Author |
Topic |
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 23:45:45
|
http://www.stereophile.com/news/021807blu/
"Naxos, which bills itself as world's largest classical music distributor, has already made its decision. In the December 2007 issue of Stereophile, Klaus Heymann of Naxos revealed that the company, which has ceased releasing multichannel recordings in both SACD and DVD-A formats, has been awaiting the triumph of either Blu-ray or HD DVD before again releasing multichannel recordings. On February 18, Heymann announced that it will begin releasing multi-channel recordings on Blu-ray later this year. If other record companies follow Naxos' lead, expect a host of new high-end Blu-ray players designed to deliver audiophile quality sound from Blu-ray."
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 00:08:07
|
Jag har läst andra rapporter som även de tyder på att Blue Ray är vinnaren i detta formatkrig. Har för mig att det var Toshiba som till och med lagt DVD HD på is för nu. |
J. Ullberg |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 09:26:27
|
Det var som tusan, snart måste jag köpa en bluray spelare... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 10:28:59
|
Vad är det egentligen för teknisk skillnad men Blue-ray och DVD-HD? Jag är själv inte speciellt glad över att Naxos lämnar SACD till förmån Blue-ray. Det betyder bara ytterligare en ny apparat utöver det som jag redan har och jag säger bara det att jag har faktiskt ingen plats. Är det någon här som någon gång haft möjlighet att jämföra bildmässigt de här två systemen. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 11:00:04
|
Skillnaden mellan hd-dvd och bluray är faktiskt inte så stor. Dock så har bluray vunnit nextgen formaten. skillnaden mellan standard dvd och dessa format kan vara riktigt stor, beror på transfern. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 11:18:37
|
Förstår dock inte fördelen med att avnäda Blue-ray som enbart audioförmedlare ?? SACD ger ju allt man behöver när det gäller datautrymme, och där finns det ju även idag en uppsjö av bra spelare..
Ge sig in och ge ut media när det inte finns hårdvara som är nått att hetsa upp sig över verkar ju lite vanskligt. Nästan som det var i början på SACD, DVD-A tiden, men de formaten var ändå ämnade för audio, blue-ray är väll mest tänkt för video ?!? |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 11:28:40
|
Det känns också som ett konstigt ställningstagande. Vilket spelare kommer vara optmerad för Blu-ray lagrad musik och kunna ge den rättvisa? Smart marknadsföring tror jag, folk som ändå har en Blu-ray spelare köper också Blu-ray musik, som är "HD"...
Tveksamt om framtida BD-spelare kommer stödja SACD. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 14:57:45
|
quote: Tveksamt om framtida BD-spelare kommer stödja SACD.
Jag är rädd för att det kan bli så. Det kommer att resultera i att man så småningom sitter med ett stort antal SACD/DVD-A skivor som inte går att spela när den nuvarande SACD/DVD spelaren lämnat in för gott. |
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 15:13:22
|
Vet inte hur många SACD-spelare som sålts men jag tror att om Blu-ray blir hyffsat stort så kommer det väl ganska snart finnas många gånger fler sådana spelare i hemmen än SACD/DVD-Audio-spelare. Det innebär en större marknad.
Sen att inte alla spelare kommer att vara av audiofilkvalitet är ju en annan sak men jag tror inte det dröjer länge innan vi ser Blu-rayspelare med high-endljud. Potentialen i formatet finns ju där. 24bit/192 kHz i 6 kanaler bör ju räcka...
Det har även talats om en utökning av Blu-raystandarden med något som kallas Profile 3.0 som är tänkt att möjliggöra rena ljudspelare där man inte behöver navigering via TV.
|
oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 17:02:39
|
Men är det ingen som tycker att det är illa när formaten kommer och går utan att vi konsumenter kan göra något åt saken. Våra hemma videofilmer med våra minnen försvinner ut i glömskan. Faktum är ju att mycket av våra minnen är just upphängda på bilder och ljud. Varför finns ännu vinylspelarna kvar? Något så gammaldax som kassetter har ju i det närmaste försvunnit helt. Ja det är sant att kassetter aldrig var något som man skulle spela in på för tid och evighet, men våra vinylskivor och CD skivor är ju det. Jag har själv c:a 150 SACD skivor som jag gärna skulle vilja kunna spela också om trettio år. Jag tycker att det är jäkligt illa att tillverkarna kan manipulera oss konsumenter och vi bara accepterar att det inte går att reparera våra dyrt inköpta apparater. "Bra" reparatörer är också ett utdöende släkte. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/02/22 : 23:10:08
|
Kassetter var inte nåt att spela in på för tid och evighet men CD är det? Jag tror du behöver googla fram hur lång livslängden på cd(-rom) är... Sorry för OT.
Det som är bra med Blu-ray är att det redan börjat trilla ut brännare på marknaden. |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 08:56:04
|
Tror att ni all får bita i det sura äpplet och dumpa ner er digitalt lagrade musik på en hårddisk Räknar också med att Naxos om några år i princip inte säljer några silver skivor heller. Att utvecklingen skulle gå i en annan riktning känns inte troligt.
|
Bättre och bättre dag för dag :-) |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 09:33:23
|
Sticker ut hakan här oxå: Är det inte bättre med färre format? Visst det är för j..ligt att bakåtkompabilitet tas bort hela tiden, men det är ju företagens sätt att styra "marknaden". |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 18:58:50
|
SACD är helt död idag och det är bara en tids fråga innan Sony överger Blu-ray också. Sony har aldrig underhållt någon av deras format mer än några år.
Long live Vinyl |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 19:55:01
|
quote: SACD är helt död idag och det är bara en tids fråga innan Sony överger Blu-ray också.
