Author |
Topic |
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 21:21:45
|
Hej! Skulle vilja ha asikter om hur hogt upp i frekvens en hornmun "skall" ga. Jag har byggt tre par av denna typ.
http://www.zillaspeak.com/bib-howtobuild.asp
Denna konstruktion har en fantastisk basatergivning MEN de slapper ut alldeles for mycket av mellanregistret. Speciellt Norah Jones ar outhardlig att lyssna pa. Med en skiva med testtoner ar det niva upp till 1khz fran mynningen + att en kudde over munnen tar bort problemen. Vad galler dampning av pipan sa har jag gjort +30 olika varianter och problemen har minskats men ar fortfarande inte bra. Just nu har jag Acousta i borjan ner till elementet, 1cm BAF bakom elementet, tre mm filt pa alla vaggar ner till vecket + 2.5 cm BAF i botten. Denna dampning funkar bast men.... Kanske ar det sa att felet ligger i konstruktionen eller galler det horn generellt? Skall bli intressant att hora om era erfarenheter
MVH Peter |
Edited by - peterbrorsson on 2008/02/20 21:24:51 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 22:37:19
|
Har du provat med dacron ?
Denna tråd passar nog bäst i diy och teknik där får du nog fler svar.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 22:54:49
|
Hej Anders! Dacron ar sa vitt jag vet, synonymt med Acousta ull. Du har ratt angaende teknik/diy. Vet inte vad jag tankte pa nar jag satte in traden Har postat pa ratt stalle nu. Kanske en "bortmoderering" vore bra har!
Sorry! |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 23:31:06
|
Starta inte nya trådar, det är bättre att flytta de befintliga istället. Jag avlägsnar den andra tråden istället och flyttar denna till Teknik & DIY. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 23:53:11
|
Helt ok! |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 00:12:59
|
quote: Dacron ar sa vitt jag vet, synonymt med Acousta ull.
Där serman jag har det tillsammans med någon form av acustikplatta 30mm i mina horn (komputrymmet) då jag hade för mycket mellanregister som kom ut ur hornet. Men idag är det mycket mindre nästan obefintligt från mellanregistret som kommer vidare.
Jag har en teori varför det blir så här men den kan vara helt fel. Det jag misstänker är att ht-lådan är felkonstruerad särkilt i utrymmet där elementet sitter (?). Det finns säkert någon som kan svara på detta.
För jag har hört horn, TL m.fl. utan dessa problem som har minimalt med dämpning.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 00:31:35
|
Dacron är ett varumärke för PET-fibrer, av dessa kan sedan olika saker framställas, det är alltså inte synonymt med en enskild produkt. Det Bubbel avser med Dacron i det här fallet misstänker jag är akustikplattan Minimizer från Akustikmiljö. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 08:32:13
|
I de flesta bakladdade horn används en tryckkammare bakom elementet. Ju större tryckkammare desto lägre övre frekvenser ut ur hornmunnen. Man får lite mindre bas också så det blir en avvägningsfråga. Det blir olika stora kammare beroende på elementets egenskaper.
Testa i programmet Hornresp borde jag säga....men jag har inte hunnit testa det programmet själv än.
(Fostex använder vinkelräta vinklar i sitt fe2006e-horn. Vinklarna fungerar då som lågpassfilter.)
|
Edited by - Sundström on 2008/02/21 11:07:07 |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 10:14:07
|
Prova att blockera en del av pipans öppning.Öppningaraen bör vara mellan 50 och 100% av elementets konarea.
Det är ju en kvartsvåspipa av Voigt typ inte ett bashorn. En annan sak är kilar av mycket tät glasfiber eller rockwoll som vinkar i böjen. Tanaken är att de skall leda runt basresonansen och samtidigt absorbera en del av övertonerna |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 10:17:15
|
ztenlund, jo, jag uttryckte mig nog lite "luddigt" Jag menar att skillnaden mellan de olika materialen inte sa stor. Som sagt innan, har gatt igenom det mesta vad galler material. Manga anser otvattad farull vara bast. Jag hor iallafall ingen skillnad pa BAF, Acousta, sk glasfiberplatta o diverse andra isolerings/dampningsmaterial som jag hittat har i Tjeckien.
Sundstrom, det ar forsta hornet jag byggt, sa har inga kunskaper om teorin mer an att ha last grunderna. Vad jag forstar av datorsimuleringar ar att du far en teoretisk men bra grund att borja med. Det sager mycket lite om hur det kommer att lata hogre upp i registren. Naval, far satta mig ner sa smaningom och lara mig att anvanda hornrespons.
Jag tror att det storsta bekymret ar att jag hade mina element pa en oppen baffel innan hornen var fardiga. Jag forstar OB vad anhangarna talar om nu. Maken till oppet och naturligt ljud ar svart att hitta i ladhogtalare. Har bara lite svart med mobleringen med OB.
Ska prova en dampning som verkar i tre dimensioner som forhoppningvis tar bort rippel oxa. Maste bara fundera ut hur det skall goras.
