar du väl?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/13 :  12:09:43  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Strunt i kvicksilver då så säger vi 1013 Millibars tryck vid standard atmosfär
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/03/13 :  13:29:42  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Bar absolut är det det absoluta trycket (Pi=0) vi talar om då?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000