HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lo-Fi bekännelser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/21 :  19:35:46  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag lyssnar på kasettband från min tonårstid (80-talet) i en enkel liten bergssprängare när jag tar mitt dagliga bad, när jag lagar mat så blir det iTunes-filer från datorn(står just nu i köket)i mina Dell-högtalare med en liten sub, tycker att musikupplevelser handlar om mysfaktor, inte bara HiFi. Har ni några LoFi-bekännelser?

rolnor

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/21 :  19:56:03  Show Profile Send Eref a Private Message
(Varför har jag inget badkar längre!)

Ja, jag känner igen mig. Musikupplevelser har en förmåga att inte ta hänsyn till ljudkvaliten. Min bilstereo är väldigt långt från hifi t.ex. likaså radion som står på mitt nattduksbord.

Å andra sidan älskar jag hifi ändå.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/21 :  20:21:54  Show Profile Send B-200 a Private Message
Dynavoice magic S4+T-amp till datorljud och det blir en del timmar per dag det...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/21 :  20:26:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Kul Topic!

Ja streamad radio på laptop blir det på kontoret.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/02/21 :  20:26:40  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Min Hifi är i mångas ögon Lowfi
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/21 :  20:42:37  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har Electra-stativ under mina Utopia-högtalare.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2008/02/21 :  20:52:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja det finns en del,rörradio vid matbordet,Mp3/flac spelare.
TDA2030 bryggstärkare i sommarstugan...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/02/21 :  21:00:17  Show Profile Send U1 a Private Message
blåtandsheadset på kontoret!
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/21 :  21:15:31  Show Profile Send tkr a Private Message
Jeg har en bitteliten dab- radio koplet inn på anlegget mitt via lakriskabler. Høres ikke så j..lig ut egentlig...
mvh


Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/02/21 21:19:07
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/21 :  21:15:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag slår er allihop - mp3-musik spelad genom mobilens inbyggda högtalare i sovrummet! Det blir inte mer lo-fi än så
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/21 :  22:10:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Det blir inte mer lo-fi än så


Snack! svajig nad kassettedäck kopplat direkt till gamla aktiva audiopro där alla element är spruckna utom höger diskant
Dessutom har jag bara en kassette kvar som är kopia på kopia på kopia Maxell XL av en ung och grön Christer Sjögren.....

Slå denna Lo-fi uppsättning om ni kan (kan ju nästan bli en tävling detta också..)

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2008/02/21 22:13:23
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/02/21 :  22:33:55  Show Profile Send Marc a Private Message
Ok grabbar, slå den här om ni kan då.

Jag tar fram skivan jag vill lyssna på. Sen tar jag två vita plastmuggar, gör ett litet hål i botten på varje och trär igenom ett snöre som jag sedan knyter i ändarna. Därefter håller jag ena muggen mot ena örat och sjunger i den andra. Om jag kan texterna brukar jag hoppa över steg 1.


Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/21 :  22:38:19  Show Profile Send tkr a Private Message

mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/02/21 22:59:16
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/21 :  23:20:36  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Snack! svajig nad kassettedäck kopplat direkt till gamla aktiva audiopro där alla element är spruckna utom höger diskant
Dessutom har jag bara en kassette kvar som är kopia på kopia på kopia Maxell XL av en ung och grön Christer Sjögren.....


OK, trots att deltagarna i denna uppsättning är av bra märke kan jag hålla med om att du vinner. Det enda som möjligen skulle slå detta är om du skulle lyssna genom samma högtalare på dålig am-radio.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/21 :  23:44:00  Show Profile Send dwain a Private Message
Jaha då får jag väll säga att jag inte har direkt low-fi eller ja nu har jag inga direkta dyra grejor det enda dyra jag har är en st amplifix och det är också det enda av kvalite i min stereo
Står jag i köket och lagar mat finns två alternativ antingen min d2a kopplad till en ipodhögtalare som heter altec lansing inmotion 7 spelar kanonbra och med riktigt okej bas från en 4tums bas med 4 tums slavbas. Och en 3tums mellanregister och en diskant per kanal i något som liknar en mini boomblaster. Går även att spela ordentligt högt med den. Annars brukar det bli boose-radion som står där och som även den låter mycket bra. Sitter jag vid datorn så kör jag ett par infinity modulus kopplade till en st logitech z-2300 bas som ja slutsteget är bara orginal, basen sitter i en annan låda och som ersättare då i logitechen så sitter en st tangband bas. Detta låter riktigt bra med rent och snyggt ljud. Jag har som sagt inga extrema grejor som låter snorbra men samtidigt har jag inga grejor som låter extremt dåligt heller.

