HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betonggolv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2008/02/22 :  10:28:16  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej på er.

Jag ska mest troligen lägga nytt golv i mitt hifi/vardagsrum
Problemet är ett resonat trägolv, som dessutom är golv kallt.
Därför så tänkte jag gjuta en 10cm övergjutning med vattenburen golvvärme och klinker.

Nu till frågan, finns det några nackdelar med Betonggolv?
Nackdelar med mitt nuvarande golv överväger det "lilla" jobbet det innebär att riva ut allt samt gjuta in ett nytt.

Mvh

Sjösse

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/22 :  10:50:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Betong är värdelöst rent akustiskt, men om du lägger på stora tjocka mattor så behöver det inte bli ett problem.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/22 :  15:15:56  Show Profile Send CC a Private Message
" Betong är värdelöst rent akustiskt"

- mja... kanske inte helt värdelöst om golvet blir resonansdött? att sedan klär betongen med någon mjukare material är ju inte kanske fel i någon punkt, men det är fint å slippa golv som svänger med!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2008/02/22 :  15:25:11  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej.

Det enda jag kan tänka mig är att man ska ta första golv reflexen med en matta, men det gäller väll alla golv utom stampat halmgolv?

Annars måste det bli bättre (motiverings övertalning)

Mvh

Sjö
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/02/22 :  15:45:08  Show Profile Send llerk a Private Message
Behåll det vackra trägolvet och köp en snygg tjock matta

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2008/02/22 :  16:03:38  Show Profile Send duck77 a Private Message
Det skulle jag göra, men tyvärr så blir det en sådan resonans vid 120-200Hz typ tappar 8-10db. Hela rummets golv vibrerar (24m2) och detta
fast jag har en stor matta och testat diverse olika bortkopplingar mellan högtalare och golv.

/Sjösse
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/02/22 :  17:04:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Betonggolv är jättebra. Tidigare hade jag heltäckningsmatta på betonggolvet och spiksen på högtalarna och racket gick rakt genom mattan till betongen. Kan inte bli bättre!
Ingen risk att vibrationer sprider sig från högtalarna till elektroniken.
Dessutom står högtalarna som fastgjutna.
Det blev en ljudförsämring när jag lade in ett parkettgolv med stegljudsdämpande matta.
Ljudet blev oroligare och skrikigare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/02/22 17:07:58
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/22 :  18:17:11  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag antar att golvet i fråga inte ligger direkt an mot marken eller en bottenplatta på mark? I så fall bör du not bila bort all betong under och lägga in ordentligt med cellplast och gjuta betong (med golvvärmerör) ovanpå den, annars kommer du att få mycket stora värmeförluster.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2008/02/22 :  23:15:49  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej.

Mitt trä golv är uppreglat och har sågspån mellan Platta och trägolvet.
Allt ska ut sen dit med 15Cm Cellplast och en 10cm gjutning med Vattenburen golvvärme samt Klinker, jag gruvar mig redan för jobbet

Mvh

Sjö
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/02/23 :  21:13:27  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag skulle nog vilja påstå att betong inte på något sätt är dåligt, utan rejält tvärtom.
Betongen spelar inte "med" musiken och lägger inte till mycket till rummets karaktär (frekvenskurva), då den är stum. Rummets olika mått (noder och fysikaliskt) gör att rummet i sig har en egen frekvenskurva, och alla rum är olika.
Ex mitt golv av trä spelar med runt 40Hz-området, dvs lägger till något. Detsamma gäller mina väggar, träreglar och gips, vilka spelar med högre upp i registret. Vid 160 Hz-området hade mitt rum en förstärkning på dryga 15dB, och det berodde inte på rummet, utan på materialen i rummet.

Frågan är, Sjosse, om Du fortsatt kommer ha trä- reglar/material under Ditt nya betonggolv?!
Har Du trä kvar som "stomme" så kommer Ditt golv fortsatt vara instabilt med svängning?! Men, 10cm betong bör nog leda till en sådan stabilitet så att golvets svängning (frekvens) kommer ligga under det hörbara området?!

Rent byggnadstekniskt skulle jag kanske vilja höja ett varningens finger !? Betong på träkonstruktion, med hänsyn till fuktaspekter?! Vikten på konstruktionen är ju också att tänka på för bjälklaget?!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2008/02/24 :  19:34:23  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej Å hå!

Ingen fara byggnads-mässigt, Min kusin äger en byggfirma dom skall göra jobbet, så det blir nog Biff!
Ska ha 30x60cm svarta KLinker, blir nog snyggt!

Sen är ju resten av rummet fixat A La SvanÅ style.
2xV-6 4xV4 och ena väggen är avstämd till 80Hz, samt även ett Diffusor tak för 70Hz. Det som är jobbit är att bära ut allt, samt ta ut 15cm x 25M2 SÅGSPÅN!!!

Hoppas nu inget annat börjar spöka, PS som det är nu verkar även en dipp vid 40Hz bero på golvet.

Mvh

Snart klar!

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/02/24 :  19:51:00  Show Profile Send CC a Private Message
Blir nog riktigt, riktigt bra! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000