HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 golvare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/22 :  15:13:32  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu börjat tröttna på allt småtrams jag har ståeendes så jag säljer det mesta nu. Jag kan säga att jag har riktigt mycket grejor men inget jag är specielt nöjd med. Och nu har jag spanat in ett par qrs merkurius 2 och är helt såld dom är fantastiska men långt över min budget. Tanken var att köpa ett par högtalare som jag kan ha tillsvidare. Det jag har nu är ett par jbl från 80-talet. Dessa låter helt okej men diskanten är för dålig. Det är ingen bra upplösning i varken diskanten eller mellanregistret. Antagligen för att det är gammla högtalare. Det jag har nu som drivning är en amplifix och till detta billiga transparent-kablar.

Jag vill inte ha stativare. Har ägt ett par qrs luna au som jag var grymt nöjd med när det gällde allt förutom möjligheten att kunna spela högt med mycket djupbas. Jag ångrar lite att jag sålde dom men samtidigt så behövde jag lägga pengarna på körkortet.

Dom högtalarna jag sneglat på är.
Infinity primus 360
Infinity beta 50
Proson reality 63mk2
Dynavoice df-5

Och som sagt min referens är qrs merkurius 2. Men som sagt 34000 kr är mkt pengar och det är pengar jag aldrig kommer ha till en sådan sak hehe.

Jag lyssnar på all musik. Men det blir ganska mycket rock och pop även en del infected mushroom. Det jag vill ha är ett par högtalare som låter rent och behagligt med lite värme dom ska klara att man vrider på lite och disktanten ska inte vara vass utan bara vällupplöst.
Jag har ett par basmoduler som jag även kommer köra ihop med en delning runt 50hz och dessa kommer ge lite mer djupbas till helheten.

Dom enda högtalarna jag hört är dynavoicen och prosonen. Dynavoicen imponerade stort på mig på en mässa men uppe hos fynda så lät det sådär. Prosonen lät också sådär upp hos fynda lite bättre än dynavoicen men dock vass i diskanten. Nu var dessa helt nya så det kan vara därför också.

Men alla tipps och ideer är välkommna

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/22 :  15:58:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message

Jag hade för några år sedan ett par Infinity Alpha 50 - föregångaren till Beta 50, har även provlyssnat Betan och intrycket är att de låter i stort sett lika, måhända är Betan en aning mer upplöst.

Huvudintrycken från mina Alpha var att de spelade stort och ganska fysiskt. Många instrument "kändes" i kroppen när det var dynamiska inslag i musiken. De spelade väldigt neutralt - här också en anledning till att jag tyckte att de var lite "tråkiga", musiken var lite grå och inte så skimrande som vissa andra högtalare förmår. Detta är endast mina subjektiva anmärkningar. Basen var trevlig men gick inte lika djupt i de nedersta registren som högtalarens och elementens storlek ger intryck av. Mkt trevliga o prisvärda högtalare.

I övrigt tror jag att du får mycket för pengarna om du provlyssnar Focals mindre golvare. Dock inte lika "fysiska" som infinity - men mer upplösta, och mitt intryck är att Focal numer har en något varmare grundklang än tidigare. Wharfedale prisvärda likaså.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/22 :  17:48:37  Show Profile Send dwain a Private Message
Jm-lab? Hmm det jag har hört av dem är oftast väldigt betonat på diskanten vilket kan vara trevligt. Men inte om man ska lyssna några längre stunder. Men jag får försöka lyssna på ett par av deras billigare högtalare helt enkelt

Ingen som har några kommentarer på dom andra högtalarna?

Morfar köpte beta 10 och den var inte alls pjåkig väldigt rent och snyggt. Men samtidigt så kanske dom är en aningens tråkiga. Jag satt till och med och somnade efter ett tags lyssnande
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2008/02/22 :  18:01:27  Show Profile Send aleks a Private Message
Kanske Canton Gle 409 kan vara något? Mycket prisvärda högtalare.

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/23 :  00:37:34  Show Profile Send dwain a Private Message
heter dom gle 409? eller le409? Och vad är skillnaden mellan gle 109 och le 409?