Det skulle isåfall vara klockradion som består av en st Sonyericsson K800 som jag kör radioväckning på. Dessutom har jag på något mystiskt sätt lyckats sådär halvt spela sönder högtalaren i den så det låter rysligt krassligt. Men man vaknar illa kvikt i alla fall
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/02/22 :  02:05:02  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Faktum är att många av mina "halleluja moments" inte alls involverar hifi, ibland förstör den tom med.
Man lyssnar liksom utanför musiken och tar hänsyn till andra saker när man väl sätter sig ner framför "det dyra".
Visst händer det att man letar sig in i en annan värld där också, men det händer mer ofta när man tex sitter på bussen med iPoden, eller någon asbra låt hittar fram i radio när man är på jobb.

Men ändå envisas man med att sukta och spara till ny hifi-appratur som man tror ska ta en till himmelriket.. konstigt det där..
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/02/22 :  08:37:33  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Bilstereo med Volkswagens originalhögtalare men utan vänster diskant. Säkerligen flera timmar om året än med hemmastereon.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/02/22 :  09:52:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Faktum är att många av mina "halleluja moments" inte alls involverar hifi, ibland förstör den tom med.
Man lyssnar liksom utanför musiken och tar hänsyn till andra saker när man väl sätter sig ner framför "det dyra".
Visst händer det att man letar sig in i en annan värld där också, men det händer mer ofta när man tex sitter på bussen med iPoden, eller någon asbra låt hittar fram i radio när man är på jobb.

Väldigt sant det där, mina bästa musikupplevelser har sällan varit i soffan framför hifi:n, utan snarare som du säger i bilstereon, på jobbradion m.m. Det är kasst när man börjar lyssna mer på anläggningen än på musiken
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/02/22 :  11:22:51  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har en rörradio från 1958 då den bästa på marknaden.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/22 :  16:43:12  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Ok grabbar, slå den här om ni kan då.



Tanken med tråden var att alla som vill skulle få bikta sej, inte att det skulle tävlas, men boys will be boys antar jag...

rolnor
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/22 :  18:12:24  Show Profile Send NewMount a Private Message
Visst lyssnar man mycket vid datorn på 2.1-systemet från Cambridge Soundworks (Creative-bolag, tror jag). Det blir en deal streamad Internetradio också. Det kan vara njutbart även med Lo-Fi, även om Cambridge-anläggningen faktiskt är bra.

Det var ett tag sedan jag lyssnade på mina bootlegkasetter, men där kan man snacka Lo-Fi.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/02/22 :  18:18:07  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jag lyssnar på mp3 genom skärmhögtalarna ibland....men teoretiskt sätt är det inte lo-fi..för enligt spec så är det 2" full range högtalare ;)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:11:22  Show Profile Send Cyrus a Private Message

Tanken med tråden var att alla som vill skulle få bikta sej, inte att det skulle tävlas, men boys will be boys antar jag...
Det som skiljer pojkar från män är priset på leksakerna
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/24 :  02:06:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Var utan musik en längre period och ni diggar musik oavsett vad den kommer ur.
Förra året var jag helt utan stereo ett tag och då satt jag hemma hos tjejen och diggade bla. Infected mushroom ur hennes ungars dator stereo som består av en ur gammal Akai stärkare med ett par gammla Sony kompakt högtalare som egentligen tillhör en midi-stereo med allt inkl skivspelare som kostade 1995kr på 80-talet = dessa högtalare låter ganska rejält dåligt, men jag diggade det som kom ur dem ändå.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/02/24 :  10:50:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bilstereon kan ibland ge oväntade musik-kickar!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/24 :  15:19:51  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag lyssnar ibland på webradio som jag streamar genom min Transporter till mina Beolab5. Här är det inget fel på systemet, utan på ursprungssignalen, vet inte hur dom bär sej åt men det låter fruntansvärt illa, komprimerat, distat, och sen verkar det som dom kör nån slags loudness på det hela, bara diskant och bas, urk! Att jag ändå lyssnar beror på att det finns kanaler som kör enbart 80-talsmusik, blir nostalgisk.... Sen har det hänt att jag njutit av pausmusiken som spelas ibland när man hamnar i telefonkö hos t.ex. Telia, funkar bra om det är t.ex. nåt känt stycke klassiskt eller kanske Beatles...

rolnor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000