Peter |
Edited by - peterbrorsson on 2008/02/21 10:20:04 |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 10:46:24
|
DrBoar,Det är ju en kvartsvåspipa av Voigt typ inte ett bashorn. Njaee, har fatt det forklarat som ett koniskt horn av de larde, dessutom tycker jag sjalv att det liknar ett tappat horn oxa.
Peter |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 11:09:18
|
Nja...det är faktiskt en typ av Voight-horn. En koniskt expanderande pipa med tvärsnittsarea 0 i ena änden, elementet placerat en bit in (typiskt 1/3) i pipan och en mouth area på att antal ggr elementarean. Voighthorn brukar ha typiskt 3 ggr elementarean har jag för mig, så detta är bara en förstorad variant av en redan befintlig konstruktion.
https://mywebspace.wisc.edu/jstalnak/web/VoightPipeSpeakers/
BIB är ett förstorad, veckat Voighthorn i min mening.
Ett tappat horn har båda sidor av elementet i horngången.
Jag satte profilerat skum (2-5 cm tjockt) på alla insidor i min TL förut. Det tillsammans med kompletterande dämpning med fårull i början av pipan gav bäst resultat för mig. |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 12:51:51
|
Petter, ska inte ga i diskussion med dig, kan alldeles for lite om horn Vad anser du om hur langt upp i frekvens en hornmun skall ga. Har sett dina "sma" horn har pa forumet.
Peter |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 13:10:02
|
Mycket svårt att säga hur högt upp i frekvens hornet ska spela. I sommar ska mina 600-litershorn få en liten justering av baffeln som gör att elementen kommer börja stråla i 4pi istället för 2pi vid ca 200 Hz. Hornmunnen är simulerad att börja falla vid 100 Hz, så det bör bli en bra summering.
Höga frekvenser som läcker ut kommer göra att det låter tratt, och det vill man inte. Så, så lite output över ca 100-200 Hz ut ur munnen som möjligt skulle vara bra att sikta på tror jag. Detta är jättesvårt att uppskatta, så oftast gäller det bara att prova sig fram. I länken finns det dämpningsförslag. linnar har även postat artiklar på forumet om hur Voightpipor bör dämpas. Använd sökfunktionen så finner du mycket matnyttigt om dämpning... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 13:10:42
|
Det svåra är att dämpa allt utom den grundresonans man vill utnyttja för bashöjningen... |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 13:12:44
|
Jag har tittat på den acustikplattan som jag har använt och det är någon form av stenull. Dacron skivan som jag fick har jag skurit upp så att dels placerades över munnen och bakom elementet där i mellan stoppades det stenullsskivor tills det lät bra. Kanske inte så vetenskapligt men det funkar ju.
Anders |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 13:58:47
|
PetterDet svåra är att dämpa allt utom den grundresonans man vill utnyttja för bashöjningen
Jotack, har erfaret det! Sakta men sakert, har det blivit battre. Blasor i handerna efter plockat elementen ut o in + sonderskrapade armar, trangt som attan i pipan. For att inte tala om idiotforklaringar fran battre halften, Na, hon har atminstone sagt att det blir trots allt battre.
Mycket svårt att säga hur högt upp i frekvens hornet ska spela. I sommar ska mina 600-litershorn få en liten justering av baffeln som gör att elementen kommer börja stråla i 4pi istället för 2pi vid ca 200 Hz.
Storre baffel eller frontladdning? Just nu har jag offrat ~3-4 db med en baffelsteg krets. Detta pga av soffkudde i oppningen
BubbelKanske inte så vetenskapligt men det funkar ju.
Det ar min filosofi oxa, tills man hittar en battre losning!
Peter
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 15:39:04
|
quote: Sakta men sakert, har det blivit battre. Blasor i handerna efter plockat elementen ut o in + sonderskrapade armar, trangt som attan i pipan. For att inte tala om idiotforklaringar fran battre halften, Na, hon har atminstone sagt att det blir trots allt battre.
Känner igen allt utom det sista
Jo, det är större baffel som ska till, eller egentligen bara en sammankoppling av delen elementet sitter på och nederdelen på svängen vid munnen. Nu hänger ju elementdelen från åvan...
Tänkte försöka klara mig utan baffelkorrektionskrets. Vad har du för driver? |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/02/21 : 16:54:43
|
http://www.sonido.hu/adat_pdf/sfr/sfr178-8.pdf
Jag har bara ~25 timmar pa detta element men ar mycket nojd med ljudet. Bra spridning av diskanten och valdigt detaljerat utan att bli trottsamt. Jag har haft Fostex forut, FE203 tror jag det var, dessa var valdigt jobbiga att lyssna pa i langden. Men det var lange sedan sa... Jag ar valdigt nyfiken pa Sonido's 8 tummare men maste begransa inkopen liiite
Peter
Glomde priset, 90 Euro/par med en hornritning+farull och polskruvar. |
Edited by - peterbrorsson on 2008/02/21 17:10:05 |
|
|
|
Topic |
|