Nja, det var att ta i. Borta i Asien kommer det ut flertalet ny SACD-spelare. Titta bara på den senaste från Yamaha. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/26 : 20:57:03
|
Jag tycker nog också att det kommer en hel del SACD men tyvärr mest på klassiskt. Jag har faktiskt funderat på varför det är så. Kanske kan det beror på att det är väsentligt mycket lättare att spela in och det behövs inte heller knappast någon efterbearbetning utöver redigeringen. De flesta inspelningarna med klassiskmusik är ju tyvärr också gjorda i 4.0 och då behövs det bara två ambiensmikrofoner utöver de x-antal mickarna som går åt för en vanlig stereo inspelning. quote: det är bara en tids fråga innan Sony överger Blu-ray också.
Det tror ju inte jag eftersom det finns mycket pengar att hämta inom spelindustrien och nu kan man så att säga börja om från början med att ge ut allt gammalt i Blue-ray. Ni kan ju jämföra hur det var med alla stereoinspelningar och även mono som släppts på SACD utöver de tidigare CD släppen. Blev dom dom nya bättre? Det är väl tveksamt tycker jag, men många konsumenter har ändå gått på tricket. Samma trick som man en gång i tiden gjorde med mono inspelningar. Man släppte nya skivor med olika fantasi namn eller så sa man att allt var i stereå. Det enda som i vissa fall var i stereo kunde möjligtvis vara reverbet. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 04:52:02
|
Det är väl inte bara Sony som står som ägare till formatet? Hur som helst som är det ju så att i dagsläget finns det ju många "tungviktare" inom hemelektronik som har investerat tungt i denna teknik. Jag har svårt att se att Sony ensamt skulle kunna sänka Blue Ray. Jag tycker det låter hoppfullt, som ett alternativ om mot all förmodan vinylskivan definitivt skulle dö ut som media. |
J. Ullberg |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 19:42:22
|
Jag sa innan Sony överger, inte när alla överger SACD. Många mindre företag som har investerat massor av penger i SACD kommer inte att ge upp så lätt. |
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 20:01:30
|
CD-formatet har Sony stått ut med rätt länge ändå... |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 13:16:34
|
quote: Är det inte bättre med färre format? Visst det är för j..ligt att bakåtkompabilitet tas bort hela tiden, men det är ju företagens sätt att styra "marknaden".
Väljer inte konsumenten att köpa, är det inte så att det är vi som styr? Om ingen köper så blir det inget nytt format. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 13:44:25
|
Det är just det jag menar. Företagen styr oss genom att ta bort bakåtkompabiliteten, så när vår maskin går sönder tvingas vi byta ut rubbet... |
|
|
Telarc
Member
103 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 15:26:00
|
Att SACD skall vara dött har vissa medlemmar uppgett åter och återigen under flera års tid. Dock får jag inte den känslan när jag är ute och botaniserar i skivbutikerna. T.ex. på Bengans klassiska skivavdelning är väl uppåt var 10:e skiva Hybrid SACD och på CDON kan man konstatera att det släpps åtskilliga nya SACD- titlar varje månad.
När man sen tittar runt bland hifitillverkarna så lanserar bl.a. MBL en spelare som endast läser SACD. Det är kanske en liten indikation om att formatet är här för att stanna? |
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 17:51:37
|
Men när det gäller icke-klassisk musik är ju tyvärr SACD om inte dött så definitivt i koma. Tråkigt tycker jag som sedan starten varit ett fan av det formatet. Behöver vi fler format? Ja, när det innebär ett klart lyft i kvalitet. Att Blu-ray ger mycket bättre bild och klart bättre filmljud än DVD är väl de flesta överens om. Som ren ljudskiva är ju Blu-ray inte direkt någon förbättring jämfört med SACD och DVD-Audio utan snarare lika bra.
Det som är intressant med Blu-ray för den hifiintresserade är ju istället att högupplöst ljud kan få en chans att åka snålskjuts (piggyback?) på ett videoformat och s.a.s. bakvägen komma in hos "vanligt folk" och därigenom bli mycket mer utbrett än SACD. Fler spelare=större marknad=större chans att tjäna pengar.
Om man får drömma: Tänk om de stora skivbolagen skulle se detta och få för sig att börja ge ut högupplöst musik i kopiösa mängder helt plötsligt. Fast det är ju kanske samma bossar som beordrar mastringsteknikerna att komprimera bort all dynamik på CD-skivor....kanske en orealistisk dröm ändå.
|
oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 17:57:40
|
Att SACD skulle vara på utdöende förstår jag inte men att DVD-Audio ligger i sina dödsryckningar är nog sant. TELARC släpper ju fortfarande SACD men tyvärr det mesta inom klasssiskt, antagligen av de skäl som jag tidigare berört i ett inlägg. Skivbolagen gnäller om att folk som kopierar musik skall sättas åt, varför inte lägga allt som SACD som då blir nästan omöjligt att kopiera digitalt. Vi som vill ha musik med kvalitet hämtar aldrig något från nätet. Sedan det här med Blu-ray. Jag har lite svårt att förstå varför det nu skulle vara så attraktivt med att släppa musik i detta formatet, jag förstår inte vad vinsten är med det. Kvaliteten är idag tillräckligt hög för alla inklusive de som vill kalla sig för "Guldöron". Vad är det för mening med att släppa 70 minuter musik på en skiva som egentligen rymmer 25Gb. Egentligen så tycker ju jag att det är mycket mera fruktsamt att se till att man satsar på rejält bra högtalare, samt en bra lyssningsmiljö. |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 19:58:33
|
quote: CD-formatet har Sony stått ut med rätt länge ändå...
CD-formatet är en kollaboration mellan Philips och Sony, och jag tror att Philips har en större del i CD än Sony. |
|
|
|
|
Topic |
|