HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Impedansmatchning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/02/18 :  12:12:34  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Antagligen en fråga som varit uppe förut, men hittar inget givet svar via sökfunktionen...och det gäller matchning rörförsteg och transistorslutsteg. Är inte helt nöjd med hur det låter hemma just nu och tänker att grejorna kanske inte är riktigt matchade? Mitt rörförsteg har en utgångsimpedans på 600Ohm och transistorvarianten en ingångsimpedans på 100 kOhm / 700 PF? Siffrorna säger mig inte så mycket då jag inte är hemma på tekniska prylar, men ser detta Ok ut?

Bop til you drop

Edited by - ThinMan on 2008/02/18 12:13:53

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/18 :  12:24:45  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det skulle inte skada med lite lägre utgångsimpedans eller en ingång med lägre kapacitans. Med lite extra kapacitans från kablaget hamnar -3dB vid 35kHz och då har man nog en hörbar (men inte stor) påverkan vid 20kHz.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/18 :  12:28:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag såg fel!
Inga problem, -3dB är vid cirka 350kHz och då har man ingen påverkan.

Möjligen är det olika ljudideal som inte passar ihop som är problemet?
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/02/18 :  13:06:57  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Tack för svaret MatsT! Nej, det är nog kanske så att grejorna inte riktigt "lirar" tillsammans, om de tekniskt sett enligt dig skall funka tillsammans.

Bop til you drop
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/02/18 :  15:12:22  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Prova med ett buffertsteg emellan? inte för det aknske är den absolut bästa lösningen , men det aknk ev hjälpa till att tala om om impedansen är den stora boven

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/19 :  12:06:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är inte tumregeln att ingångsimpedansen ska vara minst tre ggr större än utgångsimpedansen på föregående steg? Då är du definitivt på den säkra sidan om du inte använder mycket långa och kapacitiva kablar.

Har du testat med att sätta in ett annat försteg/slutsteg?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/19 12:07:27
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/02/19 :  13:46:42  Show Profile Send Twilighter a Private Message
så du menar att om man ex har 50 ohm utgång så ska det räcka med 150ohm på ingång , det låter ruskigt lågt

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/02/19 :  14:35:27  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Är inte tumregeln att ingångsimpedansen ska vara minst tre ggr större än utgångsimpedansen på föregående steg?
Jag är nog ganska säker på att man säger att ingångsimpedansen ska vara 5 á 10 ggr högre än källimpedansen. När jag läser manualen för en av mina förförstärkare så står det att den har en källimpedans på 20 ohm och kan lastas med 200 ohm och ändå så ska man få ut 10 volt. Jag undrar om det inte är så att småsignal källor typ en mikrofon. Då bör ingångsimpedansen var minst 10 ggr högre. Det här kan man se i specifikationerna för ett mixerbord, här brukar impedansen ligga på 2K, 3K och ända upp till 10Kohm. Gamla tyska studio slutsteg från 50-talet brukade ha en ingångsimpedans på 5Kohm och det ordnade man med hjälp av en ingångstrafo.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/19 :  14:47:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag brukar använda 100ggr som regel, då får man en inverkan från utgångsimpedansen som ligger på -40dB och det skall rimligtvis vara OK. Oftast kan man klara sig med lite mindre än 100ggr men som regel tycker jag det fungerar bra.

Bortsett från förlusten som beskrivs ovan har man också ett filter som bildas med utgångsimpedansen och Miller-kapacitansen på ingången att ta hänsyn till. I exemplet som gavs i trådens inledning var det 700pF och utgångsimpedansen 600 Ohm. Med formeln 1 / (2 x pi x R x C) får man då -3dB vid drygt 350 kHz.
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/02/19 :  20:42:51  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Får se om jag förstått detta rätt nu. Är det så att de primära effekterna av omatchade steg alltså kan innebära exempelvis avrullad diskant/bas och en "tråkigare" ljudbild?

Bop til you drop
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/20 :  12:10:13  Show Profile Send NewMount a Private Message
Intressant fråga.
Mitt försteg (Linn) har en utgångsimpedans på 300 ohm.
Slutsteget (Accuphase) har en ingångsimpedans på 20 kohm (d.v.s. ca 66 ggr större).
Räcker detta? Kan det påverka ljudet på något sätt?

Ett försteg av samma fabrikat som slutsteget (Accuphase), har 50 ohm utgångsimpedans (1/400-del av 20 kohm). Skulle det låta annorlunda bara p.g.a. detta?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2008/02/20 14:00:03
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/20 :  15:13:33  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching
http://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_bridging
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/02/20 :  16:00:58  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag skulle fråga Accuphase om 300 är ok! Det är inte ovanligt att företag skriver i bruxen vilket som är det rekomenderade resp det lägsta impedansen. Så, det måste inte vara 100 gånger men det är ett bra riktvärde.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/02/22 :  11:32:24  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag fick följande svar från Accuphase European Marketing:

"When the input impedance of power amplifier is bigger than the output impedance of pre-amplifier, then there is no problem in impedance matching. The Accuphase power amplifier is 20K rpt 20K ohms, while your LINN pre-amplifier is as low as 300 ohms."

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/02/22 :  12:49:37  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
100ggr är väl att ta i, 10ggr duger nog utmärkt det också. Problemet är egentligen inte om det är 1, 2, 5, 10 eller 100ggr skillnad, så länge det är en resistiv ingång/utgång eftersom det utan problem kan kompenseras genom att dra på volymen lite till. Problemet är den kapasitiva delen som ger dig ett frekvensberoende. Så länge brytfrekvensen för utimpedansen och den kapasitiva delen av lasten hamnar på >200kHz kommer du inte att få någon fasvridning vid 20kHz. Skulle nog nästan kunna sträcka det till att säga >100kHz också, eftersom det inte är någon större fasvridning vid 20kHz då heller.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/22 :  12:58:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om det är rent resistivt kan man sänka kraven lite men något som glöms bort är att utgångssteget ofta fungerar sämre (mindre linjärt) när man lastar ned det med en låg ingångsimpedans. Det är framför allt av den anledningen jag brukar använda 100 ggr-regeln.

När det gäller kapacitansen på ingången så ger den dels en brytfrekvens för ett LP-filter tillsammans med utgångsimpedansen och det är sällan några större problem men vid betydligt lägre frekvenser börjar kapacitansen lasta ned utgångssteget genom den allt lägre impedansnivån man får på ingången.

Om man har alla parametrarna är det lättare att avgöra om det är en bra matchning eller inte, har man inte det får man ha lite större mariginaler.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/02/22 :  13:13:02  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tror att det under normala förhållanden inte skall vara ett problem, in och utimpedanser skiljer tillräckligt, och jag har inte kollat men normalt borde det finnas en specifikation för hur mycket man kan lasta utgången och det borde ju inte ge någon distortion om man håller sig över den siffran. Men visst håller jag med om att 100gr är bättre än 10, men är det 10ggr så hade jag nog inte bekymrat mig för det. Bara så folk inte börjar kolla sina siffror, upptäcker att det är mindre än 100 och sedan i fötvivlan börjar byta ut sina prylar. Så illa är det inte....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/22 :  13:36:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Bara så folk inte börjar kolla sina siffror, upptäcker att det är mindre än 100 och sedan i fötvivlan börjar byta ut sina prylar. Så illa är det inte....

Nä, så illa är det inte.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000