Canton burkarna verkar verkligen riktigt prisvärda och det kanske är ett par sådana man ska rikta in sig på?

Någon som har någon erfarenhet av någon av canton burkarna?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/23 :  00:55:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har lyssnat en del på bla GLE-serien, skriver ner lite intryck senare under helgen dwain.
PS. Ska du handla i dessa prisklasser så MÅSTE du även lyssna på GLE409 innan beslut tas.
quote:
heter dom gle 409? eller le409? Och vad är skillnaden mellan gle 109 och le 409?


LE-serien är en lite äldre serie, tror också att den låg lite lägre i pris än GLE.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/02/23 :  08:50:14  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har provlyssnat Proson Reality 63 MKII och jag blev otroligt impad över vad man får för ynka 3000:-.

Infinity har jag lyssnat på och visst, de låter bra men i mina öron inte lika bra som Rality 63 MKII.

Dynavoice DF-5 lät i mina öron och i Fyndas lyssningsrum instängda och var i total avsaknad av de lägre bastonerna, kanske blir det annorlunda hemma i ett normalt vardagsrum???

Men smaken är som baken och du får försöka lyssna dig fram.

Jag har för mig att Fynda låter kunderna prova hemma så beställ ett par Reality och skicka tillbaka om du inte är nöjd.

EDIT: Jag har missat Cantonmodellerna som rekommenderas här, kan ju vara några riktiga kap.
Och dina intryck av JM-Lab stämmer med mina, lite väl markerad diskant.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/02/23 08:52:47
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/02/23 :  11:57:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Jm-lab? Hmm det jag har hört av dem är oftast väldigt betonat på diskanten vilket kan vara trevligt. Men inte om man ska lyssna några längre stunder.


Jo, jag håller med, det var också en av anledningarna till att jag hade så svårt för JM lap/Focal, tyckte tom att det var jobbigt att lyssna på dem. Men som sagt jag tycker att de har ändrat sin klangkaraktär sedan några år.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/02/23 :  12:20:59  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Men som sagt jag tycker att de har ändrat sin klangkaraktär sedan några år.


Är det inte en ny kille som konstruerar deras högtalarna nu? Håller med att det hänt en hel del med Focal nu med de nya serierna.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/23 :  20:12:06  Show Profile Send dwain a Private Message
FBK: Det hade defenitivt varit kul med lite intryck. Som sagt canton verkar vara mkt bra. Men dom kostar 6000kr så det gäller att hitta beggade isåfall.


Carlsson.H: Prosonen verkar vara grym prisvärda. Dom är stora visserligen men det kan man leva med. Hur tycker du att ljudbilden är i dessa stor eller liten? Jag gillar ju en stor ljudbild
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/02/24 :  00:16:22  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Carlsson.H: Prosonen verkar vara grym prisvärda. Dom är stora visserligen men det kan man leva med. Hur tycker du att ljudbilden är i dessa stor eller liten? Jag gillar ju en stor ljudbild


Jag lyssnade ganska länge på dem i Fyndas långt i från perfekta ljudrum, men i jämförelse med DF-5 och Monitor Audio RS-6 som oxå fanns uppkopplade så lät Proson bäst på alla punkter, däribland ljudbilden som var större, men det var framförallt i diskanten som de lät bäst.

Jag var t.o.m bakom burkarna för att kolla så att alla burkar var kopplade rätt, tyckte det var konstigt att RS-6'orna som jag annars gillar lät sämre än ett par 3000:- proson

Sedan sa en av killarna i butiken att de kräver ganska lång inspelningstid för att låta så bra som de gjorde.

I butiken var burkarna uppkopplade mot Pioneer A-A6-J och PD-D6-J, så det var hyfsat bra utrustning.

Men som jag sa tidigare, det kanske låter annorlunda hemma i ett normalt vardagsrum?


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/24 :  00:53:42  Show Profile Send dwain a Private Message
ja det borde nog bli ännu bättre i ett vardagsrum. För som du säger så är deras lyssningsrum en ren mardröm. Det blir nog nästan att jag beställer ett par sådana om jag inte får möjligheten att lyssna på ett par cantonburkar.

Tanken är att ha högtalarna så länge tills jag har en bra ekonomi och har råd att köpa ett par rejäla högtalare.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/02/24 :  00:59:20  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Dwain/

Vill du RIKTIGT billiga golvare som låter bra så kan du alltid satsa på ett par Aurora 101 som säljs av http://www.hifihuset.se/ för 995:- plus frakt.

Jag och (minst) en till på forumet har köpt dessa och de låter dunder, tydligen har dessa kostat ca 4000:- en gång i tiden.

Ljudet är lite varmare, mörkare, men det ser jag inte som någon nackdel.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/24 :  01:39:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Lite intryck av Canton GLE409 var det ja. Det brukar oftast säga att man ska ta tester i Hifi pressen med en nypa salt och det håller jag med om, men Hifi&Musik lovord över GLE409 kan man inte annat än hålla med om då de är riktigt bra för pengarna. De spelar mycket naturligt och neutralat enligt mina öron och har något självklart över sig i sin återgivning, och om man ska framhålla något så är det den välupplösta men framför allt luftiga mellanregister återgivningen.

Jag har även lyssnat och jämfört dessa 409or emot Cantons Chrono 509DC (9900kr)som ska vara en mer rockig högtalare enligt Canton själva och det som var den största skillnaden var just lite mer punch i basåtergivningen med Chrono (annars låter de ganska lika) men samtidigt så tyckte jag att GLE409 hade en mer välupplöst basåtergivning så slutsatsten blev ändå seger till GLE409.
Har även jämfört GLE409 emot Klipsch F3 (7900kr) Och dessa två hade mer likheter med varandra än vad jag trodde på förhand. Klipschen låter ganska nära neutral, ungefär som ett par GLE409 men med lite slankare mellanregister,mer punch i basåtergivningen och mer dynamik överlag.
Har lyssnat runt lite och kommer att lyssna lite mer då jag själv kommer att byta ner mig till billigare högtalare. Kommer mer eller mindre bara att använda anlägningen till film och passivt musik lyssnande så jag vill ha något som passar extra bra till film i mina öron och det jag har lyssnat på hittills är i överkant prismässigt egentligen för min del så jag ska även lyssna på några ännu billigare alternativ så får man se var det slutar.
Och Proson Reality 63 MKII som du lovordar CarlssonH, måste man ju provlyssna på också.
quote:
Men som jag sa tidigare, det kanske låter annorlunda hemma i ett normalt vardagsrum?

Ja, hur de låter i butik jämfört emot hemma kan var en HELT ANNNAN SAK. Tänker på om man har speciella problem med akustiken så kan det bli något helt annat därför kan man inte göra annat än att rekomendera hemlån alltid "innan" beslut om köp tas.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/24 :  02:12:14  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Även jag har ett par Proson, och jag är nu efter ett tag riktigt nöjd. Jag har inte spelat särskilt många timmar ännu, men ljudet är klart förbättrat mot i början då jag tyckte det lät lite basfattigt. Blir nog ännu bätte får man hoppas efter mer inspelning. Det verkar gå att dra på rätt rejält med volymen också, har inte heller där riktigt skruvat upp till plågsamma volymer, men rejält högt blir det ibland och de låter då fortfarande oansträngda. Jag lyssnar för tillfället nästan uteslutande på metall och hårdrock och för det är de helt OK tycker jag.

J. Ullberg
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/24 :  02:32:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Vilka Proson blev det Buggsson?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/02/24 :  10:22:14  Show Profile Send ahultin a Private Message
Min personliga favorit här är Dynaudio 72 - om du kan hitta ett par begagnade... Mjuk, mjuk i diskanten och detaljerad...okej, det finns högtalare som ger mer detaljer men som ett alternativ att titta på. Jag köpte mina beggade för samma pengar som ett par nya Canton GLE409 kostar...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/02/24 :  12:10:55  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag kör med Proson Reality 62 Mk2.
D.v.s. dessa...

Dessa lirar på riktigt bra speciellt om man ser till det modesta priset (2495 inkl. frakt). Mina är långt ifrån inspelade ännu men de utvecklas fortfarande åt rätt håll s.a.s.

Min kraftigaste invändning mot dem är deras mellanregister som inte "släpper" och svävar fritt i ljudbilden. Utan är återhållet och lite reserverat.

Till hemmabion med två stycken Proson Reality Sub 101 mk2 lirar det grymt trevligt!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/02/24 :  15:25:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Titta även på Proson Conquest 6020. Riktigt prisvärda högtalare.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/25 :  01:30:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message
FBK, det blev ett par "Proson Reality 63 MK2".

Testade idag att vrida upp volymen på en platta med Bob Marley, det gick över förväntan faktiskt, en del "bummel" men det är nog mer beroende på att de står för nära väggarna och inte har jag kommit mig för att test "strumptricket" heller. Någon gång skall jag få ändan.......

J. Ullberg
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/25 :  20:46:26  Show Profile Send dwain a Private Message
Dom dära prosonen verkar riktigt bra. Det lutar väldigt mycket mot dom.
Det är många som har gott att säga om dom.
Det enda (som visserligen kanske låter dumt) jag har emot dom är att det står proson på dessa. Det är något som gör att jag har svårt att tro att dom kan vara bra. Jag har lyssnat på dom själv å då lät det okej men där fanns verkligen potential och då var dom flång nya ur kartong. Och det var i fyndas rum.....

Ne jag ska ringa fynda imorrn och snacka med dom lite om hemlån eller dylikt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/26 :  00:43:38  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det lutar väldigt mycket mot dom.

Men provlyssna även på GLE409 om du har möjlighet,det bör du göra tycker jag då.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/02/26 :  10:10:08  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Förstår inte varför du inte vill ha ett par välljudande Stativare när du ändå kommer att köra med baslådor!?

Dagens stativare lirar ju grynt fint ner i registret med fantastisk upplösning ( mitt tycke )

De flesta kvalitets stativarna klara ju ner till 50Hz utan probs med interference på mellanregistret osv.

En optimal lösning tycker jag vore just att köra bara stativarna inkopplad vid finlyssning typ aukustisk musik o in med basarna när du öser på!

Lycka till iaf

MvH
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/02/26 :  12:59:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Min kraftigaste invändning mot dem är deras mellanregister som inte "släpper" och svävar fritt i ljudbilden.

Samma mellan som i mina XTZ,det låter lika där.Diskanten verkar vara samma oxå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/03/05 :  18:43:58  Show Profile Send dwain a Private Message
Daniel s: Jo det finns en mycket bra anledning. Det som hör hög volym för dom flesta är normal lyssningsvolym för mig. Jag spelar ofta högt riktigt högt. Och jag hade ett par luna au sanslöst fina högtalare men jag jagade livet ur dom stackarna alldeles för ofta. Det stora problemet med lunan tyckte jag var att dom spelade som ett par golvare i basen vilket gjorde att man gärna vred på rejält och tyvärr hade även dom en begränsning. Visserligen var det riktigt högt då men jag vill kunna spela snorhögt med all typ musik

Kan för övrigt säga att jag nu har fått hem ett par golvare. Det blev ett par proson reality 63mk2. Redan nya ur kartong lät dom riktigt bra. Till och med fantastiskt bra. Basen var dock sådär nu kan jag bara ha dom ca 15 cm från vägg så där har vi anledningen till den halvdåliga basen. Men bra låter det. Fråga hur lång inspelning krävs av dessa burkar tror ni? Dom lät bra i början och nu låter dom bra men lite murrigt. Antagligen en del av inspelningen? dom har gått ca 8timmar sammanlagt. Varav 3 timmar på hög volym. Sen distar det lite på hög volym känns det som. Men antagligen är det min amplifix som inte orkar med riktigt. Ska pröva med mitt 2x200watts studiosteg jag har. En lite mer rejäl recension kommer när dessa är mer inspelade